چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

معاون معماری و شهرسازی؛ جلوی خیابان کشی در قلب ساری را گرفتیم

0 انتشار:

معاون معماری و شهرسازی در نشست بازآفرینی بافت های تاریخی و گورستان های تاریخی کشور به فقر شهرهای تاریخی کشور اشاره کرد و افزود: با اینکه ارزشها و ثروت های شهرهای تاریخی دچار افول شده اما بیش از این نمی توانیم تعرض به شهرهای تاریخی را تحمل کنیم. چندی پیش با معاون میراث فرهنگی کشور جلوی خیابان کشی در قلب ساری را گرفتیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، نشست کارگاه آموزشی بازآفرینی بافت های تاریخی و گورستان های تاریخی  شهرها عصر روز گذشته با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، مدیر کل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و کارشناسان این دو حوزه و در ادامه مجموعه نشست های آموزشی دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی برگزار شد.

«محمدسعید ایزدی» معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با ارائه سخنرانی تعدادی از بافت های تاریخی کشور که دستخوش تغییر و تخریب عظیم شده بودند را مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد: درحال حاضر ارزشها و ثروت هایی که در شهرهای تاریخی داشتیم دچار افول و مخاطراتی شده  و وضع موجود  بیانگر آن است که از این ویژگی ها غفلت شده و دستگاه های مختلف اقدام به تخریب آنها کرده اند.

او گفت: این نابسامانی هایی که در شهرها و بافت های تاریخی کشور شاهد آن هستیم فقط مختص شهرها نیست و نشان دهنده عدم تعادل در بهره گیری از کل منابع کشور است. به گونه ای که هم اکنون ما در کشور با فقر و مشکلات اجتماعی  شهری که یکی از پرچالش ترین موضوعات شهری است دست به گریبان هستیم و این درحالی است که متاسفانه متوجه رفتارهای غلط خود در جریان توسعه شهرها نیستیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در بررسی بافت های تاریخی کشور به خیابان کشی در قلب بافت تاریخی ساری اشاره کرد و افزود: درحال حاضر شاهد آن هستیم که دستگاه ها بدون کوچکترین دانشی دست به تخریب بافت های تاریخی کشور می زنند و تمامی وجوه آن را که شامل میراث کالبدی، طبیعی و معنوی می شود تخریب می کنند خوشبختانه چندی پیش با کمک معاون میراث فرهنگی کشور جلوی یک خطای بزرگ و خیابان کشی در قلب بافت تاریخی ساری را گرفتیم.

ایزدی همچنین به شیوه های مواجهه در شهرهای تاریخی اشاره کرد و افزود: تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی یکی از شیوه های ما در مواجهه با شهرهای تاریخی هستند اما با اینکه این طرح ها شهر را نظام مند و دارای برنامه کرده اند اما متاسفانه جلوی هیچ تخریبی را آنگونه که انتظار داشتیم نگرفتند.

او گفت: آسیب شناسی حکم می کند که در نظام و انگارهای شهری تجدید نظر کنیم و به جای توجه به کمیت ها به کیفیت ها توجه کنیم. چنانچه به نظر می رسد به سمت رویکردهایی پیش رویم تا با مردم برای سرمایه و آینده آنها مشارکت کنیم. سیاستی که در ادبیات جهانی سیاست بازآفرینی گفته می شود.

معاون معماری و شهرسازی در ادامه  سخنانش به گورستان های تاریخی اشاره کرد که محل تعامل اجتماعی افراد ساکن در آن منطقه بوده است. او به گورستان های تاریخی چون تخت فولاد اشاره کرد و افزود: در گذشته مردم گپ و گفت های خود را در این محل انجام می دادند اما متاسفانه ما این ارزشها را از دست دادیم و در حال حاضر در شرایطی هستیم که به هیچ وجه نمی توانیم هیچ تعرض دیگری را تحمل کنیم.

او تاکید کرد: وقتی می گویند خیابانی در خرم آباد، در ساری، شیراز و محله بلاغی قزوین کشیده می شود باید بدانیم که این ارزشهایی که تخریب می کنیم به هیچ وجه قابل بازگشت نیستند و برای مقابله با این اتفاقات باید سطح آگاهی در جامعه را ارتقاء داد.

ایزدی با اشاره به اینکه هم اکنون باید به سمتی برویم که آموزش مهارت فنی و آگاهی رسانی باید در اولویت قرار گیرد افزود: به جای دولت محور بودن باید از جریان های مردمی و اجتماعی حمایت کرد. آگاهی رسانی و مجموعه اتفاقات مرمتی در مرکز محله  نایین سبب شد تا مردمی که مسکن مهر را برگزیده بودند ترغیب شوند تا دوباره به بافت تاریخی این شهر برگردند.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به پروژه های بسیار خوب سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد که هم پیوند با بافت تاریخی است. او گفت: این پروژه های کارشناسی شده کمک می کند تا این مسیر تنزل را رو به صفر هدایت کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر با گفتمان سازی در جامعه.

در این نشست تخصصی محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز موضوعاتی را مطرح کرد. او اعلام کرد: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در موضوع حفاظت و مرمت و توجه به میراث بسیار موثر عمل کرده است. به طوری که در شورای عالی بسیاری از موضوعاتی مربوط به موضوع حفاظت از میراث فرهنگی را  با حساسیت دنبال کرده است.

طالبیان گفت: کمتر دوره ای را دیده ام که دستگاه ها اینگونه به امر حفاظت توجه کنند.  جامعه نیز در این خصوص مطالبه می کند اما باز این مقدار کم است و باید این همکاری و هماهنگی افزایش پیدا کند.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین تاکید کرد: امیدواریم این بی نظمی و بی برنامگی که هم اکنون تبدیل به چالش شهرهای تاریخی شده با مشارکت جدی مردم مسیر دیگری پیدا کند.

در نشست بازآفرینی بافت های تاریخی تعدادی از کارشناسان دفتر حفظ، احیاء بناها، محوطه و بافت های تاریخی به طرح سوالات خود پرداختند و درخصوص برخی از مشکلات نیز با معاون وزیر راه و شهرسازی هم اندیشی صورت گرفت به طوری که قرار شد برخی از این مشکلات با طرح مصوبه توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری و مرتفع شود.

در پایان ایزدی بر آمادگی وزارت راه و شهرسازی همگام با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان وظیفه و درمان مشکلات مبتلابه شهرهای تاریخی همچون سال های گذشته و پرقوت تر در راستای حفاظت و حراست از معماری ایرانی – اسلامی کشورمان تاکید کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید