شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

همدان به روی گردشگران گشوده شد/غار علیصدر و مجموعه گنجنامه گشوده شد/معاون استانداری همدان: چادر زدن در تمامی شهرهای استان همدان همچنان ممنوع است

0 انتشار:

صدای میراث: براساس آخرین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت تاسیسات و اماکن گردشگری از سر گرفته می‌شود. مقرر شده است غار علیصدر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان گردشگران ورودی به استان همدان باشد.

به گزارش صدای میراث، تفاوت حضور گردشگران به غار علیصدر در شرایط کرونایی کشور اما مشروط به تبلیغ نکردن بازدید از این جاذبه گردشگری شده است. با این حال متولیان گردشگری ملزم شده‌اند علاوه بر پذیرش گردشگران، خدمات بهداشتی مورد نیاز برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را در این مجموعه گردشگری انجام دهند.

بازگشت تدریجی تأسیسات و اماکن گردشگری به چرخه فعالیت، خبری است که در یکی دو هفته اخیر تیتر رسانه‌ها بود در این میان استان همدان که در سال‌های پیش رو توانسته بود جایگاه مطلوبی بین مقاصد گردشگری داخلی پیدا کند با شیوع ویروس کرونا آسیب‌های متعددی متحمل شد.

در میان جاذبه‌های گردشگری غرب کشور نیز غار علیصدر توانسته است برای سالیان متمادی با بالا رفتن آمار گردشگری استان همدان، در اقتصاد جامعه محلی نقش مهمی ایفاء کند. با شیوع ویروس کرونا اما غار علیصدر است صدمات اقتصادی بسیاری متحمل شد.

از اواخر بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ تا امروز سی‌ام اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ که پیک گردشگری همدان و البته غار علیصدر است، آمار بازدیدکنندگان از این جاذبه طبیعی گردشگری همدان به صفر رسید. اکنون اما محمودرضا عراقی معاون عمرانی استاندار همدان و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا آن استان به صدای میراث گفته است: در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیماتی پیرامون ابازگشایی غار علیصدر اتخاذ شد و بدین ترتیب پروتکل‌های مشخص شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی که با همکاری شرکت سیاحتی علیصدر تدوین شد، اجازه بازگشایی غار علیصدر به روی گردشگران را داد.

عراقی افزود: پروتکل‌های مدون شده براساس حفظ سلامت پرسنل این مجموعه برای خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران و مسافران بازدیدکننده از غار علیصدر ابلاغ شده است و دستگاه‌های ناظر همچنان نظارت جدی خود را در این منطقه اعمال می‌کنند تا کاهش زنجیره انتقال بیماری مدیریت و شرایط مطلوب بهداشتی برای بازدیدکنندگان از غار علیصدر ایجاد شود.

معاون عمرانی استاندار همدان گفت: در بازگشایی و از سرگیری فعالیت صنوف و کسبه توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری هوشمند بسیار حائز اهمیت است.

او گفت: البته مصوب شده است که رسانه‌های عمومی و فضای مجازی در ترغیب مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای گردشگری اقدام جدی کنند.

عراقی افزود: فعالیت مراکز تفریحی گنجنامه و غار علیصدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله هوشمند اجتماعی به نحوی که تراکم جمعیتی کنترل و از شیوع بیماری جلوگیری شود، با نظارت دستگاه‌های نظارتی و تدبیر موثر مدیریت این مراکز بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بلامانع است.

او گفت: با توجه به در پیش‌رو بودن تعطیلات عید فطر و احتمال مسافرت و حضور مردم در مراکز تفریحی، اگرچه تبلیغات باید به سمت در خانه ماندن مردم حرکت کند، اما ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان استان همدان آمادگی لازم برای میزبانی از گردشگران را داشته باشند.

وی افزود: به همین دلیل تبلیغات برای جذب گردشگر انجام نمی‌شود. چون شرایط موجود بیانگر آن است که ترغیب به حفظ سلامت خانواده‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماندن در خانه یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزان حوزه گردشگری است.

وی به بازگشایی دوباره رستوران‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با حفظ دستورالعمل‌های ابلاغ شده بهداشتی این مراکز بار دیگر می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

معاون عمرانی استاندار به اهمیت اقامت گردشگران ورودی در اماکن سربسته و دارای مدیریت همچون هتل‌ها و مهمان‌پذیرها اشاره کرد و گفت: مصوب شده است در شهرهای استان همدان از برپا شدن هرگونه چادر مسافرتی به منظور حفظ سلامت مسافران و همشهریان جلوگیری شود. این مهم قرار است در مبادی ورودی شهرها به مسافران به صورت جدی و تأثیرگذار اطلاع‌رسانی شود.

محمودرضا عراقی به جدی بودن خطر شیوع ویروس کرونا تأکید کرد و گفت: مردم باید الگوی رفتاری خود را براساس شرایط موجود تغییر دهند، حفظ فاصله هوشمند و رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی همچنان ضروری است. اما نمی‌توان فعالیت اقتصادی و کسب‌وکار را هم تعطیل کرد. بلکه لازمه حفظ سلامت جامعه توجه به توصیه‌هایی است که کارشناسان بهداشت و درمان و مسئولین مرتبط اعلام می‌کنند.

براساس اظهارات معاون عمرانی استاتداری همدان، پیش‌بینی می‌شود بخش‌های متعدد گردشگری این استان همچون دیگر استان‌های کشور به صورت گسترده‌تر فعالیت خود را از سر بگیرند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید