جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

یکسال حبس برای تعدی به عرصه بافت تاریخی میبد

0 انتشار:

صدای میراث: مسئول واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی شهرستان میبد از صدور حکم یکسال حبس برای عامل ساخت و ساز و تعدی به عرصه وسیع ترین محله بافت تاریخی میبد خبر داد.

به گزارش صدای میراث، منیژه جعفری گفت: این فرد چندی قبل اقدام به ساخت و ساز با ارتفاع غیرمجاز در محله قلعه فیروزآباد میبد کرده بود که با دستور قضایی عملیات ساخت و ساز متوقف شد.

او افزود: در صورتی که عملیات ساخت و ساز غیرمجاز در این بنا ادامه می یافت دید منظری بافت تاریخی میبد دچار خدشه و آسیب می شد.

جعفری با بیان اینکه طبق قوانین میراث فرهنگی بلندمرتبه سازی در بافت تاریخی ممنوع و تخلف است گفت: هرگونه مرمت و بازسازی در بافت تاریخی باید با اخذ مجوز از میراث فرهنگی صورت بگیرد.

مسئول واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی شهرستان میبد گفت: ارتفاع مجاز و نمای همگون با بافت تاریخی و همچنین رعایت فضای پر و خالی در بافت یکی از اصلی ترین ضوابط بافت های تاریخی است و تبعیت از آن نیز الزامی است.

وی گفت: بافت تاریخی شهر میبد به عنوان اولین شهر تاریخی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شده است و مداخله در بافت تاریخی باید با مجوز و تحت نظارت میراث فرهنگی صورت گیرد.

او تاکید کرد: با هرگونه تجاوز به عرصه و حریم بافت تاریخی میبد به شدت برخورد خواهد شد.

گفتنی است، شهر تاریخی میبد دارای بافت منظومه ای است که از به هم پیوستن آبادی های نزدیک به یکدیگر تشکیل شده و قدمت قدیمی ترین اثر به دست آمده در این بافت به عصر نوسنگی مربوط می شود و به همین دلیل نیز بافت تاریخی میبد دارای اهمیت ویژه است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید