سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

احتمال تخریب بنای تاریخی – مذهبی هندیجان پس از نماز ظهر امروز/آغاز تلاش ها برای جلوگیری از تخریب حرم امامزاده شاه مشهد در شرق خوزستان

0 انتشار:

مجتبی گهستونی

روزنامه نگار و فعال میراث فرهنگی خوزستان/

در پی تصمیم هیات های امنا و اداره کل اوقاف در خوزستان مبنی بر تخریب تعدادی از بناهای با ارزش تاریخی و معماری بقاع متبرکه خوزستان به منظور توسعه بقاع متبرکه که در کمتر از ده سال پیش آغاز شد، اینبار هیات امنا حرم امام زاده شاه مشهد در بندر هندیجان تصمیم به تخریب بنای با ارزش معماری این بقعه گرفته اند.

حرم امام زاده شاه مشهد متعلق به شاهزاده حمزه (ع) برادر امام رضا (ع) در هندیجان است. جسد این بزرگوار در هندیجان و سر مبارک در جوار شاه عبدالعظیم حسنی شهرری مدفون است.

به عنوان نگارنده این نوشتار پس از کسب اطلاع از تصمیم برای تخریب حرم امام زاده شاه مشهد در هندیجان در همان دقایق اولیه و بی درنگ موضوع را با یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور، مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، فرماندهی یگان حفاظت خوزستان و سپس رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان هندیجان در میان گذاشتم و پیگیر ماجرا شدم. پس از آن مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری خوزستان و همچنین فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان با انجام پیگیری هایی یادآور شدند که مراتب اعتراض و نگرانی خود را با امام جمعه و فرماندار شهرستان هندیجان در میان گذاشته اند.

 حرم امام زاده شاه مشهد هویت ماست

یک دوستدار میراث فرهنگی در هندیجان پس از اطلاع رسانی در خصوص تلاش برای تخریب بنای با ارزش تاریخی برخوردار از معماری ایرانی اسلامی گفت: در اطلاعیه ای که از طرف هیات امنا حرم امام زاده شاه مشهد صادر شده گفته شده یاد آور شده اند که «چهارم آبان بعد از نماز ظهر و عصر مراسم تخریب و کلنگ زنی ساختمان حرم امام زاده شاه مشهد با حضور امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولین برگزار می شود. لذا از همشهری های گرامی جهت شرکت در این مراسم دعوت بعمل می آید.».

فرشید گشتی بیان کرد: بارگاه امامزاده جعفر بن حمزه موسی کاظم از فرزندان امام هفتم در بندر هندیجان یکی از بناهای تاریخی چند صد ساله و دیدنی بازمانده در این شهرستان است که معماری و بافت تاریخی آن در سالهای اخیر موجب جذب گردشگر و اثبات تاریخ چند هزار ساله هندیجان شده است.

وی افزود: بنای داخلی و معماری باستانی شاه مشهد خیره کننده است منتها به بهانه نوسازی سعی در تخریب بافت تاریخی دارند و تصمیم گرفته اند ساختمان جدیدی را بسازند.  

گشتی یادآور شد: حرم امام زاده شاه مشهد با اینکه از جاذبه های گردشگری و دیدنی و تاریخی هندیجان و سابقه و هویت تمدن هندیجان محسوب می شود اما شوربختانه این روزها دستخوش اقدام نابهنگام مسئولین شده و به بهانه نوسازی قصد تخریب ساختمان باستانی آن حرم که نشان از اصالت و هویت فرهنگ و معماری نیاکان ما دارد را دارند.

هندیجان یگان حفاظت میراث فرهنگی ندارد

خواسته دوستداران میراث فرهنگی جلوگیری و صرف نظر از تخریب بناهای با ارزش تاریخی همچون حرم امام زاده شاه مشهد، ثبت اضطراری آثار با ارزش معماری این شهرستان، مرمت بناهای قدیمی و توسعه ی پیرامونی با حفظ ضوابط و با تایید و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی اتفاق بیفتد.

تصمیم به تخریب حرم امام زاده شاه مشهد در شهر بندری هندیجان در حالی کلید خورده است که این بنا اثر ثبت ملی نیست و با وجود تاکید اداره میراث فرهنگی بر اهمیت آن اما ضرورت دارد که پرونده ثبت ملی آن تهیه شود.

شوربختانه اداره میراث فرهنگی هندیجان فاقد نیروی یگان حفاظت مستقر است. با اینکه یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان از لحاظ عملکرد یگانی در شش ماهه اول ۹۸ در بین ۳۱ استان کشور رتبه اول را گرفت اما این یگان از کمبود امکانات به شدت در رنج است و حتی در برخی از شهرستانها از جمله شهرستان هندیجان که پر از محوطه ها و بناهای تاریخی است نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی مستقر ندارد. و اداره میراث فرهگی شهرستان هندیجان تنها یک نفر نیرو دارد و آن شخص مدیر اداره است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید