چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

تلاش ایکوم برای آمادگی موزه‌دارها در مقابله با بحران‌

0 انتشار:

همایش کارگاه مدیریت موزه در تهران با حضور ادوارد کارلوس وسکوز نماینده شورای بین‌المللی موزه‌ها، حجت‌اله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران، سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و سید احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران برگزار شد.

به گزارش صدای میراث از رسانه‌ها، در این همایش ادوارد کارلوس وسکوز نماینده شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به آتش سوزی بزرگ در موزه ۲۰۰ ساله ملی برزیل و نابودی ۲۰ میلیون شیء تاریخی در این موزه خواستار جدی گرفتن مدیریت بحران در موزه‌ها شد.

او خطاب به موزه‌داران اعلام کرد: هدف ایکوم پیشگیری و تخصیص خسارات در راستای حفاظت از میراث فرهنگی است و ایجاد سیاست‌ها و افزایش آگاهی در خصوص میراث‌فرهنگی، سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است.

او هدف از برپایی کارگاه مدیریت موزه‌ها پس از آتش سوزی موزه ملی برزیل را افزایش آگاهی و دانش موزه‌داران در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی در زمان بحران اعلام کرد.

حجت اله ایوبی دبیر کمیسیون ملی یونسکو نیز با اشاره به مصوبه یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی در شرایط بحران در افتتاح کارگاه مدیریت موزه اعلام کرد: مهمترین عامل حفظ میراث فرهنگی، تغییر باور مردم در اهمیت دادن به میراث‌فرهنگی است.

او تاکید کرد: میراث اصلی‌ترین سرمایه مردم یک منطقه است که با تغییر باور مردمی خودشان در بحرانی‌ترین شرایط میراث فرهنگی و آثار تاریخی را حفظ می‌کنند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو همچنین درخواست کرد که آموزش و بازدید کودکان از موزه‌ها از مدرسه آغاز شود چون کودکان حافظان میراث فرهنگی در آینده هستند.

ایران کشور حوادث غیرمترقبه است موزه‌دارها آماده باشند

سیدمحمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این همایش، خواستار آماده شدن موزه‌ها برای روز مبادا شد و به حاضران در این کارگاه گفت: با توجه به استعداد ایران در بحران‌های طبیعی کارگاه مدیریت موزه باید زودتر برگزار می‌شد.

بهشتی گفت: : ایران در یکصد سال اخیر دو مرتبه با بحران‌های انسان‌ساز اشغال شد و بیش از ۳۰ زلزله مخرب نیز در کشور رخ داد و از جهت بحران‌های طبیعی ایران کشور حادثه‌های غیر مترقبه است. بنابراین چنین کشور بیقراری در طول تاریخ، به ایرانی‌ها آموخته است که بین دو بحران زندگی کنند و خود را برای روز مبادا آماده نگاه دارند.

او موزه‌داران را نخستین افرادی خواند که در ایران به دنبال استفاده از تجربیات بین‌المللی برای مدیریت در مواقع بحران هستند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: موزه‌های ایران در یکصد سال اخیر برخلاف عراق و افغانستان به خوبی در مقابل جنگ و حوادث حفظ شدند اما هنوز هم این موارد کافی نیست.

بهشتی همچنین ببراز امیدواری کرد که در دوره‌های آموزشی، میزان خطر برای موزه‌های کشور با مدیریت درست به حداقل برسد.

سیداحمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه‌های ایران هم در این مراسم حضور داشت و با اعلام این که قرار گرفتن در خاورمیانه که مرکز بحران‌های سیاسی و اجتماعی و طبیعی است ساکنان این منطقه را موظف کرده است از موزه‌های خود حفاظت کنند گفت: ایران حامی و پشتیبان حفظ صلح و میراث بشری است.

موزه های پایتخت آسیب‌پذیرند

اما حسن خلیل‌آبادی رییس کمیته میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران نیز دیگر سخنران آیین افتتاح کارگاه مدیریت موزه‌ها بود که در سخنانی اعلام کرد: تهران ۱۰۵ موزه دارد که توجه کمتری به استحکام ساختمان‌ها و نگهداری از بنا به دلیل قدیمی بودن شده است.

او گفت: گاه حتی برای یک بارندگی عادی در تهران آمادگی نداریم و در بحران‌های برزگ زلزله و طوفان نیز موزه‌های تهران آسیب‌پذیر هستند.

به گفته رییس کمیته میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران، بیشتر موزه‌های پایتخت در مناطق ناپایدار شهری قرار گرفته‌اند و شورای شهر تهران باید برای پایدار کردن شرایط موزه‌ها برنامه داشته باشد.

گفتنی است، دوره مدیریت موزه در زمان بحران با هدف تقویت توان حرفه‌ای موزه‌های کشور در جهت شناسایی و رفع خطر و اتخاذ راهکارهای موثر در مواجهه با بحران از ۲۰ لغایت ۲۲ شهریورماه با همکاری شورای بین‌المللی موزه‌ها در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال برگزاری است.

لازم به ذکر است که سایت صدای میراث پس از آتش‌سوزی موزه ملی برزیل، نخستین‌بار به بررسی وضعیت موزه‌های ایران در حوادث مشابه آنچه در موزه ملی برزیل رخ داد پرداخت و گفت‌وگویی با دکتر محمد رضا کارگز مدیرکل موزه ها و اموال منقول سازمان میراث‌فرهنگی داشت که در بخش گزارش و گفت‌وگو منتشر شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید