سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

معاون گردشگری: فم تریپ‌ها حمایت‌های معنوی وزارتخانه را دارند و برنامه‌هایشان تحت کنترل ماست

0 انتشار:

فم تریپ‌ها حمایت‌های معنوی وزارتخانه را دارند و برنامه‌هایشان تحت کنترل ماست/ از تمام روش‌های معرفی ایران که در چارچوب قانون باشد، حمایت می‌کنیم

ایلنا –  ولی تیموری با تاکید بر آنکه برگزاری فم تریپFeel Iran و حضور اینفلوئنسرها در ایران بازتاب‌های خوبی در سطح جهان داشت، گفت: ما نیاز داریم تا تصویری خوب از ایران در سطح رسانه‌های دنیا منتشر شود از این رو، هر روشی که احساس می‌کنیم در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی ایران می‌توانیم راحت‌تر به آن بپردازیم و هزینه‌های کمتری در پی دارد را پیگیری می‌کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها به واسطه حضور و سفر ۱۲ نفر از اینفلوئنسرها یا همان سلبریتی‌های اینستاگرامی در ایران، موضوع فم تریپ بیش از گذشته در جامعه مطرح و به نوعی به گوش همه آشنا شده است.

فم تریپ (Familiarization Trip) به اختصار (FAM Trip) گفته می‌شود. در حقیقت فم به معنای آشنایی است که وقتی در کنار تریپ به معنی سفر قرار بگیرد یعنی سفر ارزان و گاهی رایگان که برای آشنایی با مقاصد گردشگری توسط مجریان گردشگری برگزار می‌شود.

اکنون نیز چند سالی است که معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشارکت بخش خصوصی به منظور معرفی ایران در کشورهای بازار هدف در صدد برگزاری فم تریپ‌ها و فم تورهای مختلف برآمده چنانکه در سال ۹۷ بیش از ۲۰ فم تور برای فعالان گردشگری و خبرنگاران کشورهای مختلف برگزار کرده است.

هرچند امسال نیز با برگزاری فم تورهای مختلف همراه بود اما این‌بار حضور تعدادی از شخصیت‌های برجسته فضای مجازی بین‌المللی که برخی از آنها بیش از ۲ میلیون نفر دنبال‌کننده دارند، در ایران با اما و اگرها و حرف و حدیث‌های فراوان همراه شده است. این ۱۲ نفر طی سفر در ایران به شهرهای تهران، کاشان و اصفهان و… سفر کردند و عکس‌ها و فیلم‌هایی که از ایران و جاذبه‌های گردشگری آن گرفتند را با فالوئرها یا همان دنبال‌کنندگانشان به اشتراک گذاشتند.

b7

این فعالیت‌ها و انتشار تصاویری زیبا و به قولی لاکچری از ایران سبب ایراد انتقاداتی از سوی برخی رسانه‌های خارجی شد چنانکه به گفته آنها، مسئولان برگزاری این فم تریپ از اینفلوئنسرهای داخلی و خارجی استفاده می‌کنند تا ایران را کشوری بی‌مشکل، آزاد و عالی جلوه بدهند! چنانکه گردشگر خارجی را دعوت کرده‌اند و مکان‌های لاکچری را به آنها نشان می‌دهند و تاکید دارند ایران کشور خوبی است و همه چیز عالی است و مشکلی نداریم. در این میان نیز افرادی که از برگزارکننده فم تریپ دفاع کردند را به حکومتی یا مرفه پولدار بودن متهم کردند.

هرچند برگزارکننده نیز در نهایت در بخشی از پاسخ خود عنوان کرد: توریست همه جا توریست است. وارد یک کشور می‌شود و در همان لایه‌ آخر قدم می‌زند و با خودش تجارب عینی‌اش را از آن مقصد به خانه می‌برد. نه وارد مشکلات سیاسی و اجتماعی یک کشور می‌شود و نه حتی می‌تواند درکی از لایه‌های درونی داشته باشد. هرچه هست تصویر و مشاهده است. درعین حال، پروژه فم‌تریپ کاملا شخصی طراحی شد و در حال اجراست.

در این میان شائبه‌های دیگری درخصوص دخالت دولت در برگزاری فم تریپ Feel Iran و البته خط گرفتن برگزارکنندگان از عوامل امنیتی و همچنین مسائل اقتصادی و ذینفع بودن او در اجرای این طرح و پیشبرد سایر طرح‌های اقتصادی او در کشور مطرح شد.

ولی تیموری (معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: بخش خصوصی حوزه گردشگری درصدد برگزاری تور آشناسازی برآمده است. بیش از ۳ ماه پیش این پیشنهاد از سوی فعالان بخش خصوصی به معاونت گردشگری ارائه شد و عنوان شده بود قصد دارند سفری برای تعدادی از فعالان فضای مجازی که دنبال‌کننده‌های متعددی دارند، تدارک ببینند که به ایران سفر کنند. از این طرح استقبال کردیم و از آنها خواستیم تا فهرست اسامی این افراد را در اختیار ما قرار دهند. بعد از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدیم مشکل خاصی وجود ندارد و اجازه ورود آنها را دادیم.

او ادامه داد: تمام هماهنگی‌های لازم  و مخارج و هزینه‌های انجام شده توسط بخش خصوصی صورت گرفت و معاونت گردشگری کشور فقط تسهیل‌کننده بود. حمایت ما در قالب انجام مکاتبات لازم جهت هماهنگی استان‌ها و مراکزی بود که مورد بازدید قرار گرفته‌اند. در عین حال  بعضا تخفیفاتی را از هتل‌ها و سطوح استانی برایشان در نظر گرفتیم.

b2

تیموری با تاکید بر آنکه  حضور این اینفلوئنسرها در ایران بازتاب‌های خوبی در سطح جهان داشت، گفت: ما نیاز داریم تا تصویری خوب از ایران در سطح رسانه‌های دنیا منتشر شود از این رو هر روشی که احساس می‌کنیم در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی ایران می‌توانیم راحت‌تر به آن بپردازیم و یا هزینه‌های کمتری در پی دارد را پیگیری می‌کنیم. فم تریپ Feel Iran با حمایت‌های معنوی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال اجراست و برنامه‌های آنها تحت کنترل ماست.

به گفته معاون گردشگری کشور، تاکنون بازتاب‌هایی که از برگزاری این فم تریپ دریافت کرده‌ایم مثبت بوده و  اگر هریک از فعالان بخش خصوصی پیشنهاد برگزاری چنین فم تریپی را می‌داد از آن استقبال می‌کردیم و در اینجا شخص خاصی مدنظر ما نیست. بحث ما این است که بخش خصوصی وارد این کار شود و معاونت گردشگری نیز تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده خواهد بود. تمام سعی ما آن است که تصویری خوب از ایران در اذهان جهانیان بوجود آوریم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید