چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

آثار آسیب دیده سفارت انگلستان در ایران از لندن به تهران رسید/راب مک کایر: تابلوی فتحعلیشاه هم رسید

0 انتشار:

صدای میراث: راب مک کایر سفیر انگلستان در تهران با انتشار ویدیویی در حساب توئیتری خود از بازگشت برخی آثار هنری آسیب دیده در حمله به سفارت بریتانیا که توسط معترضین به سیاست های انگلستان در قبال ایران صورت گرفت، به سفارتخانه آن کشور در تهران از لندن خبر داد.

راب مک کایر در ویدیوی خود گفته است که این آثار با همکاری وزارت خارجه ایران و مسئولین آثار هنری در انگلستان به ساختمان سفارت آن کشور در تهران بازگردانده شده است.

آنطور که سفیر انگلیس خبر داده است در بین آثار بازگردانده شده تابلویی از فتحعلیشاه قاجار وجود دارد که توسط خود او به سفیر وقت انگلستان در تهران و در سال ۱۲۱۱ اهداء شده است.

مک کایر بدون اعلام جزییات آثار بازگردانده شده به تهران تنها به این موضوع اشاره کرده است که تابلوهای تاریخی متعلق به تاریخ مشترک دو کشور و تابلوهایی از نقاشان معاصر انگلستان و ایران به این سفارتخانه در تهران بازگردانده شده اند.

به گفته سفیر انگلستان در تهران در بین آثار موجود در سفارت آن کشور در تهران آثاری از قرن ۱۵ میلادی تا آثار معاصر وجود دارند.

راب مک کایر سفیر انگلیس در تهران نزدیک به دو ماه پیش نیز در دیدار با علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی در مرمت ساختمان تاریخی در اختیار آن سفارتخانه و برخی آثار در اختیار آن سفارتخانه شده بود.

براساس اظهارات برخی کارشناسان، ‏‎‎فتحعلی شاه قاجار دومین پادشاه سلسله قاجار پس از نشستن بر تخت سلطنت علاقمند بود که خود را جوان، قدرتمند و مقتدر نشان بدهد و لذا بسیار به نقاشی از خود علاقه نشان می داد.

به نوشته کارشناسان، ‏‎‎در دوره پادشاهی فتحعلیشاه پرتره های بسیاری از وی کشیده شدند که در تمامی آنها پادشاه بعنوان فردی جوان و سرحال با ریشی بلند که نشان شجاعت و اقتدار بود، تصویر شده است. وی دستور می داد که این نقاشی ها در اتاق های کاخ های سلطنتی نصب شوند.

‏‎‎کارشناسان تاریخ همچنین معتقدند، فتحعلیشاه قاجار علاقه زیادی به اهدای پرتره های خود به رهبران خارجی و شخصیت های مهم سیاسی داشت که از میان این پرتره ها در حال حاضر یکی در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و در سالن مهم مربوط به اشیاء ایران در بخش خاورمیانه و جنوب آسیای این موزه نگهداری می شود و یک پرتره دیگر که در دوره سلطنت وی به سفیر وقت بریتانیا در ایران هدیه داده شده بود، از آن زمان در سفارت بریتانیا در تهران نگهداری می شود.

براساس اعلام محمدعلی نیازی، پرتره ای که اکنون از لندن به تهران بازگشته است توسط آقا احمد نقاش فرزند آقا نجف اصفهانی در سال ١٢٢٨ هجری قمری( سال ١٨٢٢ میلادی) نقاشی شده است و قیمت فعلی آن بیش از یک میلیون پوند تخمین زده می شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید