سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

مجمع میناکاران صابئین مندایی تشکیل شد/اهواز شهر ملی مینای صبی است

0 انتشار:

صدای میراث: مجمع فعالان میناکار «صابئین مندایی» با هدف شکل‌گیری اتحادیه «مینای صبی» در اهواز تشکیل شد.

پس از معرفی اهواز به عنوان شهر ملی «مینای صبی»، سازندگان و تنی چند از فروشندگان مینای صبی، مجمع فعالان میناکار صابئین مندایی را تشکیل دادند.

حبیب عابدی رئیس انجمن صابئین‌ مندایی ایران در اهواز به صدای میراث گفت: فرآیند ملی‎شدن شهرها و روستاها حرکتی است که در راستای برندسازی، معرفی و ارتقای جایگاه صنایع‌دستی و نیز هنرمندان با یک عزم همگانی و مدل مشارکتی با هم‎افزایی نیروهای صنایع‌دستی، مسئولان شهری، هنرمندان، نمایندگان مجلس و مسئولان رقم خورده است.

حبیب عابدی افزود: کلیه سازندگان و فروشندگان مینای صبی به مندی «ریشا اَد اِما شیخ جبار طاووسی» دعوت شدند تا در انتخاب سه عضو اصلی و دو عضو علی البل مجمع فعالان میناکار صابئین مندایی که قرار است به سمت تشکیل اتحادیه مینای صبی بروند شرکت کنند.

وی بیان کرد: پس از رای گیری به عمل آمده هوشنگ چحیلی، طالب دراجی و پیمان صابوری به عنوان اعضای اصلی و نجاح چحیلی و بابک چحیلی به عنوان دو عضو علی البل انتخاب شدند.

پس از تشکیل مجمع فعالان میناکار صابئین مندایی، مقرر شد که این مجمع در آئین تجلیل از سازندگان مینای صبی که در روز دوازدهم مهرماه مصادف با آخرین روز از هفته گردشگری برگزار می شود همکاری کنند.

مجتبی گهستونی که از طرف اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مسئول اجرای آئین تجلیل از سازندگان مینای صبی در هفته گردشگری شده است نیز در این رابطه گفت: اتفاق خوبی که برای استان خوزستان رخ داد، این بود که ۲ شهر خوزستان در حوزه صنایع دستی به ثبت ملی رسیدند. لذا، وظیفه مسئولان محلی، استانی و صنعتگران صنایع دستی استان خوزستان به ویژه در شهرهای ملی صنایع دستی سنگین تر شده است.

وی افزود: با ثبت ملی شهرها این مناطق به لحاظ گردشگری و صنایع دستی از امتیاز ویژه ای بهره مند شده و ضمن جذب اعتبارات خاص از رونق و پویایی بیشتری بهره مند می شوند. لذا از مسئولان استانی انتظار می رود که در بحث تولید، صادرات، توسعه و ترویج، گردشگری، ثبت نشانه ها، تشکل های غیر دولتی مرتبط، تبلیغات، المان های مرتبط همکاری کنند.

گهستونی ابراز امیدواروی کرد: با ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری علاوه بر اینکه می توان شاهد راه اندازی اتحادیه سازندگان مینای صبی شد که امروز مجمع فعالان میناکار صابئین مندایی برگزار شد، می توان در نصب المان های شهری در خیابان ها و میادین اقدام کرد. در همین خصوص می توان بازارچه ها و نمایشگاه های مینای صبی برگزار کرد و با توجه به پتانسیل های موجود شاهد حضور گردشگران بیشمار داخلی و خارجی به منظور اشتغالزایی و ارزآوری به شهرهای ملی صنایع دستی خوزستان بود.

این فعال میراث فرهنگی افزود: باتوجه به اینکه اهواز خاستگاه تولید و فروش مینای صبی است و این مهم درآمد سرشاری را می تواند در بازار اهواز رد و بدل کند و جلوهای بدیع فرهنگی این شهر را نمایان کند، انتظار می رود که مسئولان اهوازی و مدیران سطح بالای استان مشوق های لازم را برای کارگاه های کوچک و بزرگ میناکاری، مهر اصالت ملی، نشان مرغوبیت بین المللی، تدوین استاندارد ملی، تولید فیلم های آموزشی و… فراهم کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید