صدای میراث: جامعه گردشگری الکترونیکی ایران با همکاری معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی و گردشگری، کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) و کمیته کسبوکارهای نوین گردشگری اتاق بازرگانی ایران وبینار «هوش مصنوعی در گردشگری با تمرکز بر مدیریت موزه» را برگزار میکند.
هوش مصنوعی با ایجاد تحولی عمیق در عرصه فناوری که از آن بهعنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد میشود، به انجام فعالیتهای خلاقانه و پیچیده، تصمیمگیریهای استراتژیک و مدلسازی و شبیهسازی کمک شایان کرده و با ارتقاء بهرهوری و بهینهسازی خدمات، ارزشافزوده و مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی برای کسبوکارها فراهم آورده است. با استفاده از هوش مصنوعی میتوان به فعالیتهایی اقدام کرد که انجام آنها بطور معمول، نیازمند بکارگیری هوش و قدرت تصمیمگیری انسانی است. هوش مصنوعی اما این فرصت را به دستگاهها و رباتها محول کرده و ضمن صرفهجویی در منابع و افزایش بهرهوری، احتمال بروز خطا را کاهش داده است.
یکی از رایجترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، ارائه خدمات امور مشتریان بصورت آنلاین و طراحی «چتبات» در هتلها، آژانسهای مسافرتی، موزهها، اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و… است. به گونهای که بدون دخالت انسان میتواند به سوالات و درخواستهای مشتریان پاسخ دهد و آنها را راهنمایی کند.
از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها و دیگر فعالیتهای کاربر در داخل وبسایت و پلتفرمها صورت میگیرد. به عنوان مثال، امروزه وبسایتهای گردشگری قادر هستند براساس جستجو، نحوه تعامل، محتوای دریافتی و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وبسایت رد و بدل میشود به نیازها، انتظارات و علاقمندیهای او پی برده و براساس این شناخت، انواع محصولات و خدمات جذاب را مختص کاربران شخصیسازی و طراحی و به مشتریان عرضه کند.
همچنین بسیاری از کسبوکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع دادههای مالی و تجاری خود را پردازش و تحلیل کرده و بر اساس نتایج حاصله، اقدام به بخشبندی مشتریان، قیمتگذاری انعطافپذیر، و تدوین استراتژی های کسبوکار میکنند.
از اینرو واضح است که هوش مصنوعی در آینده بسیار نزدیک تحولی بنیادین در شیوه فعالیت کسبوکارهای گردشگری ایجاد خواهد کرد. ظرفیتها و امکانات هوش مصنوعی در بخشهای مختل صنعت گردشگری نظیر میراثفرهنگی، سیستمهای رزرواسیون، تورگردانی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم، اینترنت اشیاء، شهرهای هوشمند، واقعیت افزوده و گردشگری مجازی و همچنین شخصیسازی تجربه سفر، هوشمندسازی پلتفرمهای رتبهبندی و پیشنهادات گردشگری، طراحی هوشمندانه بستههای تور و تجربه، ایجاد دستیار هوشمند سفر، ارائه چتبات، بهبود خدمات مشتریان، و طراحی سیستمهای قیمتدهی انعطافپذیر، بیحد و مرز به نظر میرسد و با تدوین برنامههای استراتژیک میتوان به بهینهسازی فعالیتها و همچنین خلق و تجاریسازی ایدههای نوآورانه پرداخت.
با توجه به این موارد، در وبینار «هوش مصنوعی در گردشگری»، دکتر یحیی تابش، استاد مدعو دانشگاههای استنفورد و برکلی با معرفی مفاهیم پایهای هوش مصنوعی، به نقش بیبدیل آن در افزایش بهرهوری، دقت در تصمیمگیری، تدوین دستاوردهای خلاقانه، نوآوری، توانمندسازی کارکنان و کارشناسان، پشتیبانی و ارائه خدمات مطلوب، تدوین استراتژی کسبوکار و ارائه خدمات اطلاعرسانی هوشمندانه در صنعت گردشگری، می پردازد.
دکتر یحیی تابش بیش از ۳۰ سال در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان عضو هیات علمی، رئیس دانشکده علوم ریاضی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات فعالیت داشته و هماکنون به عنوان استاد مدعو در دانشگاه استنفورد و دانشگاه برکلی به فعالیتهای پژوهشی در زمینه روشهای حل مسئله و یادگیری هوشمند اشتغال دارد. او بعنوان یکی از اساتید برجسته جهان در حوزههای تخصصی یادشده مشهور است و جایزه بینالمللی اِردوش در سال ۲۰۱۰ برای فعالیت مؤثر در زمینه توسعه آموزش علوم ریاضی و حل مسئله را دریافت کرده است.
سیداحمد محیط طباطبایی، معاون اسبق سازمان میراثفرهنگی و رئیس کمیته ملی موزههای ایران (ایکوم) نیز به عنوان مهمان این وبینار و دکتر حسن تقیزاده انصاری، کارآفرین خلاق صنعت گردشگری و رئیس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران، به عنوان میزبان در این وبینار حضور دارند و به تبادل نظر پیرامون ظرفیتهای صنعت گردشگری در توسعه پایدار کشور، لزوم همگامسازی آن با فناوریهای روز جهان و بسترسازی جهت افزایش خلاقیت، رشد و نوآوری در بخشهای مختلف صنعت گردشگری و مدیریت موزهها به گفتگو و تبادل نظر می پردازند.
گفتنی است، زمان برگزاری وبینار «هوش مصنوعی در گردشگری با تمرکز بر مدیریت موزهها» روز شنبه ۲۹ آذرماه راس ساعت ۲۰ برگزار میشود و علاقمندان میتوانند برای حضور رایگان و آزاد در این وبینار به http://e-tourism.ir/webinar مراجعه و در این رویداد حضور بیابند.