پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

گلایه‌ عثمان محمدپرست از بی‌مهری به هنرمندان موسیقی مقامی: قدر ما را ندانستند

0 انتشار:

صدای میراث: عثمان محمدپرست دو سال است به دلایلی نام خانوادگی خود را به محمددوست تغییر داده است. او نوازنده چیره دست دوتار است و در موسیقی مقامی خراسان به جایی رسیده است که شهرت جهانی یافت و اجراهای او در خارج از ایران او را از خواف در مرز خراسان جنوبی و رضوی به صحنه‌های جهانی کشاند. می‌گوید: قدر ما را ندانستند و به موسیقی مقامی بی‌مهری کردند.

می‌گوید تنها هنرمند با آوازه جهانی است که یک ریال از راه موسیقی از هیچ شخص و نهادی نگرفته است و از کنار دوتارنوازی و خواندن تصنیف‌های مقامی خراسان بیش از ۹۰ مدرسه ساخته است و امکانات حمل و نقل بین شهری برای خواف یکی از محرومترین نقاط ایران فراهم کرد.

عثمان محمدپرست‌ یا براساس نام فامیل جدیدش، محمددوست؛ در سال ۹۶ به دلیل تلاش برای پاسداشت موسیقی مقامی ایران از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مورد تقدیر قرار گرفت و سر در منزلش به کاشی ماندگار مزین شد. امروز اما هیچ از آن کاشی سفالین برجای نمانده است و تنها یک قاب خالی بر دیوار منزلش خودنمایی می‌کند. گفت‌وگو با او را در این ویدیو مشاهده کنید و ببینید هنوز چگونه با وجود بیماری و شرایط جسمی سخت دوتار از دستش نیفتاده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید