مقابله با ایران هراسی در صنعت گردشگری با شعار ممكن نیست | ترکیه، اسپانیا و ایتالیا با سینمای گردشگری میلیون ها گردشگر گرفتند
صدای میراث: درآمد گردشگری تركیه در سال 2024 به 61.1 میلیارد دلار رسید. تركیه در این سال توانست با صادرات سریال های تلویزیونی خود به 150 كشور جهان 500 میلیون دلار درآمد كسب كند. اتفاقی كه به جذب گردشگران خارجی تركیه كمك بسیار كرده و صنعت سینما و تلویزیون آن كشور توانسته است برندسازی مقاصد گردشگری تركیه را به بهترین شكل ممكن تحقق بخشد.
شرکت تحقیقاتی «پاروت آنالیتیکز» نیز اعللام كرد كه بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ تقاضای جهانی برای سریالهای ترکیه ای ۱۸۴ درصد افزایش داشت و به گفته دنیز گورگن آتالای، استادیار فیلم و تلویزیون در دانشگاه «باهچه شهیر» استانبول، فقط در سال 2023 صنعت سریال سازی تركیه توانست یک میلیارد دلار از طریق صادرات به خارج از کشور درآمد کسب کند و نقش موثری بر گردشگری اتین كشور به ویژه در استانبول ایفا كند.
برندسازی گردشگری ترکیه با فیلم و سریال
ایزت پینتو، مدیر عامل آژانس بینالمللی توزیع سریالهای ترکیه در بازارهای جهانی نیز خبر داده است كه هر شب بیش از ۴۰۰ میلیون بیننده در سراسر جهان سریال های تركیه ای را تماشا می كنند و قدرت نرمی که تركیه با سریال سازی ایجاد كرده با آنچه در سیاست میتوان انجام داد، قابل مقایسه نیست.
صنعت فیلمسازی و سریال سازی در تركیه نقش مهمی در برندسازی گردشگری آن كشور و معرفی مقاصد جدید برای گردشگران جهانی ایفا كرده است.
براساس آمارهای رسمی در 7 ماه نخست سال 2024 حدود 30 میلیون گردشگر به تركیه سفر كرده اند و بسیاری از آن ها با تماشای سریال های تركیه ای علاقمند سفر به آن كشور و بازدید از مقاصدی شده اند كه در صنعت سریال سازی تركیه با هوشمندی تمام معرفی و برندسازی شده اند.
در ایران نیز از مدت ها قبل موضوع ورود صنعت سینما به گردشگری مطرح شده است اما تاكنون تولیدات زیادی در حوزه سینما و سریال سازی در مقاصد گردشگری كشور مشاهده نشده است.
ورود فیلمسازان به وزارت میراث
چند روز قبل بود که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام كرد، دو فیلمساز مطرح سینمای ایران یعنی پوران درخشنده و احمدرضا درویش همكاران جدید این وزارتخانه در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی هستند كه یكی از آن ها در حال تولید سریال در سیستان و بلوچستان با هدف برندسازی گردشگری برا یاین استان و دیگری در حال ساخت سینمایی با موضوع میراث فرهنگی است.
جدای از بخش دولتی، بخش خصوصی صنعت گردشگری نیز در حال ورود به صنعت سینما برای برندسازی برخی مقاصد گردشگری و كمتر شناخته شده ایران است. نمونه آن حمایت یكی از دفاتر گردشگری كشور از تولید فیلم سینمایی بلند ژیوار است كه با بهره گیری از لوكیشن های روستای كمتر شناخته شده ژیوار در منطقه هورامانات كردستان برندسازی گردشگری این روستا را آغاز كرده است.
ایران در مقایسه با كشور همسایه خود كه هدفگذاری برای جذب 40 میلیون گردشگر ورودی را با تكیه بر برندسازی گردشگری آن كشور در سریال های تركیه ای آغاز كرده است، ورود دیرهنگام به صنعت سینما و تلویزیون و سریال سازی با هدف برندسازی لوكیشن های گردشگری خود داشته است. با این حال فعالین صنعت گردشگری حتی ورود دیرهنگام به این حوزه برای جذب گردشگران خارجی را مفید ارزیابی كرده اند.
تغییر مارکتینگ در صنعت گردشگری
محسن قادری عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و مدیر گروه گردشگری ژیوار می گوید: رسانه های بصری و ویدیویی به شدت تاثیرگذار شده اند و به همین دلیل ماركتینگ و بازاریابی در حوزه گردشگری نیز به سرعت تغییر كرده است. با توجه به این شرایط یكی از موثرترین راه های بازاریابی مقاصد گردشگری صنعت سینما است كه با توجه به تجربه تركیه در اولویت كشورهای پیشتاز در صنعت گردشگری قرار گرفته است.
این فعال گردشگری با اعلام این كه فیلم ژیوار نخستین فیلم ساخته شده توسط بخش خصوصی صنعت گردشگری كشور بود كه در نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران اكران شد اعلام كرد: دفاتر مسافرتی بسیاری در نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران حضور داشتند كه برخی شان حاضر شده بودند برای 4 روز حضور در این نمایشگاه 10 میلیارد تومان هزینه كنند. این در حالی است كه می توان با 5 میلیارد تومان یك فیلم داستانی سینمایی یك ساعته در بهترین لوكیشن های گردشگری ایران تولید كرد كه ماندگاری بسیار بیشتری در مقایسه با هزینه 10 میلیارد تومانی برای 4 روز حضور در نمایشگاه ها دارد و می تواند با نمایش در كشورهای خارجی برای ایران جذب گردشگر كند و ارزآوری داشته باشد.
سرمایه گذاری هوشمندانه در صنعت گردشگری
قادری تاكید كرد: سرمایه گذاری بخش گردشگری در صنعت سینما و تلویزیون یك سرمایه گذاری هوشمندانه است كه كشورهایی نظیر تركیه، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه برای برندینگ گردشگری خود ورود جدی به این صنعت داشته اند. آن ها فیلمسازان مطرح جهان را به ونیز، بارسلون و كوچه پس كوچه های رم و موزه های مشهور می كشانند تا با برندینگ قوی مقاصد گردشگری خود را به گردشگران جهانی معرفی كنند.
او با تاكید بر تاثیر تولیدات سینمای و سریال های تلویزیونی كه با هدف برندینگ گردشگری یك منطقه ساخته می شود، افزود: تولیدات سینمایی و تلویزیونی در حوزه گردشگری می تواند علاوه بر درآمدزایی برای سازندگان آن ها به توسعه مناطق هدف گردشگری رونق بدهد و جامعه محلی را از درآمدهای سرشار گردشگری بهره مند كند.
عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اعلام این كه بازاریابی گردشگری با استفاده از صنعت سینما و سریال سازی در ایران بسیار جدید است افزود: یكی از روش های بسیار درست در حوزه مقصدسازی گردشگری و برندینگ مقاصد گردشگری كه در دنیا آغاز شده است ورود صنعت گردشگری به حوزه سینما و سریال سازی است كه ایران از این ظرفیت بالا عقب مانده است.
لوکیشن های خالی سینمای ایران از تخت جمشید و مقاصد گردشگری
او گفت: چند فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی در ایران سراغ دارید كه در تخت جمشید یا مقاصد تاریخی و گردشگری همدان و خوزستان و جاذبه های گردشگری تبریز ساخته شده باشد؟ اصلا وجود ندارد. چون نگاه فیلمسازهای ایرانی عمدتا به گیشه است و می خواهند كالای خود را سریع به پول برسانند. در حالی كه نمی دانند ورودشان به حوزه گردشگری نه تنها برایشان پولساز است كه می تواند منجر به توسعه یك منطقه و زیست بوم جوامع محلی شود و نگاه ملی بر تولیدات شان حاكم شود.
این فعال گردشگری با تاكید بر ضرورت اقدام دولت برای ایجاد كمپین فیلم سازی در حوزه گردشگری و دعوت از فیلمسازان مطرح ایران و جهان برای ساخت تولیدات سینمایی و تلویزیونی در لوكیشن های قوی گردشگری ایران اعلام كرد: هنرمندان بسیار شاخصی در كشور هستند كه نیازمند امنیت سرمایه گذاری هستند. این افراد باید بدانند كه می توانند در حوزه گردشگری و ساخت فیلم هایی با هدف برندسازی گردشگری در سینما هم به پول برسند و هم به ارزآوری گردشگری به كشور كمك كنند.
مدیرعامل هلدینگ گردشگری ژیوار تاكید كرد: مقابله با ایران هراسی تنها با حرف و شعار و تكرار این جمله كه ایران امن است ممكن نیست. بلكه زبان هنر و سینما است كه می تواند ایران هراسی را به صفر برساند و صنعت سینما از ابزارهای قوی مقابله با ایران هراسی است و تولیدكنندگان آثار فاخر سینمایی با همین رویكرد ملی باید به صنعت سینمای گردشگری در ایران ورود كنند.