دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

مدیر پایگاه میراث‌جهانی نقش‌جهان: تغییر سطح گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به دلیل مرمت نشدن سایر ترک‌ها بدیهی است/اشتباه ما جمع‌آوری داربست‌ها بود

0 انتشار:
تصویر صبح دیروز از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله ثبت شده است که به نظر می‌رسد رطوبت موجود در ترک‌های مرمت نشده موجب تغییر رنگ گنبد شده است

صدای میراث: فریبا خطابخش مدیر پایگاه میراث‌جهانی نقش جهان اصفهان که دیروز در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از او خواسته شد در جمع مدیران پایگاه‌های میراث ملی و جهانی کشور توضیحاتی درخصوص مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله ارایه کند، اعلام کرد: اگر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله مرمت نمی‌شد ممکن بود گنبد این اثر ثبت جهانی شده فرو بریزد.

به گزارش صدای میراث؛ مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان با اشاره به مراحل مختلف مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان از انجام اسکن لیزری گنبد پیش از آغاز فعالیت مرمت خبر داد و گفت: طی سالیان طولانی به دلیل بارندگی‌ها ملات‌های بین کاشی‌ها شسته شده و کاشی های گنبد به شدت سست شده اند تا جایی که می‌توان آن‌ها را به راحتی با دست برداشت و امکان ریزش آن‌ها وجود داشت.

او به فرسودگی زیرسازی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به عنوان یک اثر جهانی در میدان نقش جهان اصفهان اشاره کرد و گفت: شسته شدن ملات کاشی‌ها و نفوذ آب به زیر سطح آجری گنبد طی سالیان گذشته موجب شده بود که زیرسازی گنبد نیز شسته شود و به دلیل همین فرسودگی امکان ریزش گنبد وجود داشت. همچنین چین خوردگی‌های زیادی روی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به دلایل گفته شده پدید آمده بود که تصمیم به مرمت گنبد گرفته شد.

خطابخش استفاده از مواد پوشاننده بر سطح کاشی‌های کار شده بر گنبد را تکذیب کرد و گفت: هیچگونه ماده پرایمری و پوشاننده بر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله استفاده نشده است.

او در مورد ایراداتی که کارشناسان به مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله گرفته اند نیز اعلام کرد: هیچ تغییری در کارگزاری کاشی‌ها صورت نگرفته است و اگر تغییری در نقوش کاشی‌های گنبد مشاهده می‌شود همان چیزی است که در مرمت‌های دوره پهلوی اول انجام شده و تیم مرمت اجازه تغییر آن الگوها را نداشت.

او همچنین درخصوص دلیل ترک تشریفات در واگذاری مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان به رحمت‌الله رضایت از استادکاران مرمت در کشور گفت: استاد رضایت ۶۰ سال سابقه کار مرمت دارد و گروهی ورزیده از گچکارها و کاشیکارها نیز با او همکاری می‌کنند.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان، پیش از واگذاری مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان به استاد رحمت‌الله رضایت با افراد مختلفی مشورت شد و حتی استاد معارفی در مورد او گفت که خوشحال است هنوز فردی هست که از زوال معماری سنتی ایران جلوگیری کند. همین جمله هم باعث شد کار مرمت گنبد به ایشان واگذار شود.

او افزود: برغم آن که اسکن لیزر گنبد انجام شده بود اما استاد رضایت گفتند که خودشان طرح گنبد را پیاده می‌کنند و این طرح بصورت کاملا سنتی توسط خود ایشان کشیده شد که هیچ تفاوتی با اسکن لیزری گنبد نداشت.

خطابخش دلیل تغییر رنگ گنبد را ناشی از پاکسازی بستر آجری گنبد از گل‌ولای و تیرگی‌های ناشی از آلاینده‌ها، شستشوی کاشی‌ها و ریختن دوغاب برای تثبیت کاشی ها و آجرهای گنبد اعلام کرد و گفت: اختلاف سطح کنونی با سطوح دیگر نیز امری بدیهی است که در مرمت سایر ترک‌ها این اختلاف سطح از بین می‌رود.

او دلیل انتقادها به مرمت یک ترک از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را برچیدن داربست‌ها اعلام کرد و گفت: ایراد کار ما آن بود که داربست‌ها را جمع آوری کردیم و کارشناسان و منتقدان تصور کردند که مرمت گنبد به پایان رسیده است. در حالی که چنین نیست و مرمت ۱۴ ترک دیگر گنبد در دستور کار است و برپایی مجدد داربست‌ها نیز در حال انجام است.خطابخش اعلام کرد: تا سه سال آینده مرمت کامل گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان در میدان نقش جهان به پایان می‌رسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان همچنین در پاسخ به صدای میراث درخصوص اظهارات پیشین خود مبنی بر استفاده از گچ شبیه به سیمان در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و نگرانی کارشناسان و مرمتگران از امکانپذیر نشدن بازگشت‌پذیری مرمت‌ها در صورت نیاز گفت: نگفته بودم گچ شبیه به سیمان در مرمت گنبد استفاده شده است بلکه منظور آن بود که استاد رضایت از گچ با استقامت بالا در مرمت گنبد استفاده کرده است.

او همچنین در مورد تغییر رنگ گنبد گفت: به دلیل نفوذ رطوبت به بستر آجری و سایر ترک‌های مرمت نشده و وجود آلودگی بر بستر آجری و کاشی‌ها، رنگ بخش مرمت نشده تیره‌تر به نظر می‌رسد که با مرمت بخش‌های دیگر این مشکل برطرف می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید