شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

گشایش کسب‌وکارهای گردشگری در فضای کرونایی/چشم‌انداز صنعت گردشگری ایران تا دو سال تاریک است

0 انتشار:

صدای میراث: «بازگشت تدریجی کسب و کارهای گردشگری»؛ این عنوان خبری است که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه صنعت گردشگری برای رسانه‌ها ارسال کرده است.

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور که نماینده وزارت میراث‌فرهنگی در ستاد ملی مقابله با کرونا است، این خبر را اعلام کرده و گفته است که «باید کم‌کم کسب و کارهای گردشگری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گشایش پیدا کند.»

شیب کرونا در کشور افزایش یافته است و می‌توان این افزایش را از آمارهایی که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است احساس کرد. هشدارهای وزارت بهداشت درخصوص افزایش شیب ابتلا به کرونا در کشور نیز همین امروز در فضای مجازی و رسانه‌ها بازتاب داشت.

اکنون وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی براساس اظهارات معاون گردشگری آن وزارتخانه، در تلاش برای بازگشایی مراکز اقامتی و کسب و کارهای گردشگری در شرایطی است که تقاضای سفر در کشور وجود ندارد و مشخص نیست اعلام نظر معاون گردشگری کشور برای بازگشایی تدریجی کسب و کارهای گردشگری برچه اساس صورت گرفته است.

ولی تیموری، معاون گردشگری پیشتر در نشست سوم کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی پیشنهاد انجام سفرهای انفرادی و هوشمند را داده بود و حالا با چند روز فاصله پیشنهاد داده است که کسب و کارهای گردشگری به تدریج بازگشایی شوند.

شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن مردم و تعطیلات پی‌درپی که حدود دو ماه به طول انجامید، حتی سبد کالای خانواده‌ها را به دلیل بحران مالی ناشی از شیوع ویروس کوچکتر کرده و در این شرایط سفر که همچنان کالای لوکس خانوارهای ایرانی است، حتی از ذهن گردشگران و مسافران نیز خارج شده است. دلیل این اتفاق هراس از ابتلا به کرونا و نبود بودجه سفر است.

حالا معاون گردشگری می‌گوید کسب و کارهای گردشگری باید به تدریج گشایش بیابند. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که بازار گردشگری ایران تعطیل است و مشخص نیست بازگشایی صنوف گردشگری در این وضعیت چه تاثیری بر رونق سفر و گردشگری دارد؟

صنعت گردشگری ایران زیانده شده است. خسارتی که این صنعت از اسفندماه گذشته تاکنون دیده است حتی قابل قیاس با اتفاقات سال گذشته نیست که بازار گردشگری ایران را تحت تاثیر قرار داد.

زیان کنونی گردشگری ایران که پیشتر در گزارش صدای میراث با عنوان «فروپاشی در انتظار صنعت گردشگری ایران» به آن پرداخته شده بود، کاری با صنعت گردشگری کشور و فعالان این حوزه کرده است که برخی از آن‌ها را به مرز ورشکستگی کشانده است.

بار صنعت گردشگری ایران روی دوش بخش خصوصی است. این نکته غیرقابل تردید است و بخش خصوصی این صنعت است که رایزنی‌ها برای تورآوری، تورگردانی در داخل و ایجاد مسیرهای گردشگری و در نتیجه فراگیری اشتغال در این حوزه را به سامان می‌رساند. اتفاق کرونا اما تمام رشته‌های گردشگری کشور را پنبه کرد و فعالان این صنعت را به تعدیل نیرو در این بخش واردار کرده است.

با این حال معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی همچنان خوشبینانه می‌گوید: «در حوزه گردشگری وظیفه خدمت‌رسانی داریم و همکاران ما در بخش خصوصی باید برای اقامت ایمن همراه با حفظ سلامتی تدارکات لازم را ببینند.»

ولی تیموری اعلام کرده است: «هر زمان وزارت بهداشت اعلام کند آمادگی داریم سفرها را به سرعت رونق دهیم.»

تیموری گفته است که برنامه کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا برای سفرهای تجاری و اضطراری همزمان با آغاز ترددهای بین استانی با عنوان «کار همراه با سلامت» تعریف شده است.

به گفته او، «هتل‌ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند در صورت تمایل خدمات خود را به مردم ارائه می‌کنند و دو پروتکل بهداشتی به این مراکز ابلاغ شده و پروتکل سوم بهداشتی نیز در خصوص بازگشایی و آغاز به کار تدریجی مراکز اقامتی مجاز نیز ابلاغ شده است.»

۳۵۰۰ شرکت خدمات مسافرتی و ۲۰۵۰ مرکز اقامتی در کشور وجود دارند که بیش از ۲ ماه است همزمان با شیوع کرونا در ایران با خسارت سنگین مالی مواجه شده‌اند. فعالان گردشگری به صدای میراث گفته‌اند که تا دو سال آینده چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای در حوزه گردشگری مشاهده نمی‌شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد حتی ابلاغ دستوری وزارت میراث‌فرهنگی و معاونت گردشگری آن وزارتخانه برای بازگشایی مراکز اقامتی و کسب و کارهای گردشگری، دردی از صنعت گردشگری کشور درمان نشود و زیان‌های وارد شده بر صنعت گردشگری کشور در کوتاه مدت قابل جبران نباشد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید