پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

گزارش صدای میراث از سرانجام محور صفوی اصفهان/مسئول باستان‌شناسی اصفهان: چهارباغ دستخوش تغییرات بسیار شد + ویدیو

0 انتشار:
دانلود ویدئو

صدای میراث: خیابان چهارباغ اصفهان ۴۲۸ سال پیش و در دوره شاه عباس اول صفوی احداث شد. این خیابان با محوریت سی‌وسه پل اصفهان جنوب شهر این شهر و محله ارامنه را با عنوان چهارباغ بالا به شمال شهر اصفهان و با عنوان چهارباغ عباسی متصل کرد.

در دوره قاجار و پهلوی خیابان چهارباغ اصفهان دستخوش تغییرات بسیار شد. تاسیسات شهری متعدد اصفهان از همان زمان تاکنون از وسط خیابان چهارباغ عباسی عبور کرد و به همین دلیل لایه‌های مختلف تاریخی نیز دچار تخریب شد.

خیابان خبرساز

خیابان چهارباغ اصفهان یکی از خبرسازترین خیابان‌های ایران در چند سال اخیر است. یک روز خبر هجوم ماشین‌های سنگین برای برداشت کف خیابان چهارباغ برای پیاده‌راه سازی این محور اعلام شد و روز دیگر خبر تخریب کف تاریخی چهارباغ منتشر شد.

شهرداری اصفهان تصمیم گرفت به دلیل ایستگاه مترو اصفهان تمامی خیابان چهارباغ عباسی اصفهان را نیز تبدیل به پیاده راه کند.

علمدار علیان مسئول باستان شناسی اصفهان به صدای میراث گفته است که طرح کفسازی خیابان چهارباغ براساس سه قطعه سنگ دوره صفوی که از لایه‌های زیرین محور چهارباغ یافت شد در حال انجام است.

زمانی در دوره صفوی و حتی پیش از آن در دوره تیموری، چهارباغ اصفهان مملو از باغ‌های باصفا بود. اما امروز از تمام آن باغ‌ها تنها باغ هشت بهشت باقی است و سردر کاخ خیمه‌گاه یا خرگاه که طرح بازسازی آن نیز در دستور کار است.

چهارباغ آسیب دیده اصفهان 

چهارباغ اصفهان از دوره قاجار تا امروز آسیب‌های زیادی را تجربه کرد و حالا باستان‌شناس‌ها همراه با شهرداری اصفهان در حال نظارت بر تکمیل پیاده راه چهارباغ عباسی اصفهان هستند تا کشفیات باستان شناسی از دوره صفویه را شناسایی کنند. آن ها توانستند بخشی از کفسازی صفوی خیابان چهارباغ اصفهان و حتی حوض‌های تاریخی واقع در این محور را شناسایی کنند.

علمدار علیان مسئول باستان‌شناسی اصفهان در همین رابطه از کشف یک حوض تاریخی دیگر نیز خبر داد که به احتمال زیاد مربوط به دوره تیموری است.

صدای میراث با علمدار علیان، مسئول باستان‌شناسی اصفهان به محور چهارباغ رفته است و در گزارشی به وضعیت این محور، اکتشافات باستان‌شناسی در خیابان چهارباغ عباسی اصفهان، تخریب این محور تاریخی در دوره‌های مختلف و اقدامات شهرداری اصفهان برای پیاده‌راه‌سازی خیابان دوره صفوی ایران پرداخته است. گزارش کامل را در ویدیوی بالا مشاهده کنید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید