سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

آلیکانته بازدید موزه ملی ایران را پس داد/۳۰۰ شیء تاریخی از اسپانیا به ایران آمدند

0 انتشار:

صدای میراث: ۳۰۰ شیء تاریخی از موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا بازدید اشیای ایرانی در نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» را پس از ۵ ماه پس دادند و از عصر امروز نمایشگاه آثار «باستان‌شناسی اسپانیا» در موزه ملی ایران با حضور مسئولان موزه باستان شناسی آلیکانته و مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی گشایش یافت.

براساس آنچه وزارت میراث‌فرهنگی به رسانه‌ها ارسال کرده است، این نمایشگاه تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ آثاری از ۳۵۰۰ سال پیش تا قرن نوزدهم میلادی را به نمایش عموم گذاشته است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در نشست خبری گشایش نمایشگاه باستان‌شناسی اسپانیا در موزه ملی ایران گفت: برگزاری این نمایشگاه در موزه ملی ایران یک کار ارزشمند است و با همکاری بسیار خوب دو موزه ملی ایران و آلیکانته اسپانیا صورت گرفته است و خوشبختانه امروز شاهد افتتاح این نمایشگاه هستیم.

به گفته او، موزه‌ها محلی برای تجلی احساسات و اعتقادات هستند و می‌توانند به صلح و دوستی بین کشورها کمک کند و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک می‌تواند نشان دهنده عزم کشورها در خصوص صلح و دوستی باشد.

طالبیان گفت: رویکرد برگزاری نمایشگاه‌های دو جانبه از پنج سال پیش شروع شد و با کشورهای مختلف ادامه یافت و این ششمین نمایشگاه دوجانبه‌ای است که در موزه ملی ایران برگزار می شود و این گونه فعالیت ها در آینده نیز ادامه دارد.»

معاون میراث فرهنگی افزود: امروز بالغ بر ۶۹۰ موزه در کشور داریم، بخش زیادی از این موزه‌ها، متعلق به بخش خصوصی است و در آینده با کمک موزه ملی ایران باید بتوانیم نمایشگاه‌های مشترک را در موزه‌های دولتی و خصوصی برگزار کنیم و شاهد برگزاری نمایشگاه‌های مشترک بین چند موزه باشیم.

او گفت: دیپلماسی فعال فرهنگی باعث شده در حوزه‌های دیگر از جمله استرداد اموال فرهنگی‌تاریخی شاهد اتفاقات خوبی باشیم که در روزهای آینده نیز خبرهای خوشی از استرداد اموال تاریخی خواهیم شنید و بسیار خوشحال هستم که از طریق دیپلماسی فرهنگی شاهد اتفاقات بسیار خوب در کشور هستیم.

ادوارد لوپز بوسکتس، سفیر اسپانیا در ایران نیز با اعلام خرسندی از برگزاری این نمایشگاه در محل موزه ملی ایران گفت: «ارتقای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک اتفاق بسیار مهم است، چراکه ایران با این گسترده تنوع فرهنگی و تاریخ و تمدن غنی، نیازمند این بود که دارای یک وزارتخانه باشد تا با اعتباری مشخص به‌طور تخصصی به موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی بپردازد، این اتفاق را به دکتر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران تبریک می گویم.»

او افزود: «اسپانیا و ایران از لحاظ سیاسی و نیز از لحاظ فرهنگی ارتباط بسیار خوبی دارند، در خصوص همکاری فرهنگی یک عنصر اصلی وجود دارد و آن میراث فرهنگی است که باید این موضوع را به سایر کشورها نیز انتقال دهیم.

سفیر اسپانیا در ایران افزود: «درخصوص موزه ملی ایران باید به شهرت جهانی این موزه اشاره کنم که یکی از موزه های مهم جهان است. انعطاف بالا و ظرفیت موزه آلیکانته نیز باعث شد تا امروز شاهد افتتاح نمایشگاهی از آثار اسپانیا در ایران باشیم. گرایش کلی که در حوزه تبادلات فرهنگی وجود دارد، برگزاری نمایشگاه‌های عکس است اما کار ارزشمند و بسیار سخت جابه‌جایی اشیای تاریخی باعث شده تا امروز شاهد برگزاری نمایشگاه باستان‌شناسی اسپانیا در محل موزه ملی ایران باشیم که به معرفی تمدن اسپانیا می‌پردازد.

سفیر اسپانیا در ایران به ظرفیت‌های موجود در منطقه آلیکانته اشاره کرد و افزود: یک دانش خاص در منطقه آلیکانته در حوزه گردشگری وجود دارد که برای انتقال این دانش به سایر کشورها آمادگی داریم.

جوزف آلبرت کورتس مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا نیز اعلام کرد: برگزاری نمایشگاهی با این عظمت و بزرگی به نوع خود یک مراسم بزرگ و به‌یادماندنی است. این نمایشگاه احساس شعف در من ایجاد می‌کند و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند به تعاملات فرهنگی ایران و اسپانیا کمک کند.

او افزود: نمایش اشیای تاریخی اسپانیا امروز در یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های دنیا یعنی موزه ملی ایران به نمایش در‌می‌آید که مهم‌ترین پیام آن دوستی است. ایران، هلند و اسپانیا به‌خاطر برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای، اشتراکات فرهنگی بیشتری پیدا کرده اند و امروز برگزاری این نمایشگاه یک اعتماد دو جانبه بین ایران و اسپانیا به وجود آورده است.

به گفته کورتش، نمایشگاه ایران در اسپانیا که به‌مدت پنج ماه برگزار شد، ۱۰۰ هزار بازدید کننده داشت و اعتقاد بر این است که ایران و اسپانیا روابط فرهنگی خوبی با یکدیگر داشته‌اند.

وی افزود: جوی که در نمایشگاه ایران در اسپانیا به وجود آمد باعث شد تا ما فاصله‌ها را طی کنیم و با کشور بزرگی به نام ایران بیش از پیش آشنا شویم و نمایشگاه باستان شناسی اسپانیا را در موزه ملی ایران برگزار کنیم.

رئیس موزه باستان‌شناسی آلیکانته اسپانیا ادامه داد: تمایل دو جانبه بین دو طرف است که این نمایشگاه آینه‌ای برای نشان دادن ارتباطات فرهنگی دو کشور باشد.

او افزود: در موزه ملی ایران و موزه آلیکانته، دنباله‌روی تمدن‌ها از یکدیگر دیده می‌شود، در این نمایشگاه‌ها و موزه‌ها می‌توانیم اشیای مختلفی را ببینیم حتی برخی از این اشیا در جنگ بین تمدن ها به کار رفته است اما امروز شاهد این هستیم که در فضای صلح و دوستی و به شکلی صلح جویانه در کنار هم به نمایش در آمده است.

جوزف آلبرت کورتس در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: نمایشگاه موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا در تهران ادامه‌دهنده روابط شکوهمند ایران و اسپانیا است و از طرف خودم از مسئولان ایران برای برگزاری این نمایشگاه در تهران قدردانی می کنم.

مانوئل اولیسنا دومنک مدیر فنی موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا نیز در این نشست خبری گفت: «سطح تخصصی و حرفه ای بودن نیروهای موزه ملی ایران در نمایشگاه ایران در اسپانیا و نمایشگاهی که قرار است از اسپانیا در ایران از امروز افتتاح شود، کاملا مشخص و محرز است.

او گفت: این اشیا به عنوان نمونه هایی از تاریخ و تمدن آلیکانته به شمار می رود و این تاریخ مدیترانه و تاریخ اسپانیا را به ما نشان می دهد و می توانیم گذر تاریخ را در تمدن های مختلف می توانیم از نزدیک ببینیم.

او ادامه داد: از طریق این اشیا می توانیم شیوه های زندگی مردمان در دوران مختلف را در ذهن خود تصور کنیم. برای ما این یک افتخار است که توانسته ایم این نمایشگاه را در موزه ملی ایران به نمایش بگذاریم تا از این طریق بازدید کنندگان بیش از پیش با تمدن و تاریخ اسپانیا آشنا شوند همان طور که بازدید کنندگان از نمایشگاه ایران در اسپانیا نیز از نزدیک با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران آشنا شدند.

خورخه سولر دیاز مدیر نمایشگاه‌های موزه باستان‌شناسی آلیکانته، سخنران بعدی این نشست خبری بود که در سخنانی گفت: این نمایشگاه در راستای دوستی و همکاری خوب ایران و اسپانیا برگزار شده است و اشیایی که در نمایشگاه ایران در اسپانیا به نمایش درآمد و نیز اشیایی که در نمایشگاه اسپانیا در ایران از امروز به نمایش درمی آید، نمونه هایی از اشیای بسیار ارزشمند هستند.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های وزارت میراث فرهنگی نیز گفت: جریانات سیاسی و نظامی می‌گذرند و آنچه باقی می‌ماند تمدن‌ها و روابط فرهنگی بین دو کشور است و در شرایط فعلی این ارتباطات و تعاملات فرهنگی برای ما بسیار بسیار حائز اهمیت است و نشان می دهد فرهنگ و موزه ها فراتر از مسائل سیاسی در یک گفت و گو و همکاری دائم همواره با هم خواهند بود.

جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران نیز اعلام کرد: یکی از رسالت‌های موزه ملی معرفی فرهنگ و اصالت تاریخی تمدن کشور به سایر تمدن‌هاست؛ از این رو نمایشگاه موزه ای را ابتدا در کشور هلند به نمایش گذاشتیم و سپس با توجه به بازدید مدیران موزه آلیکانته اسپانیا از نمایشگاه هلند، این نمایشگاه در اسپانیا نیز گشایش یافت و یکی از موضوعاتی که با هم صحبت کردیم این بود که یک نمایشگاه با موضوع تمدن اسپانیا در تهران نیز داشته باشیم و امروز شاهد برگزاری نمایشگاه باستان شناسی اسپانیا در محل موزه ملی ایران هستیم که در این نمایشگاه ۳۰۰ شیء تاریخی از ۳۵۰هزار سال قبل تا قرن ۱۹ در این نمایشگاه به نمایش درآمده است و اولین تصویر از تمدن شرق دریای مدیترانه است.

او افزود: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، آثار بسیار ارزشمندی هستند که دوران مختلف تاریخی این کشور را به نمایش گذاشته است و همچنین ارتباط و تعاملات فرهنگی ایران و اسپانیا را نشان می‌دهد.

رئیس کل موزه ملی ایران افزود: این نمایشگاه دارای کاتالوگی با ۳۳۰ صفحه است که اولین کتاب درباره تمدن اسپانیا در ایران به حساب می‌آید.

وی گفت: این نمایشگاه به خاطر دوستی دو موزه برگزار شد و برگزاری دو نمایشگاه در طول یک سال به صورت متقابل در دو کشور یک اقدام ارزشمند است. ورودی بلیت این نمایشگاه ۵هزار تومان است و تا ۲۶ فروردین ۹۹ به‌جز روزهای دوشنبه میزبان علاقه‌مندان است.

علیرضا بای مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: ایران و اسپانیا ارتباطات و تعاملات فرهنگی خوبی با هم داشته‌اند و از حدود شش قرن پیش این ارتباطات شکل رسمی‌تر به خود گرفته است.

او افزود: یکی از نخستین سفرهای خارجی دکتر مونسان در سازمان وقت میراث فرهنگی، سفر به اسپانیا بود که برای شرکت در نمایشگاه فیتور به این کشور سفر کرد و در آن جا با مقامات کشور اسپانیا دیدار و گفت و گوهایی داشت و این سفر، مطلع همکاری‌های سازمان وقت میراث فرهنگی با کشور اسپانیا در دوران مدیریت دکتر مونسان بود که بعد از آن شاهد همکاری های موزه ای دو کشور بودیم.

بای افزود: در نمایشگاهی که امروز افتتاح می‌شود، حدود ۳۰۰ قلم شیء تاریخی و فرهنگی به نمایش در خواهد آمد که از حوزه شرق دریای مدیترانه و اسپانیا به ایران ارسال شده و می تواند به شناخت هرچه بیشتر ما به اسپانیا کمک می‌کند.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مهمانان اسپانیایی که برای برگزاری این نمایشگاه به ایران سفر کرده‌اند از برخی از اماکن فرهنگی تاریخی در تهران بازدید کرده اند که امیدواریم بتواند به تقویت روابط و همکاری های ایران و اسپانیا کمک کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید