شنبه, ۰۴ فروردین, ۱۴۰۳

نامه سرگشاده فریدون جنیدی؛ ویرایشگر شاهنامه به رییس‌جمهوری: دستور لغو تصرف آرامگاه فردوسی را صادر کنید

21 انتشار:

صدای میراث: استاد فریدون جنیدی شاهنامه‌پژوه مشهور ایرانی که سال‌ها نیز با هدف حفظ زبان‌های باستانی ایران به آموزش رایگان خط و زبان میخی و پهلوی با علاقمندان پرداخته است، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس‌جمهوری از حجت‌الاسلام حسن روحانی خواسته است، دستور مقتضی برای لغو تصرف دیگران از زمین آرامگاه فردوسی را صادر کند.

استاد فریدون جنیدی که از سال ۱۳۵۸ تاکنون ریاست بنیاد نیشابور را برعهده دارد و داستان‌های شاهنامه را نیز به گفتار فارسی برگردانده است، تمام عمر خود را صرف آموزش رایگان زبان‌های باستانی و تلاش برای پژوهش و ویرایش شاهنامه فردوسی به مدت ۳۰ سال و انتشار اشعار شاهنامه به زبان داستانی کرده است.

فریدون جنیدی کیست؟

این شاهنامه‌پژوه در نامه خود خطاب به رییس‌جمهوری با گلایه از نامه رییس دفتر رییس‌جمهوری برای دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی اعلام کرده است که نامه دکتر محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری برای دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی را مغایر با قوانین میراث‌فرهنگی و به معنای تصرف بخشی از باغ فردوسی دانسته است که با همه قوانین ملی و مذهبی کشور مغایر است.

متن کامل نامه فریدون جنیدی خطاب به رییس‌جمهوری که به صدای میراث نیز ارسال شده است بدین شرح است:

« ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای حسن روحانی

احتراما ملت شریف ایران سرکار را بعنوان ریاست‌جمهوری برای مدتی معین برگزیده‌اند تا کارهای مربوطه را سرپرستی فرمایید‌. اما بایستی گوشزد کرد که دستگاه ریاست‌جمهوری و دولت، همگی خدمتگزار ملت ایرانند و نبایستی در تمام دستگاه دولت کاری صورت گیرد که نه در جهت خواست ملت یا صلاح ملت بوده باشد.

اما در این زمان کاری بدستور و موافقت ریاست دفتر رییس‌جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته است که نه در جهت صلاح کشور بوده است و نه با قوانین میراث‌‌فرهنگی، موافقت دارد.

طی یکهزار سال از زمان فردوسی، همگان می‌دانند که او را پسری بود که در سی و‌هفت سالگی درگذشت:

«مرا بود نوبت، برفت آن جوان

ز دردش منم، چون تنی بی‌روان»

بر این بنیاد پس از درگذشت فردوسی، این باغ بزرگ متعلق به ملت ایران شد‌.

پس چگونه است که ریاست دفتر رییس‌جمهوری موافقت به بخشیدن آن قسمت که برای گور یکی از درگذشتگان امروز در نظر گرفته‌اند، کرده است؟!

چنین کاری، تصرف بخشی از باغ فردوسی است که با همه قوانین ملی و مذهبی مغایر است و ملت ایران انتظار دارد که هر چه زودتر برای لغو تصرف دیگران از زمین نامبرده، دستور مقتضی صادر فرمایید.

فریدون جنیدی

۱۳۹۹/۰۸/۱۱»

print

Discussion۲۱ دیدگاه

  1. سخن استاد بسیار بجا و زیباست اگرچه استاد شجریان هنرمند گرامی و دوست داشتنی ماست اما آرامگاه فردوسی نباید از قداست کاسته شود و به گورستان دیگرگون شود.پاینده ایران.

  2. با درود فراوان بر استاد جنیدی و فردوسی همیشه زنده ایران زمین .استاد درست می فرمایند .مرحوم شجریان مرد بزرگی بود خدا رحمتشان کنه ولی نباید باب شود در چنین جایگاهی که یاد اور بزرگی چون فردوسی ارام گرفته است .دیگران را به خاک بسپارند.با سپاس فراوان

  3. لیلی مرتضوی

    حرفهای استاد بسیار سنجیده و درست بود، امیدوارم که به حرفهای ایشون بها داده بشه و کسیو اونجا به خاک نسپارن. و جلوی گورستانی کردن این اثر ملی گرقته بشه

  4. درود بر استاد جنیدی گرامی بر همگان روشن است که ایشان دغدغه فرهنگ ایران و نام فردوسی را دارند و آسیب این کارهای بدون کارشناسی بعدها مشخص خواهد شد. سپاس از ایشان که همیشه روشنگری هایشان رهنمون است.

  5. آرامگاه فردوسی به همه مردم ایران تعلق دارد و مالک خصوصی ندارد. در تمام دنیا بزرگان شعر و ادب و موسیقی و هنر را کنار هم دفن میکنند. هر کسی که در راه ادب و فرهنگ و هنر این سرزمین کوشیده اگر جایگاهی والا و ارزشمند یافته باشد سزاوار آن است اگر بنیاد ی که توس را سرپرستی میکند روا بداند آنجا دفن شود تا در آینده کعبه و آمال زیارت ایراندوستان شود.
    شوربختانه این پندارهای نادرست در مورد دفن خسرو آواز ایران یا ریشه در ضدیت با ایشان و یااندیشه های همه و یا هیچ شبه فاشیستی دارد.

  6. درود مردم ایران، روان استاد شجریان شاد و در قلب همه مردم ایران جای دارند در این هیچ شکی نیست. ولی خاکسپاری ایشان در این قسمت موجب تخریب میراث فرهنگی کشورمان میشود. با استاد جنیدی گرانقدر همداستانم، عمر ایشان دراز باد و سپاس فراوان از ایشان بابت انتشار این نامه سرگشاده.

  7. دورو بر استاد جنیدی بزرگوار،واقعا درست میفرمایند اگر این روال ادامه داشته باشد آرامگاه بزرگان گورستان میشود.
    همانطور که استاد کزازی گرانقدر فرمودن روا نیست که آرامگاه بزرگان گورستان شود.

  8. وقتی مکانی ملک شخصی نباشد، تدبیر امور آن به دست حکومت است و حاکم_هرچند موقت اما برآمده از انتخاب مردم_ حق دارد آن گونه که درست می‌داند تصمیم گیری کند. تصرف و غصب معنای حقوقی مشخصی دارد. جناب جنیدی بهتر است در مسائل حقوقی و موضوعاتی که در آن تخصص ندارند اظهار نظر بیجا نکنند و به کار خودشان مشغول باشند.
    ضمنا استفاده‌ی عامدانه‌ از واژه‌ی آرامگاه برای فردودسی و گور برای استاد شجریان معنای توهین آمیزی دارد که در شأن یک استاد ادبیات نیست.

  9. من ربط بین جوانمرگ شدن پسر فردوسی و مطلب ایشان را متوجه نشدم . لطفاً راهنمایی کنید

  10. همیشه آدمهایی هستند که خودشون رو میچسبونند به بزرگان میهن تا دیده بشوند ‌حالا ببینیم تا کی تندیسشو میذارند بعد سالگرد و سمینار میگیرند واسش خلاصه فردوسی میره گوشه و شوالیه فرانسه وارد میشود

  11. درود بر استاد جنیدی، نکته مناسبی را اشاره کردند . استاد شجریان رهرو راستین فردوسی بود و اگر فردوسی زبان را زنده کرد ایشان نیز خنیا و آواز را زنده کرد . ولی دفن ایشان در کنار اخوان زیبنده تر بود و تصرف در ارامگاه کار خوبی نبود و این کار بدعت بدی در دستیازی به آثار ملی و باستانی را به همراه خواهد آورد . دور نخواهد بود که هوس کنند کسی را در پاسارگاد و در مقبره کورش بخوابانند.

  12. خیلی شرم آور است که نظری را صرفا چون باب سلیقه تان نیست منتشر نمی‌کنید. وای به حال فرهنگ و میراثی که امثال شما دیکتاتور کوچولوها داعیه دارش باشید.

  13. admin

    درود بر شما مخاطب گرامی
    نظرات پیشین شما منتشر شده است.
    سپاس
    صدای میراث

  14. و باز فتنه ای دیگر تا در این زمان هواداران دو بزرگ مرد ایران زمین را به جان یکدیگر بیندازند.
    استاد شجریان جایگاه والای خود را دارد. او باید آرامگاه خود را جداگانه برای خود داشته باشد. چنانچه همه میدانیم که آن بزرگوار خسرو آواز ایران عاشق حافظ و سعدی و مولوی و تنی چند دیگر که حتی به خاک سپاری در یکی از آن آرامگاه ها هم کار درستی نیست.
    استاد شجریان باید جایگاه و آرامگاه خود را تنها و تنها برای خود ( و شاید آرامگاهی برای خانواده خود) داشته باشد.

  15. نظر استاد جنیدی نادرست است.
    شجریان هم مثل فردوسی میراث ملی است و آرامگاه او در زمینی که به قول ایشان به ملت ایران تعلق دارد ، روا و بجاست.

  16. درود بر استاد جنیدی.
    من هم با شما موافقم و دفن کردنِ استاد شجریان را در باغ فردوسی نادرست می‌دانم.

  17. درود بر استاد جنیدی گرامی
    سخن شما بسیار درست و بجاست.
    استاد شجریان برای مردم ما با ارزش هستند ولی با دفن کردنشان در باغ فردرسی، یک بی قانونی نویی در کشورمان خواهیم داشت.
    پاینده باشید استاد گرانمایه و فداکار و دلیر ایران زمین ،استاد جنیدی.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید