چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

آغاز مرمت شیرهای سنگی قبرستان تاریخی شهسوار

0 انتشار:

صدای میراث؛رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه از مرمت شیرهای سنگی قبرستان تاریخی شهسوار خبر داد. او گفت: تیمی از زبده ترین مرمتگران سنگ کشور از دو روز گذشته مرمت بردشیرهای شهسوار را آغاز کردند.

«ایوب سلطانی»، رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه با اعلام این خبر گفت: با پیگیری ها و برنامه ریزی های علمی و اجرایی پایگاه تاریخی آیاپیر، گروهی از متخصصان پایگاه تخت جمشید که از زبده‌ترین مرمتکاران سنگ کشور هستند، طی دو روز گذشته کار مرمت بردشیرهای شهسوار را آغاز کردند.

او با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی شهسوار دارای بیشترین مجموعه شیرسنگی در کشور است گفت: مجموعه تاریخی شهسوار شامل نقش برجسته ایلام کهن ، بقعه شهسوار (تیموری) و قبرستان تاریخی شهسوار است که در بردارنده بیشترین مجموعه شیر سنگی در کشور است

به گفته رئیس پایگاه میراث فرهنگی آریاپیر، محوطه شهسوار یکی از نقاط مهم منظر فرهنگی، طبیعی است که اقدامات آماده سازی برای پرونده ثبت جهانی آن نیز انجام گرفته است.

او افزود:ساماندهی محوطه، گابیون بندی دره وسط محوطه، ایجاد مسیرهای دسترسی گردشگری و مقاوم سازی بقعه ، نصب تابلو راهنمای گردشگری از برنامه های اجرایی پروژه جاری است.

آنطور که سلطانی می گوید: این پروژه با مشارکت انجمن‌های مردم نهاد، دهیاری روستاهای دالوزهرا، اشکفت‌ها و کهباد و همچنین اقامتگاه بوم گردی الیما ، مردم و علاقه‌مندان محلی با برنامه ریزی و هدایت پایگاه میراث فرهنگی صورت گرفته است. این درحالی است که مشارکت مردم در فرآیند بازنده سازی و ساماندهی محوطه دارای یک پیام مهم است که میراث فرهنگی یک مقوله مردمی است  و مردم وقتی خودشان درگیر کار اجرای ساماندهی ومرمت سهیم باشند قطعا در مدیریت، پایش و حفاظت محوطه نیز احساس وظیفه بیشتری می کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید