پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

بازار تاریخی فرش مشهد احیاء می‌شود

0 انتشار:

تائید نهایی طرح ساماندهی بازار تاریخی فرش مشهد در شورای فنی ستاد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موجب احیای این بازار تاریخی در مجاورت حرم رضوی می‌شود.

مدیرکل حفظ، احیاء بناها، بافت ها و محوطه‌های تاریخی با اعلام این خبر به معاونت میراث‌فرهنگی گفت: احیاء این بازار تاریخی با همکاری این دفتر، اداره کل خراسان رضوی و شهرداری مشهد صورت خواهد گرفت.

هادی احمدی با اشاره به جلسه ای که در مشهد با حضور وی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، شهردار منطقه ثامن و اعضای شورای فنی ستادی سازمان و استان خراسان برگزار شد گفت: در این جلسه  پس از بحث و بررسی پیشنهادات مشاور طرح در خصوص احیاء این بازار تصمیم گیری شد..

به گفته وی اصلاحات مورد نظر ارایه شده در نشست به مشاور ابلاغ  و مقرر شد این بازار تاریخی که تنها بخشی از بازار مرکزی تاریخی مشهد محسوب می شود با تکیه بر اسناد و شواهد تاریخی و با توجه به کاربری مورد احیاء و باز پیرایی قرار گیرد.

احمدی با تاکید بر اینکه نقطه نظرات کارشناسی ارایه شده به مشاور پس از لحاظ شدن در طرح و بررسی در شورای فنی استان خراسان رضوی برای تایید نهایی در شورای فنی سازمان به تهران ارسال خواهد شد اظهار داشت: پژوهش و ارایه طرح احیاء کالبدی و ساماندهی این بازار شامل دو مرحله مطالعات پایه، شناخت وضع، تدوین چشم انداز، دستور کار و ارایه الگوهای کاربردی خواهد بود.

مدیرکل حفظ، احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه های تاریخی افزود: بازارها از مهمترین  فضاهای موجود در شهرها از گذشته تا امروزند و اگرچه شکل معماری و روابط درون آنها تغییر کرده اما همچنان از مهمترین و اثرگذارترین مکان ها در شهرها به شمار می آیند و بازارهای موضوعی همچون فرش شخصیت متفاوتی را در عرصه تنوع فضای شهری به نمایش می گذارند بویژه آنکه منحصرأ به هویت شهر وابسته و بازار فرش مشهد  از جمله این بازارها با ویژگی های یاد شده  است .

بازار تاریخی فرش، بخشی از بازار بزرگ شهر مشهد است که در روند تاریخی خود از جایگاه مهمی در نظام اجتماعی و اقتصادی برخوردار بود. این بازار همچنین ارتباط دهنده عناصر مهم کالبدی – فعالیتی شهر مشهد با حرم مطهر امام رضا(ع) است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید