پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

خوزستانی‌ها برای دومین‌بار سالروز آغاز ثبت ملی آثار تاریخی را گرامی داشتند

0 انتشار:

دومین سالروز نکوداشت ۲۴ شهریورماه ۱۳۱۰ به عنوان روز آغازین ثبت ملی آثار تاریخی ایران در اهواز و خرمشهر برگزار شد.

آیین گرامیداشت ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به عنوان روز ثبت ملی آثار تاریخی در کشور به همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در محل خانه تشکل‌های مردم‌نهاد اهواز برگزار شد.

به گزارش بخش تشکل‌های سایت صدای میراث، در این نشست که اجرای آن را مجتبی گهستونی به نمایندگی از هیت مدیره انجمن تاریانا بر عهده داشت به ورود این انجمن به دهه دوم فعالیت خود و تلاش گسترده اعضای این انجمن برای معرفی و حفاظت از میراث‌فرهنگی خوزستان پرداخته شد.

سعید محمدپور؛ رئیس انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تاریانا خوزستان به دلایل پیگیری و ضرورت درج روز ۲۴ شهریور در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی اشاره کرد و از لزوم پیگیری برای رسیدن به این خواست تاکید کرد.

عالی‌پور باستان‌شناس خوزستانی نیز که بررسی، شناسایی و ثبت ملی پرونده‌های متعدد میراث‌فرهنگی را در کارنامه کاری خد دارد به چگونگی انتخاب یک بنا و محوطه برای ثبت و چگونگی تهیه و تکمیل یک پرونده ثبتی پرداخت و از چگونگی ثبت ملی تپه مرزه رامشیر سخن گفت.

مهندس فرامرز تطهیری مقدم مدیرکل سابق میراث‌فرهنگی استان خوزستان و عضو هیات علمی سازمان میراث‌فرهنگی کشور نیز از دیگر حاضران در آیین نکوداشت نخستین روز ثبت ملی آثار تاریخی ایران در ۲۴ شهرویرماه ۱۳۱۰ بود که به ارایه حکم به صدها دهیار در استان خوزستان به عنوان دوستدار میراث فرهنگی و مراقبت و حفاظت از آثار و محوطه‌های تاریخی به منظور احیاء انجمن‌های میراث‌فرهنگی در دوران مدیریت خود در خوزستان اشاره کرد.

تطهیری با اشاره به نقش تاثیرگذار خود بر مدیران وقت استان از طریق شورای اداری استان برای سخن گفتن از میراث‌فرهنگی و انتشار مطالب خواندنی در حوزه میراث‌فرهنگی، گفت: تلاش‌ها برای بررسی، شناسایی و ثبت آثار تاریخی استان خوزستان با تمام کمبودها و مشکلات ادامه داشت.

او البته در بخش‌های دیگر از سخنان خود به بندهای مرتبط حقوقی در حفاظت از آثار تاریخی اشاره کرد و به ذکر موارد متعددی پرداخت که به دلیل بی توجهی به متن‌های قانونی منجر به تخریب آثار و بناهای تاریخی کشور شده است.

گفتنی است، در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ نخستین گروه از آثار تاریخی ایران ثبت ملی شدند. نخستین اثر ارزشمند و تاریخی که توسط آندره گدار معرفی شد، سلیمان‌تپه در ایلام بود که توانست عنوان نخستین اثر ملی ایران را دریافت کند.

اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر نیز جهت تکریم این روز ارزشمند، کارگاهی با عنوان «معرفی و شناخت اثار ثبت ملی خرمشهر» در آموزشگاه سینماگران جزیره اروند برگزار کرد که در ادامه این کارگاه بازدیدی بهمراه ارائه توضیحات تخصصی مهندس درخشانی، مسئول پژوهشی این اداره از بناهای ثبت ملی شده خرمشهر بانجام شد.

در کارگاه خرمشهر ابتدا در خصوص انواع ثبت در سازمان میراث‌فرهنگی توضیح داده شد و سپس به تعداد اثار ثبتی هر حوزه بصورت مجزا اشاره و ۴ بنای ثبت ملی شده خرمشهر شامل، مسجد جامع، ساختمان هلال احمر، مسجد ولیعصر و موزه جنگ بصورت کامل معرفی شدند.

آثار و یادمان‌های ثبت ملی شده دوران دفاع مقدس نیز شامل، یادمان شلمچه، یادمان نهر خین، یادمان کربلای چهار، یادمان شهدای رمضان، بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) و یادمان ثامن‌الائمه (شهداء شرق کارون) نیز به حاضران در این کارگاه معرفی شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید