سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آتش بازار به سرای ثبت ملی شده حاجب‌الدوله نرسید/سخنگوی سازمان آتش‌نشانی: آتش در سه متری سرای قاجاری متوقف شد/معاون میراث‌فرهنگی استان تهران: آتش‌نشانی راهمان نداد اما ظاهرا پنجره‌های سرا سوخته است/آتش‌سوزی از رستوران دالان تیمچه حاجب‌الدوله آغاز شد

0 انتشار:

صدای میراث:نیروهای آتش‌نشانی موفق شدند در عملیات اطفای حریق آتش‌سوزی گسترده در بازار تاریخی تهران با عبور از سرای حاجب‌الدوله و ورود به دالان آتش  گرفته تیمچه، سرایت آتش به سرای تاریخی و ثبت ملی شده را متوقف و شعله‌های آتش را در سه متری سرای تاریخی خاموش کردند.

صبح امروز ساعت ۷ و ۳۸ دقیقه و زمانی که کسبه بازار تهران در حال آب و جاروی مقابل مغازه ها بودند و آرام آرام کرکره مغازه ها را بالا می‌دادند تا کسب روزانه را آغاز کنند، تیمچه حاجب‌الدوله که سرای ثبت ملی شده قاجاری را در خود جای داده است دچار حریق گسترده شد.

آتش از بارانداز تیمچه حاجب‌الدوله و البته با فاصله نه چندان زیاد از سرای تاریخی ثبت ملی شده حاجب‌الدوله آغاز شد و ۳۰ باب مغازه و انبار لوازم خانگی را خاکستر کرد.

سرای حاجب‌الدوله یکی از ارزشمندترین نقاط بازار تهران است که پس از سر در صفوی ورودی بازار تهران به ثبت ملی رسید و طی سال‌های گذشته تلاش زیادی برای مرمت این اثر تاریخی با همکاری کسبه تیمچه و سرای حاجب الدوله و وزارت میراث‌فرهنگی صورت گرفت.

سرای حاجب‌الدوله در چند مرحله مرمت شد و ترک خوردگی‌های گنبد و سقف و جداره‌ها مرمت و از فروریختن سقف سرا جلوگیری شد. صبح امروز اما آتش به جان بازار تاریخی تهران در تیمچه حاجب‌الدوله افتاد و انبار و مغازه‌های لوازم خانگی را سوزاند. این آتش‌سوزی اما نگرانی‌ها درخصوص میزان آسیب وارد شده به سرای ثبت ملی شده حاجب‌الدوله را افزایش داد و برخی شایعات در فضای مجازی نگرانی از فروریختن سقف و گنید سرای جاجب‌الدوله در اثر آتش سوزی را مطرح کرد.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اما در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: نیروهای آتش‌نشانی موفق شدند در عملیات اطفای حریق با عبور از سرای حاجب‌الدوله و ورود به دالان آتش  گرفته تیمچه حاجب‌الدوله، سرایت آتش به سرای تاریخی و ثبت ملی شده حاجب‌الدوله را متوقف کنند و آتش در سه متری سرا خاموش شد.

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، شعله‌های آتش آسیبی به سرای تاریخی حاجب‌الدوله وارد نکرده است اما با این حال کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی باید با بررسی کارشناسی خود مشخص کنند که آیا سرای حاجب‌الدوله نیز در این آتش‌سوزی آسیب دیده است یا خیر؟ آنچه که ما به عنوان نیروهای آتش‌نشای می‌توانیم اعلام کنیم این است که خوشبختانه هیچ آسیبی به سرای تاریخی حاجب‌الدوله نرسیده است.

دکتر محسن سعادت، معاون میراث‌فرهنگی استان تهران که نزدیک به سه روز است این سمت را عهده‌دار شده اما در گفت‌وگو با صدای میراث گفته است که او و کارشناسان میراث فرهنگی به محل آتش سوزی رفتند تا گزارش خسارت بر سرای حاجب‌الدوله را ارزیابی کنند اما نیروهای آتش نشانی آن‌ها را به سرای حاجب‌الدوله راه نداده‌اند.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی استان تهران، براساس مشاهداتی که از راه دور از سرا صورت گرفته است به نظر می‌رسد برخی پنجره‌های سرای حاجب‌الدوله در آتش سوزی صبح امروز بازار تهران سوخته باشند.

محسن سعادت البته به صدای میراث گفته است تا زمان بررسی کارشناسان میراث‌فرهنگی استان تهران نمی‌توان خسارات احتمالی وارد شده به سرای حاجب‌الدوله را برآورد کرد و به همین دلیل تا زمان پایان کارشناسی میراث فرهنگی که احتمالا از فردا آغاز می‌شود نمی‌توان مطلبی در مورد خسارات مرتبط با آتش‌سوزی تیمچه حاجب‌الدوله بر سرای تاریخی و ثبت ملی شده حاجب‌الدوله اعلام کرد.

معاون میراث فرهنگی استان تهران البته به صدای میراث گفت: امسال و سال گذشته در بحث ضوابط اعلام کرده بودیم هرکس طرحی برای ساماندهی بحث برق و گاز در بازار تهران و تیمچه حاجب‌الدوله دارد بیاورد که این اتفاق هم افتاد و نقاطی را نیز بررسی کردیم که طرح‌ها اجرا شده است در برخی نقاط دیگر مالکین و کسبه طرحی نیاوردند.

محسن سعادت افزود: این هفته جلسه‌ای داریم که در بحث گازکشی و ساماندهی وضعیت با مالکین تیمچه حاجب‌الدوله جلسه‌ای برگزار خواهد شد تا وزارت میراث‌فرهنگی مالکین را در بحث ایمن سازی تیمچه و سرای حاجب‌الدوله یاری کند.

به گفته سعادت، آتش‌سوزی تیمچه حاجب‌الدوله در منطقه بارانداز و انبارها بود که تعدادی مغازه نیز در آتش سوختند. البته آتش‌نشانی هنوز میزان خسارات را مشخص نکرده است.

به گفته او، آتش ظاهرا از یک رستوران و آتش گرفتن کپسول گاز آغاز شده است و به انبارها و مغازه‌ها سرایت کرده است. اما با این حال کارشناسان آتش‌نشانی می‌توانند درباره منشاء اصلی آتش‌سوزی اعلام نظر کنند.

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران گفت: براساس مشاهدات از راه دور به نظر می‌رسد تعدادی از پنجره‌ها در سرای اصلی حاجب‌الدوله سوخته است. البته فعلا برآورد خسارت نکرده‌ایم. چون صبح که به محل آتش‌سوزی رفتیم آتش‌نشانی اجازه ورود به منطقه را نداد چون شرایط بحرانی بود. اما براساس مشاهدات ما از نقطه‌ای دورتر، هرچه در تیمچه و محدوده سرای حاجب‌الدوله بود و مغازه‌های واقع در راسته تیمچه در آتش سوخته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید