چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

دستگاه‌های دولتی‌ به بهانه بی‌پولی فناوری‌های نوین کاهش مصرف انرژی را خریداری نمی‌کنند

0 انتشار:

در حالی که سازمان های دولتی به دلیل کمبود بودجه عمرانی و جاری با مشکلات اساسی اداره می‌شوند، فناوری جدیدی به بازار ایران راه یافته است که متخصصان و دانشمندان داخلی آنرا با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی سازی کرده‌اند. این فناوری سالانه د‌ه‌ها میلیارد تومان از استهلاک و خوردگی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی می‌کاهد.

متخصصان داخلی نام این فناوری را رسوب زدایی الکترونیکی گذاشته‌اند که جایگزین خوبی برای اسیدشویی در تاسیسات ساختمان ها شده و آثار مخرب زیست محیطی در آلوده کردن آب‌های زیرزمینی و تشدید فرسایش خاک کشور ندارد.

این رسوب‌ زدا با تولید امواج الکترونیک تجهیزات موتورخانه‌ها و تاسیسات را شست‌وشو می دهد و همه آن‌ها را از درون لوله‌ها و تاسیسات فنی خارج می‌کند. کارشناسان معتقدند این فناوری توانسته است میزان استهلاک تاسیسات داخلی ساختمان ها را ۵ برابر کاهش بدهد. علاوه بر این با تکنولوژی جدید مصرف انرژی در تأسیسات ساختمانی سالانه حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. براساس آنچه روزنامه صمت منتشر کرده است کاهش هزینه‌های یادشده می تواند در مدیریت هزینه دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و تمامی ساختمان‌های کشور نقش مهمی ایفا کند. تاکنون صدها دانشگاه، بیمارستان، مجتمع‌های عمومی و خصوصی کشور توانسته‌اند با همین فناوری بومی شده سالانه ده‌ها میلیون تومان از هزینه های تعمیر و نگهداری تاسیسات و انرژی خود بکاهند.

دکتر داوود صفایی، از روزنامه‌نگاران قدیمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران که بیش از یک دهه مدیریت تیم پژوهشی فناوری‌های نوین بهینه‌سازی انرژی در کشور را برعهده داشته است، سال‌ها برای بومی کردن این فناوری تلاش کرد.

او درباره عملکرد سامانه‌های رسوب‌زدای الکترونیک به روزنامه صمت گفته است که رسوب‌گذاری در ماشین‌آلات صنعتی و سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی خانگی، یک پدیده پنهان است که موجب افزایش میزان مصرف گاز و ختی برق می شود.

او گفته است که در دیگ بخار و سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی این پدیده بسیار دیده می شود که علاوه بر کاهش بازدهی دستگاه، افزایش مصرف انرژی را به همراه دارد.

او با بیان این که در بسیاری از ساختمان‌های دولتی با گذشت زمان و رسوب‌گذاری دستگاه‌ها، کولرهای گازی نصب می‌شود، گفت: این پدیده باعث قطعی برق بسیاری از خانه‌های اطراف می‌شود.

به گفته او، در یک دوره ۹۰ روزه بین ساعت ۱۲ تا ۵ بعد از ظهر تابستان شیوه مصرف به طور کلی تغییر می کند و با احتساب اضافه مصرف چیلرها، فعالیت هر کولرگازی باعث خاموش شدن ۱۰ واحد ساختمانی می‌شود.

داوود صفایی با بیان اینکه برای تامین برق ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحد آپارتمان دولت باید ۱۸ میلیارد تومان هزینه راه‌اندازی نیروگاه کند، گفت: علاوه بر این ۲ میلیارد تومان هم هزینه تامین برق می شود.

به گفته او، سامانه رسوب زدای الکترونیک که توسط متخصصان داخلی بومی سازی شده است منجر به کاهش مصرف انرژی در واحدهای ساختمانی کشور می‌شود و
استفاده از این فناوری می‌تواند حتی برای صادرات برق نیز به تدوین سیاست‌های بهتر بیانجامد.

داوود صفایی با اشاره به گزارش‌های به دست آمده از تاثیر این فناوری نوین در کاهش مصرف انرژی گفت: ۱۳ مردادماه سال ۹۲ از برج آزادی و ساختمان مرکزی مترو در خیابان حافظ گزارش گیری شد که در یکی از این ساختمان‌ها پس از استفاده از فناوری رسوب‌زدایی جدید تنها یک چیلر از ۳ چیلر این ساختمان کار می‌کرد و در ساختمان دیگر که از این فناوری استفاده نشده بود ۳ چیلر مشغول کار بود که دمای آن ساختمان نیز بالاتر از ساختمان اول بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بسیاری از بخش‌های دولتی دستور داده‌اند که از این سامانه در ساختمان‌ها استفاده شود اما با این حال خودشان حاضر نیستند از این سامانه استفاده کنند.

او گفت: بهانه بخش‌های دولتی برای استفاده نکردن از این فناوری نوین در کاهش مصرف انرژی نبود بودجه است و این موضوع در شرایطی اعلام می شود که آن‌ها چندین برابر این بودجه را بابت مصرف آب و برق پرداخت می‌کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید