سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

بخش خصوصی تنها وسیله تبلیغات وزارتخانه‌ها نباشد

0 انتشار:

بخش خصوصی تنها وسیله تبلیغات وزارتخانه‌ها نباشد/۱

ایسنا- رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی هیچ زمان در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های گردشگری نقشی نداشته است و تنها وسیله‌ای تبلیغاتی برای افراد، وزارتخانه‌ها و حتی سازمان‌ها بوده‌ است.

امیر سزاوار با اشاره به اولویت‌های مورد توجه وزیر جدید میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: با توجه به اوضاع به نظر نمی‌رسد که وزیر جدید بتواند به تنهایی بر مشکلات فائق آید؛ چراکه برای حل مشکلات حوزه گردشگری علاوه بر وزارت میراث فرهنگی تمام نظام باید برای پیشبرد کار این حوزه را اراده کنند و پس از آن با یک حرکت درست در مسیری منطقی به حرکت بپردازند.

وی ادامه داد: در این راه وزیر نهایتا می‌تواند راهکار نشان دهد که ارائه این راهکار نیز باید تحت یک خرد جمعی به دست آید و وزیر در این راه می‌تواند نهایتا یک مجری باشد.

حل مشکلات حوزه گردشگری با همبستگی تمام دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذار

رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که در مقابل تحریم‌ها چه راهکارهایی باید تدبیر شود، مدعی شد: به عقیده من در دوره گذشته اتفاق خاصی در حوزه تحریم‌ها رخ نداد و بیشتر شاهد اتفاقات منفی بودیم. به همین دلیل باید بدنه نظام و کل دستگاه‌های اجرایی، حقوقی و قانون‌گذار در کنار یکدیگر به همبستگی برسند تا بتوانند در این حوزه اتفاق خاصی را رقم بزنند.

سزاوار خاطرنشان کرد: مشکلات حوزه گردشگری را نمی‌توان تماما به گردن کرونا انداخت، در این پنج سال وضعیت گردشگری لحظه به لحظه بدتر شده است و روزی نبوده است که گردشگری در کشور ما نسبت به روز قبل بهتر باشد.

وی ادامه داد: تحریم‌ها، اتفاقات سیاسی داخل کشور، عدم ارتباط با دیگر کشورها و در نهایت شیوع کرونا عواملی هستند که وضعیت صنعت گردشگری و فعالان این حوزه را وخیم‌تر کرد. در نهایت برای حل مسائل و مشکلات در زمان حضور وزیر جدید نیز باید خرد جمعی واقعی در نظام به وجود آید و تمام ارگان‌ها و سیستم‌ها اراده کار داشته باشند؛ برای مثال واکسیناسیون عمومی و لغو تحریم‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر برون‌رفت از این اوضاع داشته باشد.

رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در دوره گذشته عنوان کرد: بخش خصوصی هیچ زمان در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های گردشگری نقشی نداشته است. می‌توان گفت در ۲۰ سال گذشته بخش خصوصی تنها وسیله‌ای تبلیغاتی برای افراد، وزارتخانه‌ها و حتی سازمان‌ها بوده‌ است و در حال حاضر نیز همچنان شاهد این موضوع هستیم.

سزاوار اضافه کرد: در نهایت امیدوارم که با حضور وزیر جدید در مسائل گفته شده تغییر به وجود آید، نقش نداشتن بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ و تصمیم‌گیری‌ها بیش از این ادامه پیدا نکند و صحبت‌هایی که در حال حاضر مطرح شده‌ است در این خصوص تنها جنبه تبلیغاتی نداشته باشد.

نقش ۸۰ درصدی بخش خصوصی دیگر کشورها در حوزه گردشگری

وی گفت: اگر به کشورهایی که در گردشگری موفق عمل کرده‌اند و به لحاظ جغرافیایی از ما فاصله زیادی ندارند نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که بخش خصوصی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی حوزه گردشگری این کشورها چیزی حدود ۸۰ درصد نقش دارد. البته این اتفاق در کشور ما کاملا بالعکس است و مادامی که بخواهد این روش ادامه پیدا کند شرایط تغییری نخواهد کرد و به همین منوال ادامه پیدا می‌کند.

رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: البته در موضوع تبلیغات نیز اوضاع در کشور ما متفاوت است، به این معنی که ۸۰ درصد از حمایت‌های دولتی و تنها ۲۰ درصد مربوط به بخش خصوصی است که بازهم کاملا برعکس عملکرد کشور ماست، باید گفت که امکان ندارد در زمینی جو بکاریم و گندم درو کنیم؛ در نهایت امیدواریم شعارهای داده شده محقق شوند.

با خروج دولت از حوزه گردشگری بسیاری از مشکلات این حوزه قابل حل خواهد بود

سزاوار در پاسخ به این سوال که برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی چه تدابیری باید اندیشیده شود، تصریح کرد: در حقیقت هیچ اقدامی برای این کار لازم نیست به غیر از اینکه بخش دولتی دست از اداره امور گردشگری بردارد و یا به اصطلاح پایش را کنار بگذارد و امور را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی عنوان کرد: از آنجایی که یکی از تاسیسات گردشگری مهم بخش هتلداری است در مشهد می‌بینیم که حجم عظیمی از بخش هتلداری و مراکز اقامتی همچنان تحت اداره و مدیریت دولت است. اینجا منظور از دولت، بدنه خود دولت نیست؛ چراکه تمام ارگان‌ها از جمله بیمه تامین اجتماعی، شهرداری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و حتی ارگان‌های دولتی و نظامی در این شهر هتل دارند.

رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی افزود: اما اگر همین مراکز اقامتی به بخش خصوصی واگذار شوند، می‌توان گفت که اتفاق بزرگی رخ داده و به خودی خود ۵۰ درصد مسئله حل شده، اما متاسفانه تا امروز این اتفاق رخ نداده است. جالب است بدانیم که به صورت قانونی برای ورود ارگان‌های دولتی به این حوزه موانعی طراحی شده که متاسفانه شاهد نقض قانون توسط این ارگان‌ها هستیم و می‌بینیم که به راحتی به این حوزه ورود می‌کنند.

عدم رقابت بخش‌های دولتی با خصوصی نیمی از مشکلات گردشگری را حل می‌کند

سزاوار اضافه کرد: در نتیجه به عقیده من باید دولت خود را از حوزه گردشگری خارج کند و به عبارتی بخش‌های دولتی رقیب بخش خصوصی نباشند، رخ‌داد این اتفاق باعث خواهد شد که حداقل ۵۰ درصد از مشکلات گردشگری کشور به طور کامل حل شود.

وی با اشاره به جمله «گردشگری داخلی با محوریت خانواده در ایران اسلامی» که توسط وزیر جدید مطرح شد، اظهار کرد: این صحبت‌ها عملا شعارهایی زیبا هستند که از دولت‌ها و مسئولین قبلی نیز شنیده‌ایم، اما مهم اینجاست که در عمل به کجا خواهیم رسید. شعارهای داده شده توسط دولت نمی‌تواند پاسخ یک ملت باشد و ما از مسئولین حوزه گردشگری انتظار حرکاتی به دور از شعار داریم.

رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: پس از انتخاب ضرغامی به عنوان وزیر جدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حرف‌هایی که توسط ایشان زده شد قابل قبول است. به عنوان مثال در بحث گردشگری و اثر خانواده با توجه به فرهنگ ایران بیشتر به فعالیت‌هایی توجه می‌کنیم که موضوع سفرهای خانوادگی را در بر گیرد. اصولا تاسیسات گردشگری باید بر مبنای خانواده باشد و به واسطه فرهنگ و اعتقادات مذهبی مردم‌مان باید بر روی بخش‌هایی که نقاط قوت هستند و می‌توان در آن‌ها موفق بود، تمرکز کرد.

سزاوار خاطرنشان کرد: به عقیده من برای محقق شدن صحبت‌هایی که در حال حاضر مطرح شده است باید حداقل ۶ ماه منتظر ماند، پس از گذشت این مدت می‌توان دید که وزیر جدید تا چه حد به بخش خصوصی اجازه ورود خواهد داد، در سیاست‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی‌ها موفق عمل خواهد کرد و تا چه میزان به وعده‌هایی که این روزها داده می‌شود، عمل می‌کند.

مسیر تاریک گردشگری بدنه این حوزه را ناامید کرده است

وی تصریح کرد: باید اضافه کرد که انجام تمام موارد گفته شده قبلی کار بسیار سختی است؛ چراکه علاوه بر تحریم‌ها، عدم‌ برنامه‌ریزی‌ها، کرونا و … با معضل بزرگ ناامیدی در مردم و مشاغل رو به رو هستیم که به عقیده من بزرگترین مشکل سر راه وزیر جدید خواهد بود.

رئیس هیات‌مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی گفت: متاسفانه شاهد یک ناامیدی بزرگ در بخش خصوصی و بدنه گردشگری هستیم و فعالان این حوزه به قدری مسیر پیش روی خود در حوزه گردشگری را تاریک می‌بینند که حضور مدیری جدید در این مسیر را بی اثر می‌پندارند که دلیل آن وعده‌های پوچ تمام این سال‌ها و عدم مدیریت‌ها است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید