چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

۱۰ شهر ارواح جهان

0 انتشار:

۱۰ شهر متروک در جهان لقب شهرهای ارواح را به خود اختصاص داده‌اند. مجله نشنال جئوگرافیک با انتشار نام و خصوصیات این شهرها دلیل انتخاب آن ها به عنوان شهرهای ارواح جهان را اعلام کرده است.

به گزارش صدای میراث،‌۱۰ شهر ارواح جهان با خیابان‌های خاموش، ساختمان‌های متروکه و ویران شده پاسخی به هیجان انسان برای روبرو شدن با سفر در  وحشت است.

کلمانسکوپ در صحرای نامیب

شهر متروک کلمانسکوپ در میان تپه‌های ماسه‌ای بیابان نامیب در کشور نامیبیا قرار دارد. این شهر متروکه که حالا لقب شهر ارواح را به خود اختصاص داده است برای کارگران معادن الماس در صحرای نامیب ساخته شد و اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی رها شد. این شهر اکنون در تسخیر شن‌های روان بیابان نامیب است. چندین خانه بزرگ آن مملو از شن‌های بیابان است.

هومبرستون و سانتا لائورا در شیلی

این دو شهر در دشت اتکاما شیلی واقع شده است و خانه‌های آن محل اقامت کارگران معدن نیترات بود که سال ۱۹۵۸ رها شد و حالا به شهر ارواح شناخته می‌شوند.  ساختمان‌های این دو شهر به خوبی حفظ شده‌اند و یک سالن تئاتر با صندلی‌های اصلی آن، ده‌ها خانه، یک استخر شنا از جنس چدن که از بدنه کشتی ساخته شده است. یک هتل و چند فروشگاه مواد غذایی که هنوز منوهای غذایی آن باقی مانده است این دو شهر را به لوکیشن خوبی برای ساخت فیلم‌های ترسناک تبدیل کرده است.

بنگور در راجستان هند

بنگور یک شهر نسبتا مرفه بود که در سال‌های ۱۷۲۰ میلادی و توسط دهقانان جیپور فتح شد و بعد هم به سرعت از بین رفت. این شهر از پیش از قرن ۱۷ میلادی شاهد شکوفایی بسیار بود اما حالا از آن شهر مورد احترام تنها خرابه‌ها و مغازه‌های ویران شده و چند معبد و یک قلعه و بازاری که معماری آن متعلق به قرون وسطی است برجای مانده است. این شهر خالی از سکنه است و داستان‌های عجیبی که در مورد آن ساخته شد به متروکه شدن شهر انجامید. بنگور حالا لقب شهر ارواح را در هند به خود اختصاص داده است.

پیرامید در نروژ

این شهر که در قطب شمال واقع شده است دارای معادن زغال سنگ بود اما از سال ۱۹۲۷ این شهر که کنار معادن زغال سنگ قرار داشت از آنجا که یک شهر ایده‌آل برای شوروی بود کارخانه‌های زیادی در آن ساخته شد. یک مرکز ورزشی برایش احداث شد. کتابخانه شهر همچنان مملو از کتاب است. یک سالن موسیقی برای آن ساخته شد و مجسمه لنین در شهر نصب شد. اما سال ۱۹۹۸ پیرامید متروک شد و این شهر به شهر ارواح تبدیل شد.

شهر بلشیت در زارا اسپانیا

بلشیت در اسپانیا در فاصله سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ شاهد جنگی خونین در سال‌هایی بود که جنگ داخلی اسپانیا جریان داشت. این شهر در سال ۱۹۳۷ توسط نیروهای فرانکو اشغال شد و نیروهای ژنرال فرانکو تمام شهر را ویران کردند و ساکنانش را کشتند. ساختمان‌های ویران شده بلشیت اکنون یادآور خشونت بسیار فجیعی است که بر این شهر در جنگ‌های داخلی اسپانیا رفته بود و به دلیل وحشتی که این شهر متروک و ویران شده به انسان منتقل می کند به شهر ارواح لقب گرفته است.

بودی در کالیفرنیا

سال ۱۸۷۹، بودی شهری با معادن طلای فراوان و البته بسیار شلوغ بود. ۸۵۰۰ نفر ساکن این شهر بودند. اما تنها در طول یک دهه معادن این شهر کاملا برداشت شدند و جمعیت آن بلافاصله کاهش یافت تا آن که به شهری متروکه تبدیل شد. در حال حاضر این شهر که به شهر ارواح در کالیفرنیا شهرت دارد دارای ۱۵۰ ساختمان باقی مانده از آن دوران است. این شهر همچنین در پارک ملی کالیفرنیا قرار دارد.

شهر هرکول در ناپل ایتالیا

تابستان سال ۷۹ میلادی کوه ووزویوس در جنوب ناپل ریزش کرد و روستای کوچک ساحلی هرکولانوم زیر تخته سنگ‌های این کوه مدفون شد. کاوش‌های باستان‌شناسی در این شهر به یافتن ویلاهای خصوصی، مغازه‌ها، حمام‌ها و حجم زیادی از اشیای باقی مانده از آن دوران منجر شد. هرکولانوم اکنون شهر متروکه باستانی است که برغم جاذبه های گردشگری خود شهری مشهور به خانه ارواح در ایتالیا است.

چاکو کانیون در مکزیک

تمدن چاکو از سال ۸۰۰ میلادی آغاز شد و تا سال ۱۱۰۰ میلادی ادامه یافت. در این مدت کانیون مرکزی برای اجرای آیین‌های دینی بود و از تجارت و رونق خوبی برخوردار شد. برای رسیدن به این شهر باید از یک قبرستان وسیع عبور کرد  تا به سازه‌های آجری و سنگی که ساکنان چاکو در آن دوران برای خود ساخته بوند رسید. همسایگی این شهر باستانی با گورستان وسیع چاکو موجب شده است که این شهر نیز لقب شهر ارواح بگیرد.

کایاکوی در آناتولی ترکیه

زمانی که جنگ‌های ترکیه و یونان در سال ۱۹۲۳ به پایان رسید حدود یک میلیون یونانی که در ترکیه زندگی می کردند این کشور را ترک ترک کردند و کایاکوی روستایی با جمعیت ۲ هزار یونانی نیز از همانزمان تاکنون تبدیل به شهر ارواح شد. بقایای این روستا در غرب ترکیه شامل صدها خانه ویران شده و دو کلیسای ارتدوکس یونانی البته به عنوان یک محوطه تاریخی توسط دولت ترکیه حفاظت می شوند اما کایاکوی هنوز همان شهر ارواح باقی مانده است.

المو در کلرادو

زمانی که آخرین ایستگاه قطار در حاشیه شهر معدنی المو در سال ۱۹۲۲ به پایان رسید سنت المو هم خالی از سکنه شد. بسیاری از ساختمان‌ها از جمله فروشگاه‌ها، خانه‌ها و کلیسای این شهر و همه اشیای متعلق به ساکنان آن اما هنوز بر جا مانده است. المو نیز سال ۱۹۲۲ به شهر ارواح تبدیل شد و حالا نشنال جئوگرافیک نام انرا در فهرست ۱۰ شهر ارواح جهان قرار داده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید