شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

محتوای کارتابل گردشگری مونسان برای روحانی چه بود؟/سه پیشنهاد و یک موافقت

0 انتشار:

صدای میراث: علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری صبح امروز با سه پیشنهاد در هیات دولت حاضر شد و کارتابل گردشگری خود را برای تایید هیات وزیران مقابل رییس‌جمهوری گشود.

به گزارش صدای میراث، نخستین پیشنهاد، حذف مهر ورود به ایران از پاسپورت گردشگران خارجی بود که پس از گذشت حدود یکسال با موافقت رییس‌جمهوری و هیات وزیران مواجه شد و این موافقت از سوی علی ربیعی سخنگوی دولت به خبرنگاران اعلام شد.

۵ پیشنهادی که در انتظار رای رییس‌جمهوری بود

بررسی‌های صدای میراث مشخص کرده است که دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری در فاصله تیر تا مردادماه سال ۹۷ تعداد ۵ پیشنهاد را با هدف توسعه گردشگری ایران به رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ارایه کرد که براساس دو پیشنهاد نخست، ویزای ایران بصورت یکجانبه یا به صورت گروهی برای اتباع چین حذف می شد.

پیشنهاد سوم، اما مربوط به صدور رایگان ویزای ترانزیت فرودگاه امام خمینی (ره) برای گردشگران و مسافرانی بود که ساعات طولانی برای پرواز بعدی به کشور دیگر می‌بایست در فرودگاه امام رسوب می‌شدند و این مدت در برخی پروازها همچون پروازهای چین به مقصد دیگر کشورها حدود ۱۵ ساعت است.

براین اساس، تنها با احتساب ۱۸۰ هزار مسافر چینی که سالانه به فرودگاه امام می‌رسند و باید ۱۵ ساعت در سالن ترانزیت این فرودگاه در انتظار پرواز بعدی به اروپا بمانند، ویزای ترانزیت کمک می‌کرد که آن‌ها این مدت را از تهران بازدید کنند و با پرداخت ۱۰ یورو تورهای تهرانگردی را خریداری و بدین ترتیب سالانه ۵ درصد به تعداد گردشگران ورودی به کشور افزوده شود.

پیشنهاد چهارم اما لغو روادید با کشورهای بازار هدف ایران بود و پیشنهاد پنجم نیز حذف مهر و ثبت ورود به ایران از پاسپورت گردشگران خارجی بود.

پیشنهاد آخر؛ مقابله با هدف قرار دادن صنعت گردشگری ایران

پیشنهاد آخر نیز که امروز با موافقت هیات دولت مواجه شد و رییس جمهوری نیز فرمان عملیاتی شدن آنرا ابلاغ کرد، اگرچه سخنگوی دولت هدف از آنرا مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا و جلوگیری از هدف قرار دادن گردشگری ایران با بازگرداندن تحریم‌ها اعلام کرد اما، با تسهیل سفر به ایران برای اتباع کشورهای خارجی که از ترس دولت‌هایشان توان سفر به ایران را از دست می‌دهند ارایه شد.

شیعیان عربستان و بحرین که به قصد زیارت مشهد مقدس به ایران سفر می‌کنند و در ردیف گردشگران زیارتی ایران قرار دارند به دلیل سیاست‌های خصمانه دلت‌های متبوع خود امکان دریافت ویزا از کشور مبداء برای سفر به ایران را به دلیل ترس از گیت‌های بازرسی فرودگاه‌های مبداء و برخوردهای قهری دولت‌هایشان از دست می‌دادند. اما با این سیاست گردشگران خارجی می‌توانند تنها با داشتن یک برگه به عنوان ویزا و درج مهر ورود و خروج در همان برگه با حذف از پاسپورت‌هایشان به عراق یا دبی سفر کنند و از آن مسیر به ایران پرواز کنند.

خبری که زودتر از موافقت رییس‌جمهوری اعلام شد

شهریورماه سال گذشته اما خبر حذف مهر ورود از پاسپورت گردشگران خارجی توسط وزارت خارجه اعلام شد. چون علی‌اصغر مونسان یکماه قبل از این اعلام پیشنهاد دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری را در دوره معاونت محمد محب‌خدایی به وزارت خارجه ارسال کرده بود و در شهریورماه وزارت خارجه اعلام کرد، این سیاست در فرودگاه‌های کشور عملیاتی شده است. پس از آن بود که علی‌اصغر مونسان نیز موضوع را در گفت‌وگو با صداوسیما رسانه‌ای کرد. اقدامی که چندان به مذاق وزارت خارجه خوش نیامده بود.

ظاهرا از آن پس سیاست درج نشدن مهر ورود به ایران در گذرنامه گردشگران خارجی در فرودگاه‌های کشور به طور کامل عملیاتی نشد، تا آن که علی اصغر مونسان صبح امروز کارتابل پیشنهادات خود را مقابل رییس‌جمهوری گشود و تایید هیات دولت را در اجرای کامل این استراتژی جدید در صنعت گردشگری ایران گرفت.

اما کدام پیشنهادات از ۵ پیشنهاد ارسال شده به دفتر علی‌اصغر مونسان از سوی معاونت گردشگری صبح امروز در کارتابل او قرار داشت و در جلسه هیات وزیران به اطلاع رییس جمهوری و اعضای دولت رسید اما تنها با یک پیشنهاد او و آن هم حذف مهر ورود از پاسپورت گردشگران خارجی موافقت شد؟

محتوای کارتابل مونسان برای رییس‌جمهوری چه بود؟

لغو یکطرفه ویزا با چین که با رای منفی هیات وزیران و رییس‌جمهوری به لغو روادید گروهی برای گردشگران چینی منجر شود تا تورهای گروهی شامل ۵ تا ۵۰ گردشگر چینی از دریافت ویزای ورود به ایران معاف شوند.

پیشنهاد دیگر ارایه روادید رایگان ترانزیت به گردشگرانی بود که ساعات طولانی تا یکروز در فرودگاه امام رسوب می‌کنند و می‌توان با جذب یکروزه آن‌ها به تهران حجم گردشگران ورودی به کشور را تا ۵ درصد افزایش داد.

براساس این پیشنهاد قرار بود دفاتر گردشگری در فرودگاه امام خمینی (ره) برای فروش تورهای یکروزه تهرانگردی به گردشگران رسوب شده این فرودگاه که بعضا تا ۱۵ ساعت انتظار پرواز به یک کشور اروپایی را داشتند مستقر شوند و با فروش تورهایی به مبلغ ۱۰ یورو به آن‌ها سهمی از دلارهای سیار گردشگران ترانزیتی ایران نصیب کشور شود.

علی‌اصغر مونسان همین سه پیشنهاد را  از بین ۵ پیشنهاد ارایه شده از سوی معاونت گردشگری در کارتابل کاری خود قرار داد و توانست با طرح آن‌ها در حضور رییس‌جمهوری موافقت حسن روحانی و کابینه او را با حذف مهر ورود در پاسپورت گردشگران خارجی بگیرد.

براساس پیگیری‌های صدای میراث ظاهرا دو پیشنهاد معوق مانده نیز در هیات دولت مطرح شده و رییس‌جمهوری دستور بررسی بیشتر درخصوص دو پیشنهاد دیگر یعنی حذف روادید گروهی برای گردشگران چینی یا لغو یکجانبه ویزا با چین و صدور ویزای رایگان ترانزیت برای گردشگران رسوب شده در فرودگاه امام خمینی (ره) را مطرح کرده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید