
مقابله با ایران هراسی در صنعت گردشگری با شعار ممکن نیست | ترکیه، اسپانیا و ایتالیا با سینمای گردشگری میلیون ها گردشگر گرفتند
صدای میراث: درآمد گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۴ به ۶۱.۱ میلیارد دلار رسید. ترکیه در این سال توانست با صادرات سریال های تلویزیونی خود به ۱۵۰ کشور جهان ۵۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند. اتفاقی که به جذب گردشگران خارجی ترکیه کمک بسیار کرده و صنعت سینما و تلویزیون آن کشور توانسته است برندسازی مقاصد گردشگری ترکیه را به بهترین شکل ممکن تحقق بخشد.
شرکت تحقیقاتی «پاروت آنالیتیکز» نیز اعللام کرد که بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ تقاضای جهانی برای سریالهای ترکیه ای ۱۸۴ درصد افزایش داشت و به گفته دنیز گورگن آتالای، استادیار فیلم و تلویزیون در دانشگاه «باهچه شهیر» استانبول، فقط در سال ۲۰۲۳ صنعت سریال سازی ترکیه توانست یک میلیارد دلار از طریق صادرات به خارج از کشور درآمد کسب کند و نقش موثری بر گردشگری اتین کشور به ویژه در استانبول ایفا کند.
برندسازی گردشگری ترکیه با فیلم و سریال
ایزت پینتو، مدیر عامل آژانس بینالمللی توزیع سریالهای ترکیه در بازارهای جهانی نیز خبر داده است که هر شب بیش از ۴۰۰ میلیون بیننده در سراسر جهان سریال های ترکیه ای را تماشا می کنند و قدرت نرمی که ترکیه با سریال سازی ایجاد کرده با آنچه در سیاست میتوان انجام داد، قابل مقایسه نیست.
صنعت فیلمسازی و سریال سازی در ترکیه نقش مهمی در برندسازی گردشگری آن کشور و معرفی مقاصد جدید برای گردشگران جهانی ایفا کرده است.
براساس آمارهای رسمی در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۴ حدود ۳۰ میلیون گردشگر به ترکیه سفر کرده اند و بسیاری از آن ها با تماشای سریال های ترکیه ای علاقمند سفر به آن کشور و بازدید از مقاصدی شده اند که در صنعت سریال سازی ترکیه با هوشمندی تمام معرفی و برندسازی شده اند.
در ایران نیز از مدت ها قبل موضوع ورود صنعت سینما به گردشگری مطرح شده است اما تاکنون تولیدات زیادی در حوزه سینما و سریال سازی در مقاصد گردشگری کشور مشاهده نشده است.
ورود فیلمسازان به وزارت میراث
چند روز قبل بود که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد، دو فیلمساز مطرح سینمای ایران یعنی پوران درخشنده و احمدرضا درویش همکاران جدید این وزارتخانه در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی هستند که یکی از آن ها در حال تولید سریال در سیستان و بلوچستان با هدف برندسازی گردشگری برا یاین استان و دیگری در حال ساخت سینمایی با موضوع میراث فرهنگی است.
جدای از بخش دولتی، بخش خصوصی صنعت گردشگری نیز در حال ورود به صنعت سینما برای برندسازی برخی مقاصد گردشگری و کمتر شناخته شده ایران است. نمونه آن حمایت یکی از دفاتر گردشگری کشور از تولید فیلم سینمایی بلند ژیوار است که با بهره گیری از لوکیشن های روستای کمتر شناخته شده ژیوار در منطقه هورامانات کردستان برندسازی گردشگری این روستا را آغاز کرده است.
ایران در مقایسه با کشور همسایه خود که هدفگذاری برای جذب ۴۰ میلیون گردشگر ورودی را با تکیه بر برندسازی گردشگری آن کشور در سریال های ترکیه ای آغاز کرده است، ورود دیرهنگام به صنعت سینما و تلویزیون و سریال سازی با هدف برندسازی لوکیشن های گردشگری خود داشته است. با این حال فعالین صنعت گردشگری حتی ورود دیرهنگام به این حوزه برای جذب گردشگران خارجی را مفید ارزیابی کرده اند.
تغییر مارکتینگ در صنعت گردشگری
محسن قادری عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مدیر گروه گردشگری ژیوار می گوید: رسانه های بصری و ویدیویی به شدت تاثیرگذار شده اند و به همین دلیل مارکتینگ و بازاریابی در حوزه گردشگری نیز به سرعت تغییر کرده است. با توجه به این شرایط یکی از موثرترین راه های بازاریابی مقاصد گردشگری صنعت سینما است که با توجه به تجربه ترکیه در اولویت کشورهای پیشتاز در صنعت گردشگری قرار گرفته است.
این فعال گردشگری با اعلام این که فیلم ژیوار نخستین فیلم ساخته شده توسط بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور بود که در نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران اکران شد اعلام کرد: دفاتر مسافرتی بسیاری در نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران حضور داشتند که برخی شان حاضر شده بودند برای ۴ روز حضور در این نمایشگاه ۱۰ میلیارد تومان هزینه کنند. این در حالی است که می توان با ۵ میلیارد تومان یک فیلم داستانی سینمایی یک ساعته در بهترین لوکیشن های گردشگری ایران تولید کرد که ماندگاری بسیار بیشتری در مقایسه با هزینه ۱۰ میلیارد تومانی برای ۴ روز حضور در نمایشگاه ها دارد و می تواند با نمایش در کشورهای خارجی برای ایران جذب گردشگر کند و ارزآوری داشته باشد.
سرمایه گذاری هوشمندانه در صنعت گردشگری
قادری تاکید کرد: سرمایه گذاری بخش گردشگری در صنعت سینما و تلویزیون یک سرمایه گذاری هوشمندانه است که کشورهایی نظیر ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه برای برندینگ گردشگری خود ورود جدی به این صنعت داشته اند. آن ها فیلمسازان مطرح جهان را به ونیز، بارسلون و کوچه پس کوچه های رم و موزه های مشهور می کشانند تا با برندینگ قوی مقاصد گردشگری خود را به گردشگران جهانی معرفی کنند.
او با تاکید بر تاثیر تولیدات سینمای و سریال های تلویزیونی که با هدف برندینگ گردشگری یک منطقه ساخته می شود، افزود: تولیدات سینمایی و تلویزیونی در حوزه گردشگری می تواند علاوه بر درآمدزایی برای سازندگان آن ها به توسعه مناطق هدف گردشگری رونق بدهد و جامعه محلی را از درآمدهای سرشار گردشگری بهره مند کند.
عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اعلام این که بازاریابی گردشگری با استفاده از صنعت سینما و سریال سازی در ایران بسیار جدید است افزود: یکی از روش های بسیار درست در حوزه مقصدسازی گردشگری و برندینگ مقاصد گردشگری که در دنیا آغاز شده است ورود صنعت گردشگری به حوزه سینما و سریال سازی است که ایران از این ظرفیت بالا عقب مانده است.
لوکیشن های خالی سینمای ایران از تخت جمشید و مقاصد گردشگری
او گفت: چند فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی در ایران سراغ دارید که در تخت جمشید یا مقاصد تاریخی و گردشگری همدان و خوزستان و جاذبه های گردشگری تبریز ساخته شده باشد؟ اصلا وجود ندارد. چون نگاه فیلمسازهای ایرانی عمدتا به گیشه است و می خواهند کالای خود را سریع به پول برسانند. در حالی که نمی دانند ورودشان به حوزه گردشگری نه تنها برایشان پولساز است که می تواند منجر به توسعه یک منطقه و زیست بوم جوامع محلی شود و نگاه ملی بر تولیدات شان حاکم شود.
این فعال گردشگری با تاکید بر ضرورت اقدام دولت برای ایجاد کمپین فیلم سازی در حوزه گردشگری و دعوت از فیلمسازان مطرح ایران و جهان برای ساخت تولیدات سینمایی و تلویزیونی در لوکیشن های قوی گردشگری ایران اعلام کرد: هنرمندان بسیار شاخصی در کشور هستند که نیازمند امنیت سرمایه گذاری هستند. این افراد باید بدانند که می توانند در حوزه گردشگری و ساخت فیلم هایی با هدف برندسازی گردشگری در سینما هم به پول برسند و هم به ارزآوری گردشگری به کشور کمک کنند.
مدیرعامل هلدینگ گردشگری ژیوار تاکید کرد: مقابله با ایران هراسی تنها با حرف و شعار و تکرار این جمله که ایران امن است ممکن نیست. بلکه زبان هنر و سینما است که می تواند ایران هراسی را به صفر برساند و صنعت سینما از ابزارهای قوی مقابله با ایران هراسی است و تولیدکنندگان آثار فاخر سینمایی با همین رویکرد ملی باید به صنعت سینمای گردشگری در ایران ورود کنند.


