یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

کشف کتیبه پهلوی ساسانی در داراب/یک دوستدار میراث فرهنگی این کتیبه را یافت/باستان شناس‌ها در جستجوی مکان دقیق کتیبه هستند

0 انتشار:

محمدعلی دویرحاوی؛

دانشجوی کارشناسی تاریخ/

صدای میراث: یک دوستدار میراث فرهنگی در شهرستان داراب کتیبه‌ای به خط پهلوی ساسانی کشف کرده و آنرا در فضای مجازی معرفی کرده است. اما باستان شناس‌ها و پژوهشگران در حال بررسی مکان دقیق کتیبه هستند تا فعالیت های علمی بر آن را آغاز کنند.

رضا کلانی پژوهشگر آزاد در این رابطه به صدای میراث گفت: حدود یک سال پیش تصویری از کتیبه‌ پهلوی که در سطح صخره‌ای نقر شده است، توسط یکی از دوستداران میراث فرهنگی داراب برای نظرخواهی درباره قدمت اثر از دکتر حسنی برای وی ارسال شد. فرد یاد شده موفق شده بود تصویر کتیبه را از شخص ناشناس که تصویر صخره را در اختیار داشت با اصرار زیاد دریافت کند.

او افزود: بنابر اظهارات شخص ناشناس، صخره‌ای که کتیبه بر آن نقر شده است در ارتفاعات اطراف شهرستان داراب وجود دارد.

کلانی گفت: طی یکسال گذشته پیگیری‌های بیشتر دکتر حسنی و فرد دوستدار میراث‌فرهنگی داراب از پژوهشگران محلی و حتی کوهنوردان محلی، برای یافتن محل دقیق یا نشان احتمالی کتیبه به نتیجه نرسید.

او گفت: بنده و دکتر حسنی پس از بررسی دقیق تنها تصویر موجود از کتیبه، تصمیم به انتشار آن همراه با گزارشی کوتاه گرفتیم تا شاید تصویر فعلی از سوی متخصصان خطوط و زبان‌های باستانی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

رضا کلانی پژوهشگر آزاد در ارتباط با متن کتیبه نویافته و مجهول المکان در شهرستان داراب گفت: بر مبنای تصویر موجود فعلی و با توجه به کیفیت پایین آن اظهار نظر درباره موضوع کتیبه بسیار دشوار است، زیرا خوانش کتیبه با وضع فعلی تقریباً ناممکن یا بسیار نامطمئن است.

او افزود: از حدود ۴۲ حرفی که در تصویر قابل تشخیص است، ۱۸ حرف آن برای ما قابل بازسازی بود که در خصوص ۱۱ حرف بازسازی‌شده اطمینان بالا داریم. شکل حروف نیز جای شک باقی نمی‌گذارد که زبان کتیبه پهلوی ساسانی است.

به گفته این پژوهشگر، شخص ناشناس صاحب تصویر، به وجود آرامگاه یا استودانی در نزدیکی کتیبه اشاره کرده است و این امکان وجود دارد کتیبه نویافته از نوع آرامگاهی باشد.

کلانی تاکید کرد: از آنجا که مکان کتیبه مجهول است عملاً ارسال گزارش به ادارات میراث فرهنگی استان و شهرستان ناممکن و در عین حال بی‌ثمر است. اما گزارشی در فضای مجازی و گروه‌های دوستداران میراث فرهنگی داراب منتشر شده است و اکنون امیدواریم اطلاعات بیشتری درباره این کتیبه ارزشمند کسب کنیم.

گفتنی است، در گزارش مشترک اولیه میرزا محمدحسنی و رضا کلانی آمده است: « در ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی مصادف با فروردین ۱۳۹۸ خورشیدی تصویری از کتیبه‌ای پهلوی که بر دیوارهای صخره‌ای نقر شده است، به دست نگارندگان گزارش حاضر رسید. این تصویر توسط آقای سعید کشمیری از دوستداران میراث فرهنگی داراب در اختیار نگارندگان قرار گرفت. متأسفانه پیگیری‌های آقای کشمیری برای یافتن نشانی دقیق محل کتیبه از فردی که تصویر یاد شده را در اختیار داشت به نتیجه نرسید. لیکن بنا بر اظهارات فرد مورد اشاره، این کتیبه در ارتفاعات شهرستان داراب و در کنار مقبره‌ای (استودانی) یافت شده بود. با توجه به اهمیت کتیبه‌های پهلوی در مطالعات تاریخ ایران باستان، نگارندگان تصمیم به انتشار تصویر موجود کتیبه و آوانگاری محدود حروف پهلوی آن گرفتند. شهرستان داراب از شهرهای استان فارس است که در ۲۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد. تا قبل از معرفی کتیبه حاضر، تنها گزارشی که به کشف کتیبه‌ای پهلوی در منطقه دلالت داشت، مربوط به سنگ مزاری در روستای زیرآب در شهرستان زریندشت _حاجی‌آباد سابق) بود. این کتیبه در سال ۲۰۰۲ میلادی مصادف با ۱۳۸۱ خورشیدی از حفاران غیرمجاز در اصفهان کشف شد. نکات:

۱- تمامی حدس‌ها درباره نوع و تعداد خطوط و بازآفرینی هر حرف کاملا تقریبی است، زیرا بر اساس تنها تصویر موجود و بنا بر محدودیت‌های کیفی آن ارائه شده‌اند.

۲- به نظر می‌رسد کتیبه چهار خطی است.

۳- خط چهارم به طور کامل مخدوش شده و تنها دو حرف از آن باقی مانده است.

۴- خط اول در صورت وجود، کاملا نابود شده است.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید