چهارشنبه, ۰۸ فروردین, ۱۴۰۳

اعلام آمادگی ایران برای الحاق آذربایجان به پرونده «جنگل‌های هیرکانی»

0 انتشار:

طالبیان و ایوبی در اجلاس جهانی یونسکو

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: جنگل‌های هیرکانی براساس معیار ” ۹” یعنی «فرایندهای اکولوژیک در حال توالی و تکامل» از معیارهای میراث طبیعی در یونسکو و با رای مثبت اعضای یونسکو در فهرست میراث طبیعی جهانی ثبت شد.

محمدحسن طالبیان در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به حمایت کشور آذربایجان در اجلاس برای ثبت پرونده‌ی جنگل‌های هیرکانی در ایران، اظهار کرد: در اجلاس توضیح دادیم که ایران امادگی دارد، دو درصدی از جنگل که در کشور آذربایجان وجود دارد به این پرونده ملحق شود، این اتفاق خوبی است چون میراث طبیعی یکپارچه، همیشه بهتر است.

او با بیان این‌که تصویبِ ثبت پرونده در یونسکو بسیار سریع و به اتفاق آراء رخ داد، ادامه داد:‌ همه با هم درباره‌ی ارزش‌های این جنگل متفق‌القول بودند و «IUCN»  نیز گزارش بسیار خوبی درباره‌ی جنگل ارائه داد، این نشان‌دهنده‌ی کیفیت بالای تدوین پرونده و وجودِ اتحاد بین مسئولان، جامعه محلی، سمن‌ها و محیط زیست و منابع طبیعی بود.

وی همچنین با تاکید بر ارزش‌ها و اهمیت این کار برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، اظهار کرد: پهنه‌ها به دقت انتخاب شده‌اند، ۱۵ پهنه در ۵ استانِ گلستان، گیلان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی در مساحت ۳۰۰ هزار هکتار از دو میلیون هکتار جنگل مشخص شده‌اند، آن هم در فضای جنگلی باستانی که بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال قدمت دارند و بعد از جریان یخبندان که بیش از یک میلیون سال پیش اتفاق افتاده بود و این محیط خوشبختانه بین دریا و کوه قرار داشت، فضای معتدلی ایجاد شد و آن‌ها سالم ماندند.

او با اشاره به این‌که به این جنگل‌ها، «مادر جنگل‌های اروپا» نیز می‌گویند، ادامه داد: برخی از این گونه‌ها به سمت اروپا می‌رود پس به لحاظ اکوسیستم جهانی اهمیت زیادی دارد.

طالبیان ثبت جهانی، «بیابان لوت» و «جنگل‌های هیرکانی» به عنوان دو پرونده‌ی میراث جهانی طبیعی ایران در یونسکو که دارای تنوع زیستی در کشور هستند، افزود: شرایط شیب زیاد کوه و بستر مارنی منطقه، نشان‌دهنده‌ی این است که این فضاها نیاز به حفاظت دارند، بنابراین ثبت این جنگل‌ها پذیرفته شد.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر انجام حفاظت‌های مورد نیاز در این محوطه، قبل از ثبت و تداوم آن بعد از این جریان جهانی، گفت: این اتفاق افق‌های جدیدی پیشِ روی پژوهشگران و نسل آینده کشور با هدف  پایداریِ این محوطه‌ی جهانی قرار می دهد.

وی با تاکید بر این نکته که این پهنه‌های انتخاب شده، با کمترین مخاطرات روبه‌رو شده‌اند و بکرترین محوطه‌ها هستند، ادامه داد: حتی برخی از این محوطه‌ها صعب‌العبورند و دسترسی راحتی ندارند، در بخش‌های دیگر نیز برخی مناطق حفاظت شده‌اند و دیگر نقاط هم برنامه‌ی مدیریتی خوبی دارند.

طالبیان گفت: با توجه به ثبت جهانی این محوطه‌ی طبیعی، ما می توانیم از تجربیات موفق دنیا استفاده کنیم. همه‌ی شرایط برای حفاظت از این محوطه در این پهنه لحاظ شده است.

حجت‌الله ایوبی – دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران – نیز که در این اجلاس و در زمان ثبت «جنگل‌های هیرکانی» در باکو حضور دارد، در پیامی ثبت دومین محوطه‌ی طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو را تبریک گفت و بیان کرد: با ثبت جنگل های هیرکانی، یونسکو برای بیست و چهارمین بار به جهانی بودن میراث‌های تاریخی و طبیعی ایران ادای احترام کرد.

او با بیان این‌که از مردم می‌خواهم در نگهداری از میراث جهانی این سرزمین کوشا باشند، اظهار کرد: از هنرمندان کشور که با برگزاری نمایشگاه عکس و فیلم هیرکانی برای نخستین بار در فرآیند ثبت میراث جهانی ایران نقش‌آفرین بودند، تشکر و قدردانی دارم.

وی افزود: بازرسان یونسکو با شرکت در نمایشگاه عکس هیرکانی که ۳۰ مهر ۱۳۹۷ توسط کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، توجه افکار عمومی به این میراث بزرگ را تایید کردند.همچنین هنرمندان فیلمساز نیز در جشنواره «وارش» با فیلم‌های کوتاه در این فرآیند نقش‌آفرینی کردند.

به گفته‌ی ایوبی «به زودی کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سازمان میراث فرهنگی، جشن ثبت هیرکانی را برگزار و از دست اندرکاران و از جمله از هنرمندان تقدیر می‌کند.»

همچنین علی‌اصغر مونسان – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در پیامی توئیتری از فعالان میراث فرهنگی داخل و خارج کشور برای حمایت از ثبت این محوطه‌ی طبیعی در یونسکو تقدیر کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید