شنبه, ۰۴ فروردین, ۱۴۰۳

آلبوم ناصری کاخ گلستان در قفسه کناری یافت شد/آلبوم یافت شده در حضور کارشناسان و رسانه‌ها راستی‌آزمایی شود

0 انتشار:

صدای میراث: آلبوم مفقود شده ناصری کاخ گلستان که یکصد قطعه عکس از زنان ناصرالدین‌شاه را در خود جای داده بود و بیشتر آن‌ها توسط شخص ناصرالدین شاه ثبت شده بود، به ادعای مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان، ساعت ۱۱ صبح امروز (سه شنبه) ۲۸ مردادماه در یکی از قفسه‌های آلبوم خانه کاخ گلستان پیدا شد.

آفرین امامی مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان تهران در اینباره به وزارت میراث فرهنگی گفته است که بعد از اعلام امین اموال آلبوم‌خانه کاخ گلستان در اسفندماه سال ۹۹ مبنی بر مفقود شدن آلبوم ناصری و احتمال جابه‌جا شدن در قفسه‌های آلبوم‌خانه، انبارگردانی اموال توسط شخص امین اموال انجام شد که این آلبوم پیدا نشد.

به گفته او و براساس خبری که وزارت میراث فرهنگی به رسانه‌ها اعلام کرده است، تعداد آلبوم‌های عکس موجود در آلبوم‌خانه کاخ گلستان بسیار است اما آلبوم ناصری مفقود شده کوچک بود که در قفسه‌های آلبوم‌خانه جابه‌جا شده بود.

صدای میراث پیشتر در گزارشی به موضوع مفقود شدن آلبوم ناصری کاخ گلستان پرداخته بود و اعلام کرده بود که این آلبوم مفقود نشده و قوی‌ترین فرضیه موجود در این ارتباط جابه‌جایی آلبوم در قفسه‌های دیگر و یا قرار گرفتن به اشتباه در آرشیوهای تصاویر آلبوم خانه کاخ گلستان است.

اکنون آفرین امامی مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان خبر داده است که این آلبوم در قفسه آلبوم‌خانه کاخ گلستان جابه‌جا شده بود.

اکنون این سوال از مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان و مجموعه وزارت میراث فرهنگی مطرح است که آیا آلبوم یافت شده دقیقا همان آلبوم مفقود شده است؟ دسترسی به این پاسخی برای این سوال بسیار دور از ذهن است. آلبوم ناصری کاخ گلستان شش ماه قبل مفقود شده بود و در این شش‌ماه نیز جستجوها برای یافتن آن بی‌نتیجه بود. اما یک هفته پس از رسانه‌ای شدن موضوع، کاخ گلستان از انبارگردانی و هماهنگی با پلیس اینترپل و مکاتبه با مسئولان وزارت میراث فرهنگی برای یافتن آلبوم خبر داد و حالا پس از گشذت بیش از یک هفته اعلام شده است که این آلبوم پیدا شد.

دلیل خبرسازی ناگهانی درباره آلبوم ناصری کاخ گلستان اگرچه هنوز یک پرسش است اما این ماجرا می‌تواند با پرسش دیگری نیز از سوی رسانه‌ها همراه شود. آیا آلبوم ناصری یافت شده همان آلبوم مفقود شده است؟ راستی‌آزمایی این موضوع با توجه به خبررسانی یکسویه وزارت میراث فرهنگی و مجموعه جهانی کاخ گلستان چگونه میسر است؟

آیا امکان رونمایی از آلبوم یافت شده در برابر رسانه‌ها و حضور کارشناسان امکانپذیر نبود؟ آیا این امکان برای مجموعه جهانی کاخ گلستان مهیا نبود که دفتر ثبتی آلبوم مفقود شده را در برابر خبرنگاران بازگشایی کند و پس از مشخص شدن صحت و صقم تصاویر موجود در این آلبوم یا حتی رونمایی از تصاویر اسکن شده آلبوم ناصری کاخ گلستان در برابر خبرنگاران و تطبیق آلبوم یافت شده با اطلاعات آلبوم مفقود شده، امکان راستی آزمایی در ماجرای یافتن آلبوم ناصری کاخ گلستان فراهم شود؟

وزارت میراث‌فرهنگی و مجموعه جهانی کاخ گلستان از مفقود شدن آلبوم ناصری از شش‌ماه گذشته خبر داده‌اند و بعد هم با بالا گرفتن جریان رسانه‌ای با گذشت یک هفته از خبر اولیه اعلام کردند نیاز به انبارگردانی برای یافتن آلبوم مفقود شده است.

امروز هم اعلام شده است که آلبوم ناصری مفقود شده پیدا شده است. این خبر یکسویه چگونه می تواند برای افکار عمومی و رسانه‌های حوزه میراث فرهنگی باورپذیر باشد؟ نه تصویری از انبارگردانی و یافتن آلبوم منتشر شده است و نه حتی می‌توان آلبوم یافت شده را با جزئیات دفتر ثبتی کاخ گلستان تطبیق داد.

در این شرایط حتی اگر آلبوم مفقود شده در قفسه‌های کناری هم یافت شده باشد باز هم باورپذیری آن برای مخاطبانی که اخبار حوزه میراث فرهنگی را به دقت دنبال می‌کنند اندکی دشوار است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید