یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

یکهزار اثر تاریخی در موزه خلیج فارس ساماندهی شد

0 انتشار:

یکهزار اثر تاریخی در موزه خلیج فارس ساماندهی شدایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یکهزار اثر تاریخی منقول در پروسه احداث و راه‌اندازی موزه منطقه‌ای خلیج فارس در بوشهر ساماندهی شد.

محمد حسین ارسطو زاده روز دوشنبه در بازدید معاون امور عمرانی استاندار بوشهر  افزود: ساختمان موزه منطقه‌ای خلیج فارس با مساحت سه هزار و ۳۰۰ متر با ۱۵ گالری و ۵۳۰ متر مربع ویترین موزه‌ای در حال آماده سازی است که بیشتر این آثار اشیای منقول و میراث به جا مانده درکرانه و پس کرانه‌های خلیج فارس است.

وی اضافه کرد: درهای موزه بر اساس طرح قدیم و اولیه ساختمان با جنس مرغوب چوب ساج ساخته شده‌ و برای حفاظت آن از به روز ترین سیستم‌های حفاظت الکترونیک نمایشی و تعاملی استفاده شده‌است.

ارسطو زاده اظهار داشت: بخشی از قسمت‌های تاریخی ساختمان موزه حفظ شده‌ و مورد بهسازی قرار گرفته‌است که می‌توان به راه پله چوبی ۱۴۰ ساله این موزه اشاره کرد که به زیبایی‌های موزه کمک کرده‌است.

وی اضافه کرد: مراحل پایانی آماده‌سازی و محوطه‌سازی ۱۳ هکتاری موزه منطقه‌ای خلیج فارس انجام شده‌است و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می رسد و  تلاش می‌شود بیش از گذشته با معرفی آثار به جا مانده از خلیج فارس این موهبت الهی را حفظ و حراست کنیم و بر سندیت همیشه فارسی بودن آن بیافزاییم.

ارسطو زاده ادامه داد: برای احداث و بازسازی موزه منطقه‌ای خلیج فارس ۳۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده‌است.

وی ادامه داد:  فرهنگ و تمدن ایران و حفاظت از آن یکی از وظایف مهم این اداره‌کل است و باید فرهنگ و تاریخ را در مکانی با معماری بومی به مردم نشان داد.
ارسطوزاده گفت: راه‌اندازی و به ارث گذاشتن چنین موزه‌هایی برای آیندگان فرصتی است تا نسل‌های بعد نیز گذشته را بهتر بشناسند.

ارسطوزاده اضافه کرد: موزه منطقه‌ای خلیج فارس یکی از موزه‌های فاخر جنوب کشور است و تلاش شده از فناوری‌های نوین روز دنیا در نمایش اشیای موجود درآن استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیش از ۱۲ میلیون گردشگر داخلی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون وارد بوشهر شده‌است و از جاذبه‌های این استان دیدن کردند.

ارسطو زاده افزود : استان بوشهر با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است که بوشهر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌است و از جاذبه‌های این استان دیدن می‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت:  در کنار تاریخ، طبیعت و فرهنگ غنی بوشهری که برخاسته از قدمت کهن این استان است، گردشگری صنعتی بوشهر هم در شهرستان‌هایی همچون عسلویه، جم، کنگان، جزیره خارگ زیبایی‌های خاص خود را دارد و می‌توان با داشتن این قابلیت‌ها این صنعت را به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی کرد و از آن بهره برد.

وی ادامه داد: در کنار حضور گردشگران داخلی، بوشهر از ابتدای سال تاکنون پذیرای ۶ هزار و ۳۰۰  گردشگر خارجی بود که بنا به گستردگی جاذبه‌های این استان از نقاط مختلف آن بازدید کرد و از فضاهای اقامتی و بوم‌گردی استان هم استفاده بردند.

ارسطو زاده اضافه کرد: برنامه جامع توسعه گردشگری استان بوشهر در حال تدوین است که این برنامه توسعه زیر ساخت‌ها و خدمات رسانی را از لحاظ کمی و کیفی بالا برده و به جذب گردشگر کمک می‌کند و آمار اشتغال استان را بالا می‌برد.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: در سالی که به‌دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه و فشارهایی که بر مملکت است به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی نداریم اما با همت مسئولان استان بوشهر اجازه تعطیلی هیچ کارگاهی را دراین استان ندادیم و پروژه‌ها فعال هستند.

مهرداد ستوده افزود: در زمان حاضر پروژه‌های حیاتی استان بوشهر از جمله راه‌آهن، آب‌شیرین‌کن، پنج سد، اورژانس هسته‌ای، پارک لیان، دانشکده دندانپزشکی، پل خور گناوه، جاده بنود به ساحل، جاده نخیلات آبپخش، پروژه‌های درمانی، فضاهای ورزشی و درمانی فعال است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نیمه کار ماندن پروژه‌ها باعث یاس و ناامیدی در جامعه می‌شود، رویکرد استان بوشهر توجه و تمرکز بر پروژه‌‎های نیمه تمام است و تلاش می‌شود هر چه سریعتر این نوع پروژه‌ها که دارای پیشرفت فیزیکی هستند به نتیجه برسد.

ستوده با بیان اینکه ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه قرار است در دهه فجر در استان بوشهر افتتاح شود گفت: مهمترین پروژه افتتاحی استان در دهه فجر امسال موزه منطقه‌ای خلیج فارس است.

وی اضافه کرد: پروژه موزه منطقه‌ای خلیج فارس پروژه‌ای منحصر به فرد و با کیفیت هر چه تمام اجرا شده‌است و به عنوان افتخار ملی به‌شمار می‌رود.

ستوده اظهار داشت: با به نتیجه رساندن موزه منطقه‌ای خلیج فارس، بوشهر می‌تواند به عنوان مرکز ثقل فرهنگی جنوب کشور شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید