سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

پرفسور عبدالمجید ارفعی؛ تنها بازمانده عیلامی‌ها در ایران از بیمارستان ترخیص شد/کرونا مترجم ۸۱ ساله الواح هخامنشی را رها کرد

0 انتشار:

صدای میراث: پرفسور عبدالمجید ارفعی، متخصص زبان‌های باستانی و خواننده الواح هخامنشی که ۸۱ سال سن دارد و حدود سه هفته به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری بود، شب گذشته با بهبودی نسبی از بیمارستان ترخیص و به منزل بازگشت.

عبدالمجید ارفعی سال‌های عمر خود را وقف خوانش کتیبه‌های هخامنشی کرد و تنها شاهد پرونده الواح هخامنشی در دادگاه عالی آمریکا بود که توانست اثبات کند این آثار متعلق به مردم ایران است و بدین ترتیب از توقیف الواح و حراج آن‌ها به نفع دو خانواده یهودی که به دلیل از دست دادن اعضای خانواده‌شان در یک انفجار در سرزمین‌های هخامنشی به دادگاه‌های آمریکا شکایت برده بودند جلوگیری کرد و بدین ترتیب حکم نهایی استرداد الواح هخامنشی ایران در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به نفع ایران صادر شد.

گام پایانی برای بازگشت بخش نخست الواح هخامنشی از شیکاگو

پرفسور عبدالمجید ارفعی شانس آنرا یافت تا به خوانش الواح هخامنشی در موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو بپردازد و نتیجه ترجمه الواح هخامنشی به خط میخی عیلامی را نیز منتشر کند. او هم‌اکنون نیز در فرهنگستان هنر مشغول ترجمه بخشی دیگر از متون الواح متعلق به برج و باروی تخت‌جمشید است. روایت عبدالمجید ارفعی از سال‌ها تلاش برای خوانش الواح هخامنشی و چگونگی ورود به تیم حقوقی ایران برای اثبات تعلق الواح هخامنشی به عنوان اشیای فرهنگی متعلق به ملت ایران و جلوگیری از فروش آن‌ها نیز خواندنی است.

سرنوشت الواح هخامنشی‌ در دست‌ ۳ قاضی آمریکایی

پرفسور عبدالمجید ارفعی، که از او با عنوان نامه‌رسان عهد باستان نیز یاد شده است و برخی معتقدند او آخرین بازمانده عیلامی‌ها به دلیل توان ترجمه متون کهن و خط میخی عیلامی در ایران است، حالا چند ساعت است که با تجهیزات بیمارستانی و البته بهبود وضعیت جسمانی ناشی از ابتلا به کرونا با یک کپسول اکسیژن ۱۰ لیتری از بیمارستان ترخیص شده و در منزل ادامه درمان تا بهبودی کامل را طی می‌کند.

صدای میراث به بهانه ترخیص پرفسور عبدالمجید ارفعی از بیمارستان و طی دوران کامل درمان در منزل پرونده عبدالمجید ارفعی را از زبان متخصصان و اساتید دانشگاه تقدیم او می‌کند و برای او و تمامی مبتلایان به کووید۱۹ آرزوی سلامت و بهبهودی کامل دارد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید