شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اعلام آمادگی سیستانی‌ها برای مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری/مدیرعامل بنیاد نیمروز: سیستانی‌ها آماده کمک مالی و فنی برای مرمت آرامگاه یعقوب لیث هستند

4 انتشار:

صدای میراث: بنیاد نیمروز، موسسه فرهنگی – هنری سیستانی‌ها که با هدف حفظ و اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم مردم سیستان و بلوچستان در کشور فعالیت می‌کند با ارسال متنی به صدای میراث از آمادگی برای کمک به مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری خبر داد.

این بنیاد اعلام کرد: جدا از این که چه اتفاقی افتاده است، در این شرایط حساس که علاقمندان و دوستداران عظمت تاریخ و مفاخر ایران عزیز نگران هستند، ما آماده هستیم که در هر زمینه‌ای که نیاز باشد در بازسازی و مرمت آرامگاه یعقوب لیث مشارکت فعال داشته باشیم.

اعضا و مدیران بنیاد نیمروز اعلام کردند: همانند تمامی سیستانی‌ها؛ یعقوب لیث صفار سیستانی را پدربزرگ خود می‌خوانند و باور دارند که به موازات بررسی‌های حقوقی و کارشناسی و… در مورد علل و حواشی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به امر بهسازی و مرمت این مکان(آرامگاه یعقوب لیث صفاری) در حد و نام آن مرد بزرگ و مردمان ایران زمین همت گماریم.

اعلام آمادگی بنیاد نیمروز برای مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری در شهر دزفول پس از آن صورت گرفته است که در هفته گذشته خبرهای غیرواقعی در مورد تخریب این بنای تاریخی در رسانه‌ها منتشر شد.

صدای میراث نیز در گزارشی با عنوان «آرامگاه یعقوب لیث صفاری تخریب نشده است» به این موضوع پرداخت و در گزارشی میدانی مشخص شد که الحاقات دهه ۶۰ بر این بنای تاریخی در شهر دزفول در استان خوزستان در حال برچیده شدن است.

اکنون بنیاد نیمروز در قالب مسئولیت اجتماعی خود اعلام کرده است که حاضر به مشارکت در مرمت و بهسازی آرامگاه یعقوب لیث صفاری است که این بنیاد او را پدربزرگ سیستانی‌ها خوانده است.

محمد آذری مدیرعامل بنیاد نیمروز سیستانی‌ها نیز در گفت‌وگو با صدای میراث با قدردانی از فعالیت‌های انجام شده از سوی سازمان میراث‌فرهنگی بویژه در استان‌هایی که سیستانی‌ها در آن فعال هستند گفت: حدود ۸۰۰ هزار سیستانی در استان گلستان زندگی می‌کنند که فرصت‌های خوبی در رسانه‌ها و میراث‌فرهنگی برای حفظ فرهنگ خود به آن‌ها داده شده است.

آذری تاکید کرد: سیستانی‌ها آماده همکاری در مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری در بخش مالی و فنی و حتی پس از آن فعالیت‌ فرهنگی برای جذب گردشگر به این اثر تاریخی هستند.

مدیرعامل بنیاد نیمروز گفت: با توجه به آن که سیستانی‌ها خواستگاه یعقوب لیث صفاری را از سیستان می‌دانند و در داستان‌ها یا «آسوکه‌»هایی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای فرزندانشان تعریف می‌کردند، بسیار از رشادت‌ها و حمایت‌های یعقوب لیث صفاری از افراد ضعیف داستان‌ها و روایات نقل کرده‌اند، سیستانی‌ها دیگر یعقوب لیث را نیای خود می‌دانند و تلاش می‌کنند رویه جوانمردی و کمک به ضعفا را که جزو آموزه‌های دینی و خصوصیات مولای متقیان است در شخصیت یعقوب نیز جستجو کنند. به همین دلیل نیز در بسیاری از نامگذاری‌های تیم‌های ورزشی و اماکن فرهنگی در سیستان از نام یعقوب لیث صفاری استفاده می‌شود.

آذری همچنین با اعلام آمادگی بنیاد نیمروز سیستانی‌ها برای همکاری‌های گردشگری با استان خوزستان برای جذب گردشگران به آرامگاه یعقوب لیث صفاری و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم سیستانی‌ها به گردشگران در جوار آرامگاه یعقوب لیث صفاری تاکید کرد: پیشنهاد مشخص بنیاد نیمروز این است که با احداث موزه مردم شناسی در اطراف آرامگاه یعقوب لیث صفاری و همچنین برپا کردن سازه‌های معماری شبیه به معماری خانه‌های سنتی سیستان در اطراف آرامگاه یعقوب لیث صفاری علاوه بر فعالیت فرهنگی برای شناساندن بیشتر یعقوب لیث به گردشگران جذب گردشگر به این مکان نیز افزایش یابد.

print

Discussion۴ دیدگاه

  1. سمیرا شه بخش

    باسلام وخداقوت به شما عزیزان زحمتکش بابت پرداختن به موضوع به این اهمیت؛لطفا از طریق شما این پیگیری ادامه یابد تا خدای ناکرده این بنای مهم دچارضرر وزیان نشود/در ضمن در خصوص بنیاد نیمروزسیستانیها وخدمات برجسته آقای محمدآذری سردار فرهنگی قوم سیستان در شمال کشور نیز اگر اطلاعات بیشتری دارید ما را خوشحال کنیدبویژه راههای تعامل با بنیاد نیمروز ومدیران دلسوز وارزشی آن را. خدا به شما عزت وبه قلمتان توانایی واثربخشی بیشتر دهد جهت حفظ هویت فرهنگی ایرانیان عزیز

  2. درود بر شما مخاطب گرامی

    سپاس از پیام پر از لطف و مهربانی شما
    بنیاد نیمروز سیستان موسسه‌ای فرهنگی است که می‌توانید با این شناسه https://t.me/sistanihagolestan در تلگرام با فعالیت‌های این بنیاد آشنا شوید.

    سپاس
    صدای میراث

  3. امان قلیچ چرکزی

    درود خداوند بر هرکسی که به فرهنگ واداب ورسوم ایرانیان وحفظ داشته های تمدنی وفرهنگی مان کمک می کند از صدای میراث وبنیادنیمروز واستاد محمدآذری که بحق در شمال کشور بعنوان سردارفرهنگی قوم سیستانی معرفی شده اند ویاران وفادارش چون اقایان ارباب ودادفر وخاشی و..تقدیر میشود وقتی هدف تعامل وهمدلی اقوام باشد ما هم بعنوان کسانی که سیستانی نیستیم اینکارشما را حمایت می کنیم/چرکزی از ترکمن صحرا

  4. بر دبار

    درودبرشما.درسفربه دزفول متوجه شدم که اهالی روستایی که درجوار آرامگاه یعقوب لیث صفاری به خوبی ازاین مزاربزرگ مرد مراقبت می کنند بنده بعنوان یک جوان ایرانی تشکرمیکنم واز بنیادنیمروز محمدآذری مدیروهیات مدیره خواهش میکنم بیشترتلاش کنندوشمانیزحمایت ر سانه ای بکنید.بردباردانشجوی تار یخ

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید