چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

باران بخش‌هایی از قلعه تاریخی برج معاذ فهرج را فرو ریخت

0 انتشار:

صدای میراث: بخش‌هایی از دیوار غربی قلعه برج معاذ شهرستان فهرج کرمان به دلیل بارش باران تخریب شد.

قلعه برج معاذ فهرج در قرون متاخر اسلامی و از دوره صفویه به بعد بنا شد و یک قلعه روستا بود و آنطور  که لیلا فاضل کارشناس میراث فرهنگی به صدای میراث گفته است،‌ پس از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۲، قلعه برج معاذ فهرج از سکنه خالی شد و از آن پس تبدیل به یک بنای متروک شد.

فاضل با اشاره به آماده بودن پرونده ثبت ملی قلعه برج فهرج کرمان گفت: این قلعه برغم آن که پرونده ثبت ملی آن تکمیل است هنوز در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است.

او افزود: قلعه برج معاذ چنانچه به ثبت ملی برسد و فعالیت مرمتی آن انجام شود می‌تواند به عنوان مرکز صنایع‌دستی و ایستگاه گردشگری مورد استفاده قرار بگیرد و نقش مهمی در اقتصاد مردم منطقه ایفاء کند.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی حجم تخریب‌ها در قلعه فهرج زیاد نیست اما پوسیدگی‌هایی در پایه‌های این قلعه به دلیل تغییرات آب و هوایی و حتی وزش بادهای شدید در فهرج مشاهده می‌شود که اگر مرمت نشوند احتمال تخریب بخش‌هایی از قلعه وجود دارد.

کارشناس میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به وجود تزیینات زیبای هندسی در قلعه برج معاذ فهرج گفت: قلعه برج معاذ دارای ۶ برج است و قسمت‌های بیرونی مرتبط با قلعه نیز دارای نخلستان بود. همچنین یک آب انبار دو طبقه نیز در وسط قلعه برج معاذ وجود دارد که ساکنان قلعه آب قنات را از بیرون برج معاذ در مرکز قلعه ذخیره می‌کردند.

فاضل با تاکید بر این که به دلیل وجود برخی دستکندها در کلوت‌های اطراف قلعه احتمال آن که این قلعه بعدها بر این دستکندها احداث شده باشد وجود دارد و وجود همین دستکندها نیز احتمال تعلق محوطه قلعه برج معاذ فهرج به دوره های تاریخی را مطرح می‌کند که این نظریه نیازمند مطالعه است.

دوستداران میراث فرهنگی در فهرج کرمان با ارسال تصاویری به صدای میراث از تخریب دیوار غربی این قلعه تاریخی که برغم آماده بودن پرونده ثبت ملی آن هنوز به فهرست آثار ملی کشور افزوده نشده است خبر داده‌اند.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید