پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ایرانی‌ها به گرجستان نروند

0 انتشار:

معاون گردشگری: مرزبانان گرجستان با توهین و ضرب‌وجرح ایرانی‌ها، معیارهای گردشگری را زیر پا گذاشتند

یک روز پس از انتشار گفت‌وگوی سفیر گرجستان با روزنامه همشهری در مورد برخوردهای نامناسب با ایرانی‌هایی که به آن کشور سفر می‌کنند و دیپورت ایرانی‌ها از گرجستان از مبادی ورودی آن کشور، سفیر گرجستان به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و مراتب اعتراض ایران به برخوردهای نامناسب با ایرانی‌ها در آن کشور به یوسب چاخواشویلی اعلام شد.
پس از این اعتراض بود که وزارت‌ خارجه در اطلاعیه‌ای از شهروندان ایرانی خواست تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند. چاخواشویلی، سفیر گرجستان در تهران به همشهری گفته بود که این برخوردها با ایرانیانی که به گرجستان سفر می‌کنند، تنها شامل افرادی است که نتوانند پاسخ درست به مأموران مرزبانی گرجستان در مورد هدف سفر ارائه کنند یا با نقص مدارک سفر مواجه باشند و نتوانند محل اقامت خود در آن کشور را مشخص کنند.
او همچنین گفته بود که حدود ۲۰۰ایرانی به‌دلیل حمل مواد‌مخدر و تقلب در ورود به گرجستان در زندان‌های آن کشور به‌سر می‌برند.
سفیر گرجستان در گفت‌وگو با همشهری گفته بود که گرجستان از سفر گردشگران ایرانی به آن کشور استقبال می‌کند ولی افرادی که بخواهند در ورود به گرجستان تقلب کنند، نمی‌توانند به آن کشور وارد شوند. این اظهارات در شرایطی اعلام شد که تصاویر و گفت‌وگوی یک بانوی جوان گردشگر ایرانی در گرجستان منتشر شد که توسط مأموران مرزبانی در فرودگاه گرجستان مورد ضرب و جرح و فحاشی قرار گرفته و به‌مدت ۲۰ساعت زندانی شده بود.
حالا وزارت خارجه کشورمان اعلام کرده است که حفاظت و حمایت از اتباع ایران در هر کشور بر عهده آن وزارتخانه است و از ایرانی‌ها خواسته است تا اطلاع ثانوی از سفر به گرجستان خودداری کنند تا مذاکرات دیپلماتیک برای حل مشکلات مربوط به ورود ایرانی‌ها به گرجستان برطرف شود و پاسخ مطلوب به رفتارهای توهین‌آمیز مأموران مرزبانی گرجستان با ایرانی‌ها داده شود.

خودداری از سفر به گرجستان
معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز هم‌صدا با وزارت خارجه کشورمان از کلیه ادارات استانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خواست تا به آژانس‌ها ابلاغ کنند از سفر غیرضروری گردشگران ایرانی به گرجستان خودداری شود. ولی تیموری به ایسنا اعلام کرد: بدرفتاری‌های گرجستان با هموطنان ایرانی مرزهای کدهای اخلاقی گردشگری را رد کرده است و در چنین شرایطی از هشدار گردشگری استفاده می‌شود.
او گفت: پس از اعلام مواضع رسمی دستگاه دیپلماسی کشور ما نیز در نامه‌ای به اداره‌های کل استان‌ها به پشتیبانی از این مواضع برآمده‌ایم و از شهروندان ایرانی نیز مؤکدا می‌خواهیم تا اطلاع ثانوی و بهبود شرایط این کشور از انجام هر نوع سفر غیرضروری به گرجستان خودداری کنند‌ تا نتایج بررسی‌های وزارت امور خارجه درباره وقایع اخیر، مشخص شود.
تیموری هرگونه قطع سفر به گرجستان را منوط به‌نظر وزارت خارجه اعلام کرد و گفت: گردشگران ایرانی برای این کشور درآمدزایی کرده‌اند و به همین دلیل انتظار اهانت و بدرفتاری با ایرانی‌ها در گرجستان را نداشتیم. وزارت خارجه اکنون سفیر گرجستان در تهران را احضار و گلایه ایران از بدرفتاری با اتباع کشورمان در مرزهای ورودی گرجستان را به او اعلام کرده است. سفیر گرجستان هم ابراز تأسف کرده و گفته که در سفر به گرجستان شخصا وضعیت را تا حصول به نتیجه نهایی پیگیری می‌کند.

سختگیری‌ها ناشی از چیست؟
بهروز صفری، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری استان تهران به همشهری می‌گوید: بعد از اینکه ایران و گرجستان لغو روادید شدند متأسفانه تعداد زیادی از هموطنان به قصد مهاجرت و کار وارد گرجستان شدند و طبق قوانینی که وجود داشت ۴۵روز می‌ماندند و بعد از ۴۵روز یک خروج کوتاه از مرزهای گرجستان داشتند و دوباره به آن کشور بازمی‌گشتند. او افزود: عمده مشکل گرجستان هم سر همین مطلب است که افرادی که با بلیت یکطرفه به آن کشور رفته‌اند آنجا مشغول کار هستند و مالیات هم نمی‌دهند و از خدمات عمومی دولت گرجستان بهره‌مند می‌شوند. همین موضوع مسئله دولت گرجستان است و سختگیری‌ها هم بیشتر در مورد این دسته از مسافران صورت می‌گیرد.
به‌گفته این فعال مسیر گردشگری گرجستان در ایران، وقتی پلیس گرجستان گذرنامه افراد را چک می‌کند و متوجه ورود متعدد آنها می‌شود و مدارک و پول اندک همراه مسافر را می‌بیند متوجه می‌شود که این افراد از آن دسته مسافرانی هستند که با بلیت یکطرفه به گرجستان رفته‌اند و اقدام به بازگرداندن آنها به ایران می‌کند.
او گفت: در مورد گردشگران ایرانی که رزرو هتل دارند و گردشگر بودن آنها برای دولت گرجستان محرز است به هیچ وجه چنین رفتاری صورت نمی‌گیرد و به جز تنها چند موضوع مثلا حمل داروهای ممنوعه و البته یکی، دو مورد به ما گزارش شده که حمل مواد‌مخدر وضعیت را برای ایرانی‌ها سخت کرده است. او گفت: بیانیه‌ها و مطالبی که از طریق رسانه‌ها منتشر شده تأثیر خود را در حوزه گردشگری گذاشته است و البته باعث شده که از ایران درخواست گردشگران برای سفر به گرجستان کمتر شود.

قانون شکنی از سوی برخی گردشگران

حسین نثاری یکی از ایرانیان مقیم گرجستان نیز که در حوزه گردشگری مشغول به‌کار است و نخستین شرکت توریستی ایرانی را در مسیر ایران و گرجستان راه‌اندازی کرده است از تفلیس به همشهری گفت که حجم ورود مسافر به گرجستان پس از موضوعات اخیر مطرح شده در رسانه‌ها در مورد برخورد با ایرانی‌ها تغییر چندانی نداشته است. اینکه او با تأیید اینکه دولت گرجستان حدود ۳۰۰ایرانی را از گرجستان دیپورت کرده است، گفت: در چند وقت اخیر دولت گرجستان بحث دیپورت برخی مسافرین ایرانی را در دستور کار قرار داده و علت آن هم بی‌قانونی برخی ایرانی‌ها در گرجستان و ورود حجم زیادی از هموطنان ایرانی است که از یکسال‌ونیم پیش در این کشور مشاهده شده است. او گفت: برخی افرادی که با ویزای ۴۵روزه به گرجستان سفر کرده بودند بدون آنکه اقامت این کشور را داشته باشند در این کشور یک ماشین خریداری کرده و یا مغازه باز کرده بودند و بدون هیچ‌گونه پرداخت عوارض و مالیات در این کشور کار می‌کردند. به گفته نثاری، پس از ۴۵روز این افراد چنج ویزا می‌کردند و دوباره به گرجستان وارد می‌شدند و اکنون پلیس گرجستان تنها با افرادی که مهر ورود زیاد در پاسپورت‌هایشان دارند برخورد  و این دسته ایرانی‌ها را اذیت می‌کند. به‌گفته این فعال گردشگری کشورمان در گرجستان، پلیس گرجستان اکنون سختگیری‌ها در مرزهای زمینی را افزایش داده است. او در مورد تصاویر منتشرشده یک خانم ایرانی که در فرودگاه گرجستان مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته بود، گفت: اگر برخوردی با ایشان صورت گرفته باشد به دلیل آنکه در تمام این کشور دوربین نصب شده است می‌تواند شکایت و موضوع را پیگیری کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید