شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

وزیر فرهنگ عراق پیشنهاد ایران برای نجات طاق کسری را رد کرد/پاسخ وزیر فرهنگ عراق به پیشنهاد سفیر ایران در بغداد برای نجات طاق کسری: متشکریم؛ طاق کسری را با بنیاد الیف نجات می‌دهیم/رییس اداره آثار باستانی عراق: فعالیت بنیاد جهانی برای مرمت طاق کسری در روزهای آینده آغاز می‌شود

0 انتشار:

صدای میراث: «وزیر فرهنگ عراق خواستار مساعدت ایران در مرمت طاق کسری شد.» این عنوانی است که خبرگزاری ایرنا از دیدار روز پنجشنبه «حسن ناظم» وزیر فرهنگ و گردشگری و آثار تاریخی عراق با ایرج مسجدی سفیرایران در عراق مخابره کرد.

براساس روایت ایرنا از این دیدار که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در این دیدار، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در روند بازسازی طاق کسری به سفیر ایران ارایه و خواستار مساعدت جمهوری اسلامی ایران در مرمت طاق کسری و احیاء محیط پیرامونی این اثر تاریخی شده است.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز بر آمادگی هیأت کارشناسان حفاظت و مرمت آثار تاریخی کشورمان برای بررسی تخصصی وضعیت طاق کسری تاکید کرده و از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری عراق خواسته است مقدمات حضور تیم کارشناسی ایران برای نجات طاق کسری در عراق تسریع شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز که در این دیدار حضور داشته است، با اشاره به پیگیری‌ها و مذاکرات قبلی در خصوص مرمت و بازسازی طاق کسری بر حفظ و صیانت از این اثر تاریخی بعد از بازسازی تاکید کرده است.

روایت وزیر عراقی از دیدار با سفیر ایرانی

اما وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق روایت دیگری از این دیدار ارایه کرده است که کاملا مغایر با مذاکرات انجام شده در سفارت ایران در بغداد است. براساس آنچه در کانال شخصی وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق در تلگرام منتشر شده است، «حسن ناظم»، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق در دیدار با ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، روند بازسازی ایوان مدائن را برای سفیر ایران در عراق تشریح کرده است.

براساس این خبر، «لیث مجید حسین»، رییس اداره آثار باستانی و میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی عراق نیز به تشریح اقدامات سریع صورت گرفته برای نجات طاق کسری توسط دولت عراق با همکاری اتحادیه بین‌‌المللی برای حفاظت از میراث در مناطق درگیر یا همان بنیاد «الیف» در سوئیس پرداخته است.

رییس اداره آثار باستانی و میراث فرهنگی عراق در این دیدار با اشاره به کمک فوری ۷۰۰ هزار دلاری بنیاد الیف برای نجات طاق کسری اعلام کرد: «کمک مالی فوری این بنیاد برای فعالیت در حفظ و نگهداری ایوان مدائن براساس روش‌های فنی با کیفیت بالا و با استانداردهای مدرن و بین‌المللی صورت گرفته است و در ماه جاری نیز بنیاد الیف کارشناسان بین‌المللی را برای شروع فرآیند مرمت نگهداری، همراه با نصب داربست‌های ویژه و تزریق مواد برای ایجاد ثبات در سازه طاق کسری و پایه‌های این بنای بزرگ به عراق اعزام می کند.»

بنیاد الیف به جای ایران

نکته جالبی که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و آثار تاریخی عراق از این دیدار در کانال رسمی خود در تلگرام اعلام کرده است، آن است که او در پاسخ به پیشنهاد ایران برای نجات طاق کسری گفت: از پیشنهاد ایران برای تأمین هزینه‌های نگهداری ایوان تشکر می‌کنیم اما روند نگهداری طاق کسری کاملا با هزینه و بودجه اتحاد بین‌المللی حفاظت از میراث‌فرهنگی در مناطق درگیری (بنیاد الیف) انجام خواهد شد.

گفتنی است در آستانه سال جدید میلادی بخشی از سقف طاق کسری در جنوب بغداد برای دومین‌بار فرو ریخت و پس از آن کارزارهای مردمی در ایران و حساسیت‌های رسانه‌ای در عراق با هدف مرمت و نگهداری طاق کسری و ایوان مدائن آغاز شد. فعالان میراث فرهنگی و رسانه‌ها در عراق دولت عراق را به بی توجهی به ایوان مدائن متهم کردند و در ایران نیز هنرمندان و متخصصان و مردم و دوستداران میراث فرهنگی از دو دولت ایران و عراق خواستند بلافاصله مرمت و حفاظت از مهمترین بنای ساسانی خارج از مرزهای ایران را در دستور کار قرار دهند.

اکنون وزیر میراث‌فرهنگی و آثار باستانی عراق در دیدار با سفیر ایران در عراق از پیشنهاد ایران برای تامین هزینه مرمت و نگهداری طاق کسری و ایوان مدائن تشکر کرده و این پیشنهاد را رد کرده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید