سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران: کارگاه‌های مرمت به روی متخصصان و منتقدان گشوده شود

0 انتشار:

صدای میراث: مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در نخستین نشست تخصصی میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد، وقت آن رسیده که موضوعات میراث فرهنگی را با نظر متخصصان پیش ببریم.

او گفت: باید کارگاه‌های مرمتی را باز بگذاریم تا متخصصان با نگاه نقادانه در این فضاها رفت‌وآمد کنند.

به گزارش صدای میراث؛ اولین گفت‌وگو از سلسله نشست های تخصصی میراث فرهنگی استان تهران و معاونت میراث فرهنگی با محوریت توسعه پایدار شهری، چگونگی تلفیق آثار تاریخی و میراث فرهنگی با برنامه های توسعه و عمران شهری و منطقه ای، ایفای نقش میراث به عنوان منبعی زنده، توسعه آور و هویت بخش با زندگی واقعی و روزمره عموم مردم، مفهوم برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی و نقش میراث فرهنگی در تعیین محدوده های بافت تاریخی با حضور معاون میراث فرهنگی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران، شهردار منطقه ۱۲ تهران، و کارشناسان و مدرسان دانشگاه برگزار شد.

دچار بی عملی مضاعف شدیم

«دلاور بزرگ‌نیا» مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به اینکه نشست‌های گفت و گو محور می تواند بسیاری از مشکلات حوزه میراث فرهنگی را مرتفع کند گفت: ما موضوعات و پروژه های متعدد میراث فرهنگی بسیاری داریم که در جلسات تخصصی نیاز به نظرات متعدد داریم ازهمین رو، این نشست های گفت و گو محور بسیار مهم است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران همچنین اعلام کرد: وقت آن رسیده که در کارگاه های مرمتی را به روی متخصصان باز بگذاریم تا آنها با نگاه نقادانه بیایند و بروند.

او گفت: اگر بناست خدمتی در حوزه فرهنگ داشته باشیم همین که این قدم‌ها را تقویت کنیم کافی است.

وی افزود: درحال حاضر ما نه تنها در حوزه میراث فرهنگی بلکه در سایر موارد مثل محیط زیست و حقوق بشر هم کم صحبت کرده ایم و در این زمینه اگر گفت و گویی انجام می دهیم باید به عمل برسیم و متاسفانه در شرایط فعلی ما دچار بی عملی مضاعف شده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به درصد علاقمندی های گردشگران حوزه فرهنگ ـ تاریخی اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۴۰ درصد علاقمندی گردشگران مربوط به تاریخ و میراث فرهنگی است و این رقم کمی نیست ما می توانیم از این ظرفیت قابل توجه به ویژه در استان تهران بهره ببریم و بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

تلاش برای ارتقاء کیفیت زندگی در محدوده بافت‌های تاریخی

«ابوالفتح شادمهری» مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران درادامه این نشست گفت: تهران حدود ٣ هزار و ٢۶٨ هکتار بافت فرسوده و ٢ هزار و ٢۵٠ هکتار بافت تاریخی مصوب دارد که دارای ۳۷۰ بنای تاریخی ثبت شده و ۲ هزار ۹۰۰ بنای ارزشمند است که این رقم حجم بسیار قابل توجهی است که باید نگاه ویژه ای به آن داشت.

شادمهری افزود: درمحدوده ای که بافت تاریخی است می تواند فرصتی برای توسعه پایدار باشد فقط کافی است که این بافت ها ساماندهی شود چراکه زیرساخت های شهری را دارد.

او ادامه داد: ما در شهرداری تهران بحث ارتقاء کیفیت زندگی در محدوده بافت های تاریخی را دنبال و پروژه هایی را در این خصوص پیگیری کرده ایم.

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران تأکید کرد: ما در شهرداری بحث گردشگری را هم یکی از مباحثی می دانیم که درآمد پایدار برای شهر به همراه دارد و می تواند به شرایط اقتصادی و بهبود وضعیت گردشگری کمک کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید