پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

آزمایشگاه ژنتیک نتایج باستان شناسی ایران را دگرگون کرد/ برداشت نمونه از بانوی ۷ هزار ساله آغاز شد

0 انتشار:

صدای میراث؛ مسئول آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی از پیشرفت های گسترده با ایجاد آزمایشگاه ژنتیک در حوزه باستان شناسی خبر داد. او اعلام کرد: ایجاد یک آزمایشگاه ژنتیک در حوزه باستان شناسی ، به پیشرفت های زیادی منجر می شود همانگونه که پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی توانسته در طی همکاری با مراکز ذخیره ژنتیک کشور فعالیت های گسترده ای را دراین حوزه انجام دهد .

 

«پرستو عرفان منش» مسئول آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی با بیان اینکه در دنیای امروزی، بیوآرکولوژی زمینه های مختلفی را در بر می گیرد، گفت: این علم شامل جانور باستان شناسی، انسان باستان شناسی، گیاه باستان شناسی و ژنتیک باستان است که ما به تناسب امکانات موجود از هر کدام در ایران استفاده های مختلف می کنیم.

 

وی افزود: تا چندی قبل، امکانات پژوهشگاهی به گونه ای نبود که بتوان تمامی این موضوعات را در این مورد بررسی قرار داد، اما امروزه با توجه به فراهم شدن امکانات و تجهیزات لازم در کشور، بررسی های بسیاری در بخش های علم باستان شناسی صورت می گیرد.

 

عرفان منش با اشاره به لزوم ایجاد جایگاه مناسب در زمینه ژنتیک باستان شناسی برای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منظور استفاده از امکانات داخل کشور افزود : به این منظور رایزنی هایی را با مراکز مختلف شروع کردیم .

 

مسئول آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی ادامه داد:در این راستا با مرکز ذخیره ژنتیک زیستی انسانی بیمارستان بقیه الله تفاهم نامه ای منعقد شد و طبق آن بخشی از تجهیزات این مرکز در اختیار پژوهشگاه قرار گرفت .

 

او خاطرنشان کرد : با توجه به نمونه های مختلف در دست اجرا همچون اسکلت بانوی هفت هزار ساله ری فعالیت های پژوهشکده در این حوزه آغاز شد .

 

وی عنوان کرد: با شروع فعالیت در این مرکز، جمع آوری نمونه ها از جمله گوهر تپه، تپه دامغان و نمونه های مرد نمکی نیز انجام شد .

 

این کارشناس ،  با بیان اینکه برداشت ازنمونه ها برای فعالیت های این حوزه بسیار مهم است، اظهار داشت: برای هر پروژه ای یک شناسنامه زیستی ایجاد و پیگیری مباحث مربوط به (آنتروپولوژی) یا همان انسان‌شناسی شروع شده  که مطالعه علمی نوع بشر از نظر تمامی ویژگی‌های ساختاری ،ظاهری و تفاوت‌های فردی انسان‌ها که در حقیقت حوزهٔ گسترده‌ای از فرهنگ تا تاریخ تکامل انسان را در برمی‌گیرد شامل می شود.

 

عرفان منش در ادامه با بیان اینکه پیشرفت در حوزه های پزشکی موجب شده اقدامات بسیاری را در حوزه باستان شناسی انجام دهیم، اظهار داشت: با ایجاد یک آزمایشگاه ژنتیک در حوزه  باستان شناسی، به پیشرفت های زیادی در این خصوص دست خواهیم یافت.

 

مسئول آزمایشگاه ژنتیک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثارعنوان کرد: نمونه های مختلفی را با گروه هایی از کشورهای مختلف پیش بردیم و چون در ابتدای این مسیر قرار داریم، طبعا با چالش های فراوانی مواجه شده و می شویم.

 

وی با بیان اینکه  درصدد هستیم بتوانیم برای هر کاری یک شناسنامه زیستی ایجاد کنیم اظهار داشت: در حال حاضر پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی  به غیر از بیمارستان بقیه الله ، تفاهم نامه ای را با مرکز ذخیره ژنتیک زیستی ایران و انیستیتو پاستور ایران نیز منعقد کرده است.

 

عرفان منش با اشاره به این مساله که در حوزه باستان سنجی نیز فعالیت هایی صورت گرفته است گفت: در خصوص سلول شناسی و بافت شناسی نیز مطالعاتی به انجام رسیده که بسیار اهمیت داشته و حوزه فعالیت این مرکز  را در این حوزه  گسترده تر می کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید