نمایشگاه گردشگری رکورد بازدید را شکست | بخش خصوصی: نمایشگاه گردشگری مصرفی نیست و شلوغی کاذب آسیب است | دکتر محسن قادری: تاریخ برگزاری نمایشگاه گردشگری فرصت تجارت سفر را می سوزاند

صدای میراث: هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در حالی به اتمام رسید که ایران زیر شدیدترین فشارها برای خودداری از سفر غربی ها به کشورمان قرار دارد. حوادث منطقه ای و اظهارات مقامات آمریکایی و هشدارهای سفر به ایران در پی تنش های غرب با ایران همگی عاملی برای کاهش گردشگران ورودی به کشور شد و در این شرایط نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که با حضور کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس برگزار شد تلاش داشت چهره ایران در حوزه سفر را با هدف مقابله با ایران هراسی تغییر دهد.

به گزارش صدای میراث، مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همین دیروز اعلام کرد که هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران توانسته است رکورد بازدید نمایشگاه های بین المللی را که تاکنون در ایران برگزار شده بشکند و 40 هزار بازدید کننده ظرف 4 روز جذب کند.

کشورها آمدند حراج سفر هم برگزار شد

آنطور که مصطفی فاطمی اعلام کرده است، نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران میزبان ۷۰۰ شرکت داخلی و خارجی بود و روسیه، ترکیه، مالزی، تایلند، ماداگاسکار، قطر، ویتنام، ونزوئلا، تاجیکستان و چند کشور دیگر در آن حضور یافتند.

به گفته مدیرکل گردشگری داخلی معاونت گردشگری، هیات های بلندپایه از کشورهای مختلف نیز به نمایشگاه بین المللی تهران آمدند و توافقات خوبی بینایران با کشورهای مختلف منعقد شد و می‌توان گفت این نمایشگاه رویکرد جدیدی را نیز با کشور تاجیکستان به وجود خواهد آورد.

مصطفی فاطمی اعلام کرده است که اکثر شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه با توجه به حراجی سفر، ظرفیت اقامتی خود را تکمیل و مردم را در حوزه تخفیف‌ها میزبانی کردند.

سیاسیون و اشانتیون بگیرها نمایشگاه را شلوغ می کنند

اظهارات مدیرکل دفتر گردشگری داخلی معاونت گردشگری کشور در حالی مطرح می شود که فعالین بخش خصوصی معتقدند نمایشگاه امسال بیشتر محل تردد سیاسیون شده بود تا مردم و باید تدبیری اندیشید تا نمایشگاه آینده مخاطبان خاص داشته باشد و جدای از حضور پررنگ سیاسیون در آن از ورود اشانتیون بگیرها که نه سفر می روند و نه علاقه ای به گردشگری دارند و نه کارشان در صنعت گردشگری است و تنها برای جمع کردن کاتالوگ و بروشور و گرفتن خودکار و اشانتیون به نمایشگاه می آیند و وقت و انرژی دفاتر مسافرتی را تلف می کنند کمرنگ شود.

محسن قادری، مدیرعامل گروه گردشگری ژیوار و عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران که تنها غرفه کاریابی بین المللی در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته را در اختیار داشت در ارزیابی از نمایشگاه گردشگری تهران، در واکنش به انتقادات وارد شده به برپایی نمایشگاه گردشگری ایران بر ضعیف بودن این نمایشگاه  اعلام کرد:  وضعیت هر ساله نمایشگاه گردشگری ایران ارتباطی به مجری برگزاری این نمایشگاه ندارد. مجري نمايشگاه و تيم همراه او بيشترين تلاش را براي باشكوه برگزار كردن اين رويداد انجام دادند و سوال اصلی این است که اگر این فرصت گردشگری برای ایران نباشد چه جایگزینی باید برای آن وجود داشته باشد؟

این فعال گردشگری، نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران را مهمترین رویداد گردشگری کشور اعلام کرد و گفت: متاسفانه در بیشتر دوره ها نمایشگاه های گردشگری تبدیل به جولانگاه ساسیون شده است که هر کدام با ده ها بادیگارد و همراه به نمایشگاه می آیند و موجب شلوغی بی دلیل در این رویداد می شوند.

نمایشگاه گردشگری ایران باید مصرفی شود

محسن قادری گفت: ایرادات بسیاری به نمایشگاه گردشگری تهران وجود دارد که البته به مجری برگزاری این رویداد ارتباطی ندارد. آن ها آنچه در توان دارند به اجرا می گذارند اما معضل این است که امسال بیش از حد بازدید دولتی ها از این نمایشگاه مشهود بود که منجر به شلوغی کاذب در این رویداد شد و آورده ای برای بخش خصوصی صنعت گردشگری نداشت.

او در پاسخ به این سوال که چرا نباید نمایشگاه گردشگری ایران تبدیل به بازار خرید و فروش سفر شود؟ گفت: دفاتر مسافرتی اتفاقا امکان عرضه سفر دراین نمایشگاه دارند اما زمان برپایی این نمایشگاه آنقدر بد است که فرصت خرید و فروش تورها عملا از دست رفته است.

قادری گفت: نمایشگاه های گردشگری جهان مصرفی هستند. اما در ایران این نمایشگاه همچنان در همان قالب کاسب با کاسب برگزار می شود و مشتری ندارد. چون زمان برگزاری این نمایشگاه به گونه ای در تقویم نمایشگاهی گنجانده شده که 90 درصد زمان فروش تورهای نوروزی از دست رفته است. بنابراین برای مشتری مدار کردن نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران که بازی برد برد برای دفاتر مسافرتی و گردشگران و مسافران نوروزی است باید زمان برگزاری این رویداد به آبان ماه منتقل شود.

مدیرعامل گروه گردشگری ژیوار گفت: برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری بسیار مثبت است اما باید زمان آن تغییر کند تا هم مسافران و گردشگران و هم بخش خصوصی گردشگری ایران از این رویداد بهره مند شوند.

آبان ماه زمان طلایی برگزاری نمایشگاه گردشگری

محسن قادری افزود: نخستین نقدی که به نمایشگاه گردشگری ایران وارد و ارتباطی به مجری برگزاری آن ندارد، این است که امکان فروش تورها و خدمات گردشگری در آن وجود ندارد. چون ندارند کانسپت نمایشگاه گردشگری ایران نگاه مصرفی ندارد. بنابراین نیاز است که زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران به آبان ماه منتقل شود تا هم مسافران و گردشگران و هم دفاتر مسافرتی فرصت کافی برای خرید تورهای نوروزی داشته باشند.

او افزود: هیچکس در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که اواخر بهمن ماه برگزار م ود تور تابستانی نمی خرد و بازدید کننده این نمایشگاه برای سفرهای نوروزی خود هدفگذاری می کند. نقد جدی دیگر به این نمایشگاه آن است که ورودیه آن به اندازه ای اندک است که افراد بیکار و اصطلاحا اشانتیون بگیر از سراسر شهر تهران و حتی از خارج از تهران با حضور در این نمایشگاه ساعت ها وقت دفاتر و آپانی ها و هتل ها را برای توضیح می گیرند تا بتوانند دو خودکار یا بروشور از این نمایشگاه بگیرند و به خانه بازگردند.

این فعال گردشگری تاکید کرد: مخاطب و بازدید کننده ای که برای جمع کردن اشانتیون غرفه ها به نمایشگاه گردشگری می آید تا یک کیسه هدیه جمع کند و به خانه برود به درد نمایشگاه گردشگری ایران نمی خورد.

مقالات مرتبط

1404 و ضرورت خانه تکانی در صنعت گردشگری ایران | دگرگونی صنعت گردشگری چگونه ممکن است؟

صدای میراث – دکتر محسن قادری، مدیر گروه گردشگری ژیوار:  خانه تکانی صنعت…

پمپاژ آب به غار علیصدر | بحران كم آبی به بزرگترین غار آبی رسید؟

صدای میراث – مریم جلیلوندفرد: غار علیصدر بزرگترین غار آبی ایران با…

گردشگران ایرانی تفریح گرا هستند نه توریست حرفه ای

صدای میراث – دكتر محسن قادری، فعال گردشگری و مدیر گروه گردشگری…

اسفند 26, 1403