جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

واکاوی صدای میراث از پویش ۱۵۰۰ امضایی دادخواهی برای نجات میراث‌فرهنگی/دادخواهی نجات تحویل قوه قضاییه نشده است

0 انتشار:

صدای میراث: گردانندگان پویش دادخواهی مردمی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی کشور از تحویل این دادخواهی به اداره کل تشریفات و روابط عمومی قوه قضاییه خبر می‌دهند. اما پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرده است که این دادخواهی نه تنها به قوه قضاییه تحویل نشده است که حتی دفتر اداره کل تشریفات قوه قضاییه و بخش ارتباط با رسانه‌های قوه قضاییه نیز هرگز چنین نامه‌ای دریافت نکرده‌اند.

اصفهان؛ کانون پویش نجات

پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرده است که مقدمات دادخواهی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی ایران سال گذشته و پیش از شهادت سردار قاسم سلیمانی از شهر اصفهان آغاز شده است. شیوه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، تخریب خانه‌های تاریخی در حریم درجه یک میدان نقش جهان و پیاده راه‌سازی در خیابان چهارباغ صفوی اصفهان، ساخت‌وساز در شاهدژ تاریخی اصفهان، همگی از جمله مواردی بوده است که فعالان میراث‌فرهنگی اصفهان را ناگزیر کرد به دلیل پاسخگو نبودن مسئولان میراث‌فرهنگی و شهری استان اصفهان در پیگیری مطالبات دوستداران میراث‌فرهنگی، پویش دادخواهی مردمی برای نجات میراث‌فرهنگی ایران را خطاب به رییس قوه قضاییه شکل دهند و در تعامل با فعالان میراث‌فرهنگی در سایر استان‌ها، اعلام کنند که نامه دادخواهی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی کشور با ۱۵۰۰ امضاء روز شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه تحویل «اداره کل تشریفات و روابط‌عمومی قوه قضاییه» شده است.

پیگیری‌های صدای میراث از قوه قضاییه مشخص کرد که اکنون اداره‌ای تحت عنوان اداره کل تشریفات و روابط‌عمومی در قوه قضاییه وجود ندارد و این اداره کل مدتی است تبدیل به دو اداره مجزا شده است و اصلا چنین نامه‌ای نیز نه به دست اداره کل تشریفات و نه به دست اداره رسانه‌های قوه قضاییه رسیده است. ضمن آنکه گردانندگان این پویش نباید این دادخواهی را به این اداره‌ها ارسال می‌کردند و لازم بود دادخواهی در دبیرخانه قوه قضاییه ثبت شود.

صدای میراث همچنین اطلاع یافت که گردانندگان «پویش دادخواهی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی ایران» نه تنها نامه‌ای تحویل «اداره کل تشریفات و روابط عمومی قوه قضاییه» که وجود خارجی ندارد نداده‌اند که این دادخواهی را به دلیل امتناع دبیرخانه قوه قضاییه از گرفتن دستی نامه‌ها برای ثبت به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا با همین عنوان، توسط اداره پست برای قوه قضاییه ارسال کرده‌اند و بی‌دلیل نیست که اداره کل تشریفات قوه قضاییه و حتی اداره رسانه‌های این قوه نیز از وجود چنین نامه‌ای ابراز بی‌اطلاعی کنند.

تهدید به پس گرفتن امضاها از سوی وزارت میراث‌فرهنگی؟

از بهمن ماه سال قبل تا روز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۹ که اعلام شد نامه دادخواهی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی ایران تحویل «اداره کل تشریفات و روابط‌عمومی قوه قضاییه» شده است، بیش از ۱۵۰۰ امضاء براساس ادعای گردانندگان پویش نجات میراث‌فرهنگی برای این دادخواهی گردآوری شده که به ادعای آن‌ها «برخی امضاء کنندگان به دلیل تهدیدها و تماس‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امضای خود را پس گرفته‌اند.»

آن‌ها مدعی هستند بخش‌های مختلف وزارت میراث‌فرهنگی از معاونت میراث‌فرهنگی کشور، اداره کل حراست آن وزارتخانه و دیگر زیرمجموعه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تماس‌هایی با امضاءکنندگان این پویش گرفته‌اند و آن‌ها را وادار به پس گرفتن امضاء کرده‌اند.

صدای میراث البته واکنش زیرمجموعه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به این ادعا را نیز در صورت تمایل به گفت‌وگو از سوی مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی پیگیری خواهد کرد، اما براساس پیگیری‌های صدای میراث، مشخص شده است که گردانندگان «پویش دادخواهی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی ایران» اتنظار دارند درخواست آن‌ها به معاونت حقوق عامه قوه قضاییه ارجاع و میز مختص به رسیدگی به این دادخواهی در قوه قضاییه تشکیل شود و کارشناسان آن قوه ادعاهای مطرح شده در پویش دادخواهی را بررسی و در صورت صحت این ادعاها برخورد با متخلفان را در دستور کار قرار دهند.

 دادخواهی برای تشکیل میز نجات در قوه قضاییه

برخی از گردانندگان این پویش که علاقه‌ای به درج نام خود دراین گفت‌وگو ندارند، به صدای میراث گفته‌اند: «دادخواهی تنظیم شده خطاب به رییس قوه قضاییه شکایت نیست. بلکه درخواست است تا یک مرجع برای بررسی شکایت‌های مردمی و اطلاعات مردمی و انتقادهای مردمی مشخص شود و طبیعتا هر اطلاعاتی  که از این کانال به قوه قضاییه ارسال ‌شود می‌تواند توسط یک تیم متخصص راستی‌آزمایی شود و اگر قوه قضاییه به این نتیجه رسید که انتقاد وارد است از طریق مدعی‌العموم از متخلفان شکایت کند.»

براساس پیگیری‌های صدای میراث، «دادخواهی برای نجات میراث‌فرهنگی ایران» قرار بود همان سال قبل به قوه قضاییه ارسال شود که مصادف با روز ترور و شهادت سردار سلیمانی و پس از آن سقوط هواپیمای مسافربری، انتخابات مجلس و موضوع کرونا شد و ارسال آن به قوه قضاییه به تعویق افتاد.

جمع‌آوری امضاء ادامه دارد

برپا کنندگان این پویش به صدای میراث‌می‌گویند: این حرکت به هیچ عنوان سیاسی نیست و ارتباطی با جایگاه سیاسی آقای رییسی به عنوان کاندیدای احتمالی انتخاباتی دوره بعدی ریاست‌جمهوری ندارد و صرفا جایگاه حکومتی ایشان را خطاب قرار داده است.

به گفته آن‌ها این پویش کاملا خودجوش و از دل نهادهای مدنی بیرون آمده است.

پویش دادخواهی برای نجات میراث‌فرهنگی ایران که طی چند ماه فعالیت تنها ۱۵۰۰ امضاء جمع‌‌آوری کرده است هنوز به کار خود ادامه می‌دهد و قرار است ورژن دیگری از امضاها در قالب همین پویش بروزرسانی شود. اما خبر ارسال اولیه ۱۵۰۰ امضایی این دادخواهی به قوه قضاییه تاکنون از سوی رسانه‌های داخلی بازتاب نداشته است.

اگرچه نامه دادخواهی برای نجات میراث‌فرهنگی ایران خطاب به رییس قوه قضاییه نوشته شده و به اعلام گردانندگان این پویش، تحویل اداره کل تشریفات و روبط عمومی قوه قضاییه شده است و پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرد چنین نامه‌ای نه به اداره تشریفات و نه به اداره رسانه‌های قوه قضاییه رسیده است، اما بخشی از گردانندگان این پویش به صدای میراث گفته‌اند هنوز جمع‌آوری امضاء برای پویش دادخواهی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی کشور وجود دارد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید