چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

پیشنهاد احداث شعبه دوم موزه ملی ایران در مرقد امام‌خمینی (ره) مسکوت ماند

0 انتشار:

صدای میراث: پیشنهاد مطرح شده برای ایجاد شعبه دوم موزه ملی ایران در سطح زیرین یکی از صحن‌های واقع در جوار مرقد امام خمینی (ره) در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور مسکوت ماند و مدیران و معاونان این وزارتخانه دیگر در این‌باره سخن نمی‌گویند.

پیشنهاد راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در مرقد امام خمینی (ره) نخستین‌بار در نشست حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی فرزند یادگار امام (ره) با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شد و براساس آنچه پیشتر مسئولان وزارت میراث فرهنگی به صدای میراث و دیگر رسانه‌ها خبر دادند قرار بود فضای ۲۵ هزار متر مربعی در جوار حرم امام خمینی (ره) برای راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران از سوی تولیت مرقد امام راحل (ره) در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار بگیرد تا علاوه بر امکان نمایش آثار موزه ملی ایران، بخشی از آن نیز تبدیل به مخزن امن اشیای تاریخی این موزه شود.

انتشار گزارشی براساس همان پیشنهاد اما واکنش‌های بسیار برانگیخت و حالا صدای میراث اطلاع یافته است که اصلا این پیشنهاد که بزعم برخی کارشناسان میراث‌فرهنگی کاملا ناپخته و غیرعلمی به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی ارایه شده است، در وزارت میراث‌فرهنگی مسکوت ماند و کنار گذاشته شد.

پیگیری‌های صدای میراث از کارشناسان میراث‌فرهنگی مشخص کرده است که این پیشنهاد از همان ابتدا پایه و مبنای علمی نداشته و طرحی ناپخته در ذهن برخی مدیران وزارت میراث‌فرهنگی بود.

موزه ملی ایران به عنوان موزه مادر کشور در جهان شناخته شده است و از همان ابتدا مشخص بود که طرح پیشنهاد راه‌اندازی شعبه دوم این موزه در هر نقطه‌ای از کشور حساسیت‌های خود را دارد و از همان بدو طرح با مخالفت کارشناسان مواجه می‌شود.

برغم پیشنهاداتی که در نشست فرزند یادگار امام خمینی (ره) با وزیر میراث‌فرهنگی و معاونان او در ارگ آزادی مطرح شد، اما بعدتر که مخالفت‌ها نسبت به ایجاد شعبه دوم موزه ملی ایران در مرقد امام خمینی (ره) و انتقال بخشی از آثار موزه ملی ایران به این شعبه بالا گرفت، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث‌فرهنگی به صدای میراث گفت که این موضوع تنها یک پیشنهاد بوده و قرار نیست هر پیشنهادی اجرایی شود.

حالا براساس برخی خبرهای تایید نشده، حتی پیگیری پیشنهاد مطرح شده در جلسه مشترک وزیر میراث‌فرهنگی و معاونان او با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، فرزند یادگار امام راحل (ره) نیز مسکوت مانده و ایجاد شعبه شماره دو موزه ملی ایران در فضای ۲۵ هزار متر مربعی طبقه زیرین یکی از صحن‌های مرقد امام‌خمینی (ره) فعلا منتفی شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید