شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

چالش دفاتر گردشگری با سازمان امور مالیاتی/کارشناس سابق مالیاتی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران: ادارات مالیات به ناحق و غیرعادلانه از دفاتر مالیات می‌گیرند/ترک فعل‌های انجمن ایران بیشترین آسیب مالیاتی را به دفاتر گردشگری زد/انجمن ایران به دنبال هوچی‌گری و اخراج منتقدین است نه حل مشکل دفاتر گردشگری

0 انتشار:

صدای میراث: دفاتر خدمات مسافرتی کشور با مهمترین مشکل تاریخی خود یعنی پرداخت مالیات‌های سنگین در نبود درآمد مواجه هستند و ادارات مالیاتی دفاتر گردشگری را ملزم به پرداخت مالیات‌های سنگین بر درآمدهای نداشته کرده‌اند. تا جایی که حتی کارشناس سابق مالیاتی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که حالا به دلیل انتقادات کارشناسی، مغضوب هیات مدیره تاریخ مصرف گذشته قدیمی‌ترین انجمن صنفی گردشگری ایران با بیش از ۶۰ سال سابقه شده است به صدای میراث می‌گوید: در صورت اعتراض دفاتر گردشگری به مالیات‌های سنگین و غیرواقعی وضع شده، ماموران اداره مالیات برخی از دفاتر را تشویق به بستن دفتر یا مراجعه به هیات‌های حل اختلاف با بستن مالیاتی سنگین‌تر بر درآمد نداشته می‌کنند.

دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور از سال ۹۸ تاکنون به دلیل مشکلات و حوادث پیش آمده در کشور از جمله سیلاب‌های سهمگین نوروزی، خروج ترامپ از برجام، بازگشت تحریم‌ها، ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ماجرای هواپیمایی اوکراینی و پس از آن هجوم سهمناک‌تر کرونا به جهان، درآمد نداشته و در رکود مطلق به سر برده اند. تا جایی که دولت بارها امهال مالیاتی، ارایه تسهیلات بانکی و تمدید مجوز فعالیت را برایشان درنظر گرفت و حالا دفاتر خدمات گردشگری می گویند ادارت مالیات پای خود را بر گلوی دفاتر گردشگری کشور گذاشته‌اند تا مالیاتی چندبرابر درآمد نداشته از آن‌ها اخذ کنند.
دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور و فعالان صنعت گردشگری اما مسئولان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را که از آن‌ها به دلیل اتمام مسئولیت در این انجمن و به تعویق افتادن انتخابات یکی از مهمترین انجمن‌های صنفی گردشگری کشور به دلیل شیوع کرونا، «مستاجرین فعلی» یاد می‌کنند، با مستندات متهم به ترک فعل‌های متعدد درخصوص مرتفع کردن مشکلات دفاتر گردشگری و همچنین پیگیری نکردن عامدانه یا از روی بی‌رغبتی مشکل مالیاتی بیش از یکهزار عضو این انجمن کرده‌اند.

مالیات دفاتر گردشگری غیرعادلانه و به ناحق محاسبه می‌شود

علی منوری، کارشناس مالی و مالیاتی سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با صدای میراث به تشریح مشکلات مالیاتی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری پرداخت و گفت: دفاتر خدمات مسافرتی دارای فرهنگ بالای مالیاتی هستند. چون بسیاری از آن‌ها دارای تحصیلات دانشگاهی و قایل به پرداخت مالیات هستند. به همین دلیل فرار مالیاتی را ناممکن می‌دانند. چون می‌دانند یک آژانس هواپیمایی ۱۰۰ بلیت از ایران ایر را به ۱۰۰ مسافر می‌فروشد و اگر بخواهد ۵۰ بلیت را کتمان کند، اداره دارایی، اطلاعات مسافرها و بلیت‌های عرضه شده را از ایران ایر در اختیار دارد. حتی اگر زیر یک درصد از دفاتر مسافرتی هم بخواهند فرار مالیاتی کنند، باز هم برایشان امکانپذیر نیست و تجربه نشان داده است در صورت کتمان، براحتی کشف می‌شود، چون اطلاعات درآمدی آژانس‌ها کاملا شفاف است.

به گفته منوری، اعتراض دفاتر خدمات مسافرتی به مالیات‌های ناعادلانه ارزش افزوده‌ای است که به ناحق از آن‌ها گرفته می‌شود. وگرنه دفاتر با پرداخت مالیات واقعی و مطابق قانون هیچ مشکلی ندارند.

بی‌تفاوت انجمن ایران در حل مشکل مالیاتی دفاتر

این کارشناس حوزه مالیاتی و عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: دفاتر خدمات مسافرتی در حوزه رسیدگی‌های مالیاتی با نقض قانون و نقص رسیدگی مواجه هستند که مرجع ذیصلاح برای پاسخگویی به آن‌ها شورای عالی مالیاتی یا دیوان عدالت اداری است. به عبارت بهتر اگر این نقض قانون و نقص رسیدگی در مذاکره با مسئولین مالیاتی به سرانجام نرسد، دو مرجع شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری می‌توانند پاسخگوی اعتراض‌ها باشند. اما چه کسی باید پیگیر حل مشکل مالیاتی دفاتر در شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری باشد؟ مسلما انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران است که باید این وظیفه را به سرانجام برساند. اما بنده به عنوان یک کارشناس مالیاتی و آژانس‌دار اعلام می‌کنم که هیات مدیره سابق و مستاجران فعلی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هیچ قدمی برای حل مشکل مالیاتی دفاتر برنداشته‌اند. اگر چنین نیست، چرا هسات مدیره گزارش عملکرد خود را اعلام نمی‌کند؟ برای ما سوال است که چرا رییس این انجمن اراده‌ای برای حل معضل مالیاتی تمام دفاتر نداشته است؟ شاید به جای حل مشکل مالیاتی تمامی دفاتر به فکر حل مشکل مالیاتی برخی دفاتر هستند که در این صورت اقدام پسندیده‌ای نیست. چون تمامی دفاتر گردشگری کشور با مشکل وضع مالیات ناعادلانه بر درآمدهای نداشته مواجه هستند و این مشکل باید برای تمامی دفاتر حل شود.

مستاجران فعلی انجمن ایران فرصت سوزی کردند

علی منوری با تاکید بر نیاز به اصلاح در حوزه رسیدگی و تعیین مالیات بر ارزش افزوده در حوزه مالیاتی دفاتر گردشگری می‌گوید: فرصت اصلاح و دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی از دست رفت. در این اصلاح وضعیت، مشکل نقض قانون مصوب مجلس در حوزه مالیات بر ارزش افزوده باید برطرف می‌شد که متاسفانه این فرصت از دست رفت. در حوزه دادرسی مالیاتی هم باید فرایندها اصلاح شود و ساختار مالیاتی در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با هیات مدیره جدید ایجاد شود تا در نهایت با انعقاد تفاهمنامه میان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با ایرلاین‌ها در حوزه معاملات فصلی، مشکلاتی که اکنون دفاتر خدمات مسافرتی با آن‌ها مواجه هستند برطرف شود. متاسفانه در دوره قبل این انجمن با مستاجران کنونی آن که هیات مدیره تاریخ گذشته این انجمن هستند، هیچ قدمی در این باره برداشته نشد و فرصت‌ها با جلسات متعدد و بی‌نتیجه با وزیر اقتصاد و مدیران مالیاتی به صرف چای و نسکافه گذشت و هیچ خروجی واقعی نصیب صنف گردشگری کشور نشد.

مالیات ۷ میلیون تومانی را چگونه ۷۰ میلیون تومان می‌‌شود؟

این کارشناس مالی و ماتلیاتی با افشای آنچه در حوزه مالیاتی بر دفاتر خدمات مسافرتی کشور می‌گذرد به انتقاد از اعضاء و رییس سابق هیات مدیره انجمن صنقی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درخصوص پیگیری نکردن مشکلات صنف اعلام کرد: تنها در یک دفتر از میان صدها دفتر خدمات مسافرتی که با مشکل مالیات مواجه هستند، بررسی‌های کارشناسی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده این آژانس حدود ۷ میلیون تومان است. اما اداره مالیات حدود ۷۰ میلیون تومان برای این دفتر مالیات بر ارزش افزوده وضع کرده است و هیچکس به داد این فعال صنعت گردشگری نمی‌رسد. اعتراض مالیاتی در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم به سرانجام نمی‌رسد. چون انجمن دو کارشناس به این هیات می‌فرستد که ماشین امضاء هستند و اطلاعات مالیاتی دفاتر را هم ندارند. بنابراین حتی اگر کارشناس حرفه‌ای هم به هیات حل اختلاف اعزام شود کاری از دستش برنمی‌آید و مبلغ مالیات هنگام ارایه پرونده به هیات حل اختلاف تغییر نمی‌کند بعضا افزایش هم می‌یابد. بنابراین اگر مثلا فردی که باید بصورت واقعی ۷ میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و مامور مالیاتی برای او ۳۰ میلیون تومان مالیات تعیین کرده است بخواهد به هیات حل اختلاف مراجعه کند، ناگهان با مبلغ ۵۰ میلیون تومان مالیات تعیین شده مواجه می‌شود. چه بخشی باید به داد او برسد؟ هیات مدیره انجمن ایران که آن‌ها هم هیچ فعالیتی برای رفع این مشکل نمی‌‌کنند و تنها فعالیت‌شان گرفتن عکس یادگاری با مسئولین و هوچی‌گری است. مثلا به دروغ بیانیه می‌دهند که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران دریافت علی‌الراس از دفاتر گردشگری را حذف کرده است. در حالی که حذف مبلغ علی‌الراس برای تمامی صنوف توسط مجلس شورای اسلامی انجام شده و ارتباطی به انجمن ایران نداشته است.

هیات مدیره انجمن ایران مکاتبات انجمن را در کاغذ خرد کن ریخت
علی منوری که تلاش‌های زیادی برای ساماندهی به موضوع مالیات در بخش دفاتر خدمات مسافرتی انجام داده و ساماندهی به موضوع مالیات دفاتر گردشگری را دنبال کرد و مباحث کارشناسی را در قالب یک دفترچه به اعضای هیات مدیره فعلی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ارایه کرد، حالا می‌گوید دفترچه راهکارهای حل مشکل مالیاتی دفاتر خدمات مسافرتی در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مفقود شده است که معلوم نیست تعمدی است یا سهوا و از روی بی‌تفاوتی این دفترچه نیز همچون دیگر اسناد مکاتبات تاریخی این انجمن با دستگاه‌های مختلف، خوراک دستگاه کاغذ خردکن خریداری شده توسط مسئولان این انجمن شده است.

او می گوید: ادارات مالیات ضریب سود ناخالص (در کد ایتنا) آژانس‌های گردشگری را بیش از ۵۰ درصد درنظر گرفته‌اند در حالی که ضریب سود ناخالص آژانس‌های گردشگری زیر ۱۰ درصد است. اعضای هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران باید این موضوع را پیگیری و حل‌وفصل می‌کردند. در حالی که هیچ قدمی برای رفع این مشکل برنداشتند و داعیه انجمن صنفی کشوری در صنعت گردشگری را هم یدک می‌کشند.

به گفته این کارشناس سابق مالیاتی در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی وجهانگردی ایران، تمام معضلات و مشکلات دفاتر گردشگری در قالب یک دفترچه جمع‌آوری و مشکلات مالیاتی دفاتر با ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس هم طرح موضوع شد. نمایندگان هم حق را به دفاتر گردشگری در قائله مالیاتی دادند. اما مسئولان فعلی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیگیر اجرایی شدن حل مشکل مالیاتی نشدند و نمی‌دانیم دلیل این سهل‌انگاری چیست؟ حالا رییس انجمن ایران باید پاسخ دهد که چرا پیگیری لازم را برای حل مشکل دفاتر کوچک که باید جور مالیات بخشیده شده شرکت‌های بزرگ را بکشند اقدامی نکرده است؟

علی منوری می‌گوید: سازمان امور مالیاتی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده براساس تفاهمنامه فی‌مابین انجمن ایران و سازمان مالیاتی، مالیات اخذ می‌کند که اجرا، تفسیر و تعیین مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای تفاهمنامه خلاف قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبه مجلس شورای اسلامی است و نیاز به ارتقاء دارد.

این فعال گردشگری افزود: مخاطب ما سازمان امور مالیاتی هم هست. چون در رسیدگی‌های مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای تفاهمنامه با انجمن ایران با نقض قانون و نقص رسیدگی روبرو هستیم و براساس رویه‌های موجود از اقلام معاف و غیرمشمول مالیات اخذ می‌شود.

او تاکید کرد: براساس استدلال‌های قانونی و مستند اعلام می‌کنیم که در حوزه مالیات بر ارزش افزوده بر خلاف مواد مندرج در قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات اخذ می‌شود و تقاضای نشست جلسه کارشناسی در راستای برطرف شدن این معضل را داریم. همچنین پیشنهاد می‌شود، سازمان امور مالیاتی باید دفاتر گردشگری را دهک‌بندی کند تا آن دو یا سه دهک بالایی که درآمد سرشار از فعالیت گردشگری داشتند، حداقل ۷۰ درصد مالیات در بخش دفاتر گردشگری را تامین کنند. که الان به نظر می‌رسد برعکس است و آژانس‌های کوچک بیشترین سهم تامین مالیات را دارند و این موضوع نیز نیاز به بررسی و تحقیق میدانی دارد.

این فعال گردشگری اعلام کرد: مسئولان فعلی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با ترک فعل‌های متعدد در تشدید مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی سهیم هستند و مراجع امنیتی و نظارتی همچون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید عملکرد این مجموعه را بررسی کنند که چرا انجمن ایران تلاشی برای حل مشکل مالیاتی دفاتر نکرده است؟

راه چاره تغییر هیات مدیره انجمن ایران است

علی منوری، شرط تغییر در وضعیت فعلی مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی را تغییر هیات مدیره فعلی و تاریخ مصرف گذشته انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی وجهانگردی ایران و جایگزینی افراد دلسوز در صنعت گردشگری که حضور در هیات مدیره این انجمن را برابر با بهره‌برداری شخصی از این موقعیت ندانند می‌داند.

این عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: وظیفه اصلی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران رسیدگی به معضلات مرتبط با تورهای ورودی، خروجی و داخلی، زیر فروشی ها، تورهای غیرمجاز و حل مشکلات مربوط به ویزا، حل مشکل دفاتر در تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی و کاستن از رنج مضاعف فعالان صنعت گردشگری در دفاتر خدمات مسافرتی است. نه هوچی‌گری و رقابت با انجمن‌های مختلف و موازی‌کاری با آن‌ها و حذف منتقدین از عضویت در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران آن هم در آستانه برگزاری انتخابات تا شاید آرای منتقدین منجر به حذف هیات مدیره تاریخ مصرف گذشته فعلی نشود.

منوری با اعلام این موضوع که هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران فراخوانی در راستای جذب اعضا جدید و عضویت جدید برخی دفاتر به دلیل آن که مشخص نیست موضع آن‌ها در مخالفت یا موافقت با هیات مدیره کنونی است، انجام نداده است.

منوری می‌گوید: انجمن صنفی ایران در دوره هیات مدیره جدید هیچ دستاوردی نداشته و تنها به کاغذبازی مشغول بوده و حالا در آستانه انتخابات، هیات مدیره به حذف دفاتر منتقد از عضویت در این انجمن به بهانه پرداخت نشدن حق عضویت اقدام کرده است.

به گفته او، در هیات مدیره تاریخ مصرف گذشته فعلی، مطالبات و منافع صنفی به فراموشی شده و اعضای هیات مدیره به عضویت هیات مدیره آژانس‌های خصولتی یا استخدام در ایرلاین‌ها درآمده‌اند که باید از آن‌ها پرسید با پذیرفتن چنین مسولیت‌های پرمشغله‌ای آیا مجالی برای پرداختن به مشکلات و مطالبات صنفی می‌ماند؟ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم که در مصاحبه‌ها سنگ اعضای انجمن را به سینه می‌زند، در عمل به جای واکنش به مشکلات صنف گردشگری ساکت نشسته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید