پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

ایران در راه احیای میراث تاریخی سوریه

0 انتشار:

سفیر ایران در سوریه به همشهری گفت: قرار است با مشارکت ایران بخشی از آثار تاریخی سوریه مرمت و بازسازی شوند

تروریست‌هایی که بر سوریه مسلط شدند و بخش‌هایی از این کشور تاریخی را اشغال کردند، در حرکتی عجیب اقدام به نابودی آثار تاریخی و ویرانی موزه‌های آن کشور کردند. تا جایی که یونسکو نیز ویران‌سازی‌ آثار تاریخی سوریه را جنایتی فرهنگی دانست.
محوطه‌های باستانی تدمر و حلب منهدم شدند و پس از آن بود که سوریه سرزمینی که در سال‌های امن، سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از اروپا ، آمریکا و کشورهای عرب بود خالی از گردشگر شد. جنگ به تنهایی کافی بود تا گردشگران خارجی، عطای دیدار از آثار تاریخی سوریه را به لقایش ببخشند و انهدام آثار تاریخی ارزشمند آن کشور  این امر را تشدید کرد.

همکاری مشترک ایران و سوریه برای احیای آثار تاریخی
دوران داعش در سوریه به سر رسیده است و جواد ترکابادی سفیر ایران در سوریه به همشهری می‌گوید: قرار است با همکاری مشترک ایران و ساختارهای تخصصی موجود در کشورمان موضوع مرمت و بازسازی آثار تاریخی و موزه‌ای سوریه در دستور کار قرار بگیرد.
ترکابادی درخصوص بازسازی آثار تاریخی ایران در سوریه و نحوه مشارکت ایران در فرایند احیای فرهنگی سوریه گفت: از نگاه تمدنی، ایران و سوریه مشترکات تمدنی زیادی دارند و اگر آثار باستانی تدمر، دمشق و دیگر مناطق تاریخی سوریه را ببینید آثار تاریخی زیادی شبیه به آنچه در نقاط مختلف ایران وجود دارد را خواهید دید.
سفیر ایران در سوریه تأکید کرد: متأسفانه در بحرانی که اتفاق افتاد، گروه‌هایی که به دور از فرهنگ هستند، یکی از اهداف خود را بر تخریب نمادهای تاریخی سوریه متمرکز کردند.
وی افزود: این اقدام نتیجه رویکرد ضد‌فرهنگی آنها بود که به تخریب حجم زیادی از آثار باستانی سوریه در محوطه‌های باز آن کشور منجر شد.
ترکابادی به نابودی آثار موزه‌ای و غارت آنها از سوی گروه‌های تروریستی اشاره کرد و افزود: بسیاری از آثار موزه‌ای نیز تخریب و مورد دستبرد قرار گرفته و ربوده شدند که اکنون دولت سوریه در حال جمع‌آوری آثار موزه‌ها از نقاط مختلف جهان و سرزمین سوریه است. او به تصمیم مشترک دو کشور ایران و سوریه در بازسازی آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: قرار است با مشارکت ایران بخشی از آثار و محوطه‌های باستانی سوریه بازسازی شود و ایران در چیدمان و ترویج مجدد فضاهای تاریخی با هدف گردشگری به آن کشور کمک کند.

آثار موزه‌ای سوریه به ایران نیامدند و در خزانه امن قرار گرفتند
ترکابادی، در پاسخ به این سؤال که آیا آثار تاریخی موزه‌های سوریه به‌منظور در امان ماندن از جنگ براساس توافقات جهانی برای نجات اشیای تاریخی در دوران بحران به ایران ارسال شده است؟ گفت: تدبیر دولت سوریه بر آن بود که آثار تاریخی و موزه‌ای این کشور به خزانه‌های امن داخل کشور سوریه منتقل و در آنجا نگهداری شوند.سفیر ایران در سوریه همچنین در پاسخ به این سؤال همشهری که چه زمان قرار است همکاری‌های مشترک ایران و سوریه در نجات، مرمت و بازسازی آثار و محوطه‌های تاریخی آن کشور آغاز شود؟ گفت: هنوز توافقات به مرحله نهایی نرسیده است اما تلاش این است که ایران در بازسازی آثار و محوطه‌های تاریخی به آن کشور کمک کند و کار مشورتی در سوریه انجام شود تا بدین‌ترتیب نقش ایران در عرضه و پردازش صحنه‌های تاریخی سوریه پررنگ شود.
ترکابادی با اعلام اینکه هنوز اظهارنظر در مورد توافقات، به‌دلیل نهایی نشدن آنها زود است تأکید کرد: مذاکرات در قالب کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های بین ۲ کشور ادامه دارد و براساس موافقتنامه همکاری‌های فرهنگی در حوزه آثار تاریخی و موزه‌ای ۲ کشور، کمیسیون همکای‌های مشترک در آینده نزدیک با حضور هیأت ایرانی در سوریه تشکیل می‌شود.

گردشگران مذهبی باز هم به سوریه سفر می‌کنند
سفیر ایران در سوریه ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک مردم ایران بتوانند از سرزمین سوریه و شامات دیدار کنند و با هدف زیارت به دمشق و حرم حضرت زینب(س) نیز سفر کنند.نماینده عالی ایران در سوریه در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا آن کشور برای گردشگران ایرانی امن است و خطری آنها را تهدید نمی‌کند؟ گفت: جای نگرانی نیست. چون عمده بحران‌ها در مناطقی که اکنون در اختیار دولت سوریه است، پشت سر گذاشته شده و مناطق بحرانی در یک منطقه مشخص است؛ بنابراین فضای فرهنگی – مذهبی کنونی سوریه برای گردشگری مهیاست.او مناطق امن سوریه برای گردشگری را شهرهای دمشق، لاذقیه، طرطوس و بخش‌هایی از حلب اعلام کرد که از پیش نیز مناطق هدف گردشگری جهان در سرزمین شامات بود و گفت: همین حالا نیز زندگی در این مناطق جاری است و جالب آنکه حتی دانشگاه حلب که تحت نظارت دولت سوریه است در زمان محاصره و حتی اشغال از سوی گروه‌های مخالف دولت به‌کار خود ادامه می‌داد.ترکابادی در پاسخ به این سؤال که آیا سوریه برای گردشگران خارجی از دیگر نقاط جهان نیز امن‌تر است؟ افزود: حضور گردشگران خارجی در بخش‌های تاریخی و طبیعت‌گردی در سوریه اندک است ولی گردشگران مذهبی از ایران، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهایی که شیعیان در آنها زندگی می‌کنند، شمار زیادی از گردشگران خارجی سوریه را تشکیل می‌دهند که با هدف زیارت به دمشق سفر می‌کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید