پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و مرمت شد

0 انتشار:

صدای میراث: نقش برجسته ارزشمند ثلاث باباجانی که ۴ هزار سال پیش مرز سیاسی ایران و بین‌النهرین را مشخص کرد، توسط پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری مرمت شد.

فتح‌الله نیازی مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با اعلام این خبر گفت: نقش برجسته تاریخی ثلاث باباجانی در دامنه کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان این ثلاث باباجانی قرار گرفته است.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری او افزود: علاوه بر آسیب‌های ناشی از زلزله سال ۱۳۹۶ منطقه ازگله سرپل ذهاب، نزولات جوی و همچنین قرارگیری اثر در بستر بخش‌هایی از بالاو پایین نقش برجسته نیز مورد حملات وندالیسمی و تخریب‌های عمدی قرار گرفته بود.

نیازی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به این نقش برجسته در مورد عملیات اجرایی مرمت قسمت‌های آسیب دیده اثر گفت: پروژه مرمت نقش برجسته ثلاث باباجانی در ابتدا با انجام عملیات نجات‌بخشی اضطراری آغاز شد و سپس وصالی و پر کردن بخش‌های تخریب شده با استفاده از ترکیب رزین‌های اپوکسی و مواد معدنی انجام گرفت.

او با بیان اینکه برای مقاوم‌سازی شکستگی‌های عمیق اثر از مفتول‌های استیلی استفاده و سپس این مناطق با ترکیب رزین اپوکسی و مواد معدنی پر و سطح مقطع اثر پوشانده شد افزود: بخش‌های از بین رفته و فرم کلی اثر نیز خواناسازی و پرداخت شد تا به فرم و رنگ اصلی نزدیک شود.

مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی گفت: برای احترام به فرم کوهستان و ساختار طبیعی بستر صخره‌ای اثر از تعبیه کردن حفاظ برای نقش برجسته ثلاث باباجانی صرفنظر کردیم.

این پژوهشگر افزود: با مشاوره پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی در سال جاری توسط پیمانکار منتخب میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سطح اثر پاکسازی و  یک آبچکان برای منحرف کردن مسیر آب روی نقش برجسته ساخته شد تا آب باران کمتر به اثر آسیب برساند.

نیازی گفت: مطالعات باستان‌شناسی و مستندنگاری این اثر در سال گذشته انجام و هم‌اکنون این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده  است.

وی ادامه داد: نقش برجسته ثلاث باباجانی شامل دو بخش است و صحنه پیروزی یک شاه بر دشمنان خود را نشان می‌دهد که در آن پیکر شاه بزرگتر از سایر پیکرها نقش شده و یکی از پاهایش را روی شکم یک اسیر قرار داده است.

مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته، این نقش برجسته مربوط به «ایدین سین» شاه سلسله سیموروم است که در منطقه دیاله عراق امروزی حکومت و برای کسب منابع و تسلط بر راه‌هایی تجاری به منطقه زاگرس حمله می‌کرد و در این نقش برجسته صحنه یکی از پیروزی‌های خود را نشان داده است.

نیازی با تاکید بر این که این نقش برجسته با حفاظت میراث‌فرهنگی از سوی مردم و دوستداران میراث ماندگار شد تاکید کرد: این میراث گرانبها که از نیاکان‌مان به ما رسیده است اصالت و هویت هر ایرانی است که باید تلاش کنیم این امانت گذشتگان را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید