چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

استعفاء یا برکناری؛ پایان اجتناب‌ناپذیر معاون گردشگری/ محمد باریکانی

3 انتشار:

زمزمه‌های برکناری محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از دو روز پیش جدی شد و دیروز شایعه شد که او پس از برگزاری نشست خبری همدان ۲۰۱۸ از این سمت برکنار شده است.

محمد محب‌خدایی از یاران قدیمی مونسان در دوران ریاست بر منطقه آزاد کیش و معاون گردشگری او در منطقه آزاد کیش بود. پس از انتصاب علی‌اصغر مونسان به سمت ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور، محب‌خدایی نیز به همراه سه تن دیگر از یاران مونسان از منطقه آزاد کیش به سازمان میراث‌فرهنگی آمد و قبای معاون گردشگری این سازمان را بر تن کرد. اما دیروز و بلافاصله پس از برگزاری نشست همدان ۲۰۱۸ در ساختمان ارگ آزادی تهران، زمزمه‌ برکناری محمد محب‌خدایی توسط علی‌اصغر مونسان شنیده شد.

محمد محب‌خدایی اما همچنان در دفتر معاونت گردشگری حضور دارد و حتی صبح امروز کارتابل‌های این معاونت را دیده و از ساختمان سازمان حج و زیارت خارج شده است. با این حال گفته می‌شود او هم اکنون در حال جمع‌آوری وسایل خود از دفتر معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی است.

محب خدایی برکنار نشده، اما به او توصیه شده که استعفای خود را به علی اصغر مونسان معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تحویل بدهد.

اگرچه شایعاتی از دلایل استعفاء یا برکناری معاون گردشگری مطرح شده است و چون هنوز مستند نیستند قابلیت انتشار ندارند، اما آنچه مسلم است با استعفاء یا برکناری غیرمستقیم محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به تازگی توانسته بود معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را نیز به معاونت گردشگری پیوست کند، دو پست مهم اقتصادی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تا زمان یافتن گزینه مناسب خالی می‌‌ماند.

محمد محب‌خدایی، طراح ایده شهر-گردشگر در سازمان میراث‌فرهنگی بود که این طرح در همان حد ایده ماند و از سوی فعالان صنعت گردشگری نیز جدی گرفته نشد. به هر حال بخت بیش از این با محب‌خدایی یار نیست و اگر استعفاء یا برکناری او براساس زمزمه‌هایی که در ساختمان تحت مسئولیت او و حتی در ساختمان ارگ آزادی جریان دارد، صحت داشته باشد، به نظر می‌رسد مونسان ترجیح داده است در آستانه تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به وزارتخانه که چندی پیش جزییات آن در صحن مجلس رای آورد و اکنون در انتظار تایید نهایی شورای نگهبان است، با برکناری محب‌خدایی زمینه تکیه زدن بر جایگاه وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را برای خود هموارتر کند.

محمد محب‌خدایی کمتر از یکسال است که به سمت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی رسیده است. عملکرد او در این سازمان اما از سوی بخش خصوصی قابل دفاع نبود و اتفاقات هفته‌های گذشته در ماجرای ارز مسافرتی و بی نتیجه ماندن وعده وعیدهای او و مونسان به بخش خصوصی برای حل مشکلات ارزی آژانس‌های مسافرتی دایره انتقادات به رییس سازمان میراث‌فرهنگی و معاونت گردشگری را گسترده‌تر کرد. تعبیری که برخی روسای تشکل‌های گردشگری از جمله ابراهیم پورفرج رییس جامعه تورگردانان ایران در خصوص تصمیم گیری‌ها و مدیریت بخش کلان گردشگری کشور از سوی محب‌خدایی که از مدیران محلی سابق گردشگری در جزیره کوچک کیش بود و بخت یارش شد که گردشگری کشور را به او بسپرند نیز جالب بود؛ «سپردن شهرداری یک کلانشهر به کدخدای یک روستا»!

براساس بررسی‌ها، یکی از گزینه‌های مورد نظر برای معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی‌ و گردشگری کشور، ولی تیموری است که معاونت نظارت بر تاسیسات گردشگری معاونت گردشگری را برعهده داشت. اما براساس برخی خبرهای غیررسمی او از قبول این سمت تاکنون خودداری کرده و رایزنی‌ها برای نشاندن تیموری بر صندلی معاونت گردشگری ادامه دارد. هرچند تجربه نشان داده است که نباید تاکید چندانی بر نخستین نام‌هایی که برای تصدی یک پست مطرح می‌شود داشت اما آنچه مسلم است، خداحافظی اجتناب‌ناپذیر محمد محب‌خدایی از سمت معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیش از تبدیل این سازمان به وزارتخانه و با وعده‌های بر زمین مانده، قطعی است.

print

Discussion۳ دیدگاه

  1. سلام ،مدیریت فعلی سازمان میراث‌فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری اصلا هیچ ستونی تکیه گاه او نیست ،وکاملا منفعت طلبانه است ،نمونه اش انتصاب بعضی از مدیر کل های استانی مانند استان هرمزگان است ،علیرغم مخالفت های زیادی کن داشت آقای مونسان ایشون را بر صندلی مدیریت قرار داد .

  2. سازمان میراث فرهنگی تبدیل به محلی برای آزمون و خطای آدم های غریبه به این صنعت شده. تمام شر و کثافت کاری ها، کاره آدم‌ های تازه وارد به این سیستمه که برای هدف دیگه ای به گردشگری میان .

    امیدوارم‌وزیری انتخاب بشه که نتونه بزن درو کنه، پاش گیر باشه. این بدنه به این بزرگی یه آدم شایسته نداره وزیر شه؟؟؟

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید