چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نشست سه وزیر برای ساماندهی گردشگری/امیرعبدالهیان: سه وزارتخانه ریل‌گذاری جدید صنعت گردشگری را آغاز کرده‌اند/ضرغامی: سیاست دولت تقویت دیپلماسی عمومی با گردشگری است/عین‌اللهی: زمینه ورود گردشگران خارجی فراهم شده است

0 انتشار:

صدای میراث: نزدیک به دو سال است که گردشگری ایران به دلیل پاندمی کرونا با رکود شدید مواجه است و آمار گردشگران ورودی به ایران به نقطه سفر رسیده است.

عقب ماندن ایران از پروسه واکسیناسیون سریع اما موجب شد که صنعت گردشگری کشور بسیار دیرتر از دیگر کشورها از جمله کشورهای همسایه بتواند احیای دوباره خود را آغاز کد.

اکنون برغم آن که بسیاری از کشورها مرزهای خود را به روی گردشگران واکسینه شده گشوده‌اند، صبح امروز سه تن از اعضای کابینه که همکاری تنگاتنگی در حوزه گردشگری دارند نشست مشترک خود برای سامانهی به وضعیت نابسامان گردشگری ایران را برگزار کردند.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که انحصار گردشگری سلامت را در اختیار دارد، مهمان حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان شدند تا در میدان تاریخی مشق تهران بتوانند برای تسریع در گشودن مرزها به روی گردشگران خارجی به تفاهم برسند.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که وظیفه صدور روادید برای گردشگران ورودی به ایران را برعهده دارد، صبح امروز در نشست مشترک با دو وزیر دیگر کابینه سیزدهم اعلام کرد که از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی، توسعه گردشگری سلامت، زیارتی و گردشگری عام است.

به گزارش رسانه‌ها، امیرعبداللهیان در این نشست اعلام کرد: در این جلسه جمع شده‌ایم تا در مورد تقویت گردشگری در کشور و رفع موانع آن رایزنی و گفت‌وگو کنیم.

او گفت: رونق گردشگری در کشور علاوه بر ارزآوری یک اقدام ماندگار فرهنگی است.

به گفته امیرعبداللهیان، رایزنی‌های مشترک با آقایان ضرغامی و عین‌اللهی از روز اخذ رای اعتماد آغاز شد که چگونه می‌توان ظرفیت سه وزارتخانه را در حوزه گردشگری تجمیع کرد.

وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم بتوانیم حوزه‌های مختلف گردشگری در کشور از جمله گردشگری سلامت، زیارتی و گردشگری به معنای عام را تقویت کنیم و با برگزاری این نشست‌ها بتوانیم ریل‌گذاری جدید در صوعت گردشگری در دولت سیزدهم داشته باشیم.

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی نیز که در روزهای اخیر با اظهارنظراتی درخصوص وضعیت کشاورزان در حریم پاسارگاد بسیار خبرساز شده است، در این نشست از تسریع در روند واکسیناسیون عوامل مرتبط با گردشگری و اتمام این روند در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: حدود ۲۰ ماه است صدور ویزای گردشگری متوقف شده و با توجه به اهمیت گردشگری، ان‌شاءالله با رعایت پروتکل‌ها بتوان گردشگری را در کشور از سر گرفت.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز گردشگری را از مصادیق بارز دیپلماسی عمومی اعلام کرد و افزود: سیاست‌های دولت آقای رئیسی تقویت دیپلماسی عمومی است و گردشگری یک رکن مهم آن است.

ضرغامی افزود: صدور ارزش‌های فرهنگی از طریق گردشگری صورت می‌گیرد و اگر زمینه‌های لازم در کشور به درستی فراهم شود، در آینده نزدیک شاهد از سرگیری صدور روادید گردشگری در همه حوزه‌ها خواهیم بود.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز که متولی اصلی گردشگری سلامت در کشور است و این موضوع به مذاق فعالان صنعت گردشگری کشور چندان خوش نیامده است، در اظهاراتی به روند واکسیناسیون در کشور اشاره کرد و گفت:زمینه ورود مهمانان خارجی به کشور فراهم شده و نگرانی وجود ندارد و افراد می‌توانند به ایران سفر کنند و از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند.

او افزود: لازم است با سازماندهی بین وزارت امورخارجه و وزارت گردشگری، ورود میهمانان با تسهیلات بهتر انجام شود و خدمات پزشکی بهتر به آنها ارایه شود.

به گفته عین‌اللهی، توافقات قبلی نیز باید بازنگری شود. چون در هر کشوری، خدمات پزشکی طبقه‌بندی شده و دوست داریم افرادی که به ایران سفر می‌کنند از خدمات پزشکی بهره‌مند شوند.

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: در شهرهای بزرگ هم با توجه به وضعیت ترددهای هوایی می‌توان پذیرای گردشگران خارجی از کل دنیا بود.

اظهارات اعضای کابینه در این جلسه البته به معنای آن است که هنوز هیچ راهکار اجرایی برای تسریع در روند گردشگری ایران در نظر گرفته نشده است و به نظر می‌رسد این نشست که تخستین نشست سه جانبه وزرای کابینه برای ساماندهی به وضعیت گردشگری ایران و تسریع در گشودن مرزهای کشور به روی گردشگران خارجی دستاورد اجرایی نداشته و بیشتر به موضوع آشنایی با مشکلات این صنعت و چگونگی دستیابی به همکاری مشترک سه وزارتخانه در سرعت بخشیدن به رونق گردشگری ایران در دوران پساواکسیناسیون برگزار شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید