چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

کشف کهن‌ترین درخت اروپا با ۱۲۳۰ سال سن

0 انتشار:

دانشمندان کهن ترین درخت اروپا را با ۱۲۳۰ سال قدمت در جنوب ایتالیا یافتند.

به گزارش صدای میراث،‌ این درخت کهنسال اروپا آنطور که نشریه اکولوژی خبر داده است و نشنال جئوگرافی نیز به بازنشر آن پرداخته است از نوع کاج است و همچنان رشد می‌کند. محققان توانسته‌اند سن واقعی این درخت را که ایتلوس لقب گرفته است با آزمایش رادیو کربن و شمارش حلقه‌های آن بیابند.

محققان دریافته‌اند که درختان کاج سالیان متمادی زندگی می‌کنند و این درخت کاج باستانی نیز توانسته است از دوره باستان تاکنون زنده بماند. آزمایش ها مشخص کرده است که این کهنسال‌ترین درخت اروپا در دهه‌های اخیر رشد ناگهانی داشته و حلقه‌های بزرگتر به تنه ان درخت افزوده شده‌اند. رشد این درخت در شرایطی اعلام شده است که به گزارش دانشمندان درختان منطقه مدیترانه طی سال‌های اخیر رشد کمتری داشتند.

کشف اخیر بیانگر آن است که برخی درختان می توانند برای قرن‌ها حتی زمانی که تحت تاثیر تغییرات شدید آب‌وهوایی قرار می‌گیرند برای قرن‌ها زنده بمانند. درخت کاج یافته شده در جنوب ایتالیا در دوره قرون وسطی جوانه زده بود و توانست در دوره خشکسالی نیز زنده بماند.

تیم تحقیقاتی اعلام کرده است که تجزیه و تحلیل رشد درخت کاج جنوب ایتالیا می تواند به دریافت چگونگی ماندگاری جنگل‌ها در تغییرات اقلیمی پاسخ بدهد.

ماکسیم کایلر از موسسه فدرال جنگل‌های سوئیس می‌گوید: مطالعه درختان چند صدساله در پیش‌بینی تاثیر تغییر اقلیم بر اکوسیستم‌های جنگلی بسیار ارزشمند است.

دانشمندان پیشتر نیز توانسته بودند یک بوته ۳۲ هزار ساله را به زندگی بازگردانند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید