چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

ترک مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف‌الله سفیدپوش نشد/فریبا خطابخش: بخش مرمت شده مسطح است و برف روی آن نمی‌ماند

0 انتشار:

صدای میراث: ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان پس از مرمت حاشیه های فراوانی را به خود دید و تازه ترین حاشیه این گنبد و ترک مرمت شده، آب شدن برف از تنها ترک مرمت شده گنبد بود که سروصدای زیادی به راه انداخت و کارشناسان میراث‌فرهنگی را به بام مسجد کشاند تا بررسی‌های کارشناسی از وضعیت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در میدان نقش جهان اصفهان را اعلام کنند.

خبرگزاری ایسنا دیروز در گزارش‌هایی از نماندن برف بر ترک مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف‌الله خبر داد و دلیل آنرا مرمت بدون مطالعه، استفاده از مواد نانو در مرمت گنبد و در یک کلان مرمت غیراصولی ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اعلام کردند. حتی برخی فعالان میراث فرهنگی اصفهان در فضای مجازی به نقل از کارشناسان اعلام کردند که به دلیل استفاده از مواد نانو در مرمت گنبد مسجد شیخ‌لطف‌الله، این گنبد بسیار سخت و شکننده شده و حتی احتمال ریزش گنبد را تقویت کرده است.

فریبا خطابخش رییس پایگاه میراث‌جهانی نقش جهان و مسئول مستقیم مرمت یک ترک از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اما این موارد را در گفت‌وگو با صدای میراث رد کرده و گفته است که «دلیل نماندن برف بر ترک مرمت شده از آن جهت است که دیگر ترک‌های مرمت نشده گنبد به دلیل فرسودگی دچار چین‌خوردگی‌های فراوان شده و این موضوع امکان ماندگاری برف بر بخش‌های مرمت شده را افزایش داده، در حالی که ماندگاری برف بر ترک مرمت شده گنبد به دلیل از بین‌رفتن چین‌خوردگی‌ها و صاف شدن سطح گنبد از بین رفته است.»

فریبا خطابخش می‌گوید: «تنها دلیلی که برف بر ترک مرمت شده گنبد مسجد شیخ لطف‌الله ماندگار نمی‌شود، صاف شدن سطح بخش مرمت شده و از بین رفتن چین‌خوردگی‌های گنبد است.»

خبرگزاری ایسنا روز گذشته تصویری از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله منتشر کرد که در آن به شکل چشمگیری ترک مرمت شده این گنبد خالی از برف بود، در حالی که برف سایر ترک‌های گنبد این مسجد ثبت جهانی شده را سفیدپوش کرده بود.

پس از انتشار این تصویر فریبا خطابخش اعلام کرد که تصویر منتشر شده در ایسنا فتوشاپ است و این جمله او در خبرگزاری ایسنا نیز منتشر شد.

مرمت یک ترک از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در ماه‌های گذشته انتقادهای زیادی را برانگیخت و دامنه انتقادها به جایی رسید که معاون اول رییس‌جمهوری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را مامور رسیدگی به وضعیت مرمت مسجد شیخ لطف‌الله و پاسخگویی به انتقادها کرد. پس از آن بود که وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد، گروهی از کارشناسان میراث‌فرهنگی به اصفهان اعزام شده‌اند تا گزارشی از دلیل دو رنگ شدن گنبد مسجد شیخ لطف‌الله ارایه کنند. اکنون بیش از یکماه از آن دستور گذشته است و هنوز هیچ گزارش رسمی از سوی وزارت میراث فرهنگی منتشر نشده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید