چهارشنبه, ۰۸ فروردین, ۱۴۰۳

بررسی آداب‌دانی سفر در هشتمین نشست «چرا سفر می‌کنید؟»

0 انتشار:

صدای میراث: آرمان ولیان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مکانیک از دانشگاه مونتان اترش است که به دلیل علاقه شخصی به حوزه اتیکت و آداب اجتماعی روی می آورد و به تدریس آن در دانشگاه اتریش و سازمان مدیریت صنعتی ایران می پردازد.

او میهمان هشتمین نشست از برنامه «چرا سفر می‌کنید؟» درتهران بود تا به بررسی اهمیت آداب‌دانی در اجتماع مدرن بپردازد.

به گزارش بخش تشکل‌های صدای میراث، «چرا سفر می کنید؟» عنوان سلسله نشست‌هایی است که به گفتگوی جمعی برای شنیدن روایت افرادی است که در سفرهای خود به تولید محتوای خلاق و داستان‌های جذاب دست پیدا کرده‌اند.

سلسله نشست‌های «چرا سفر می‌کنید؟» بصورت دوره‌ای در یکی از کافه‌های تهران برگزار می‌شود.

آرمان ولیان نیز در هشتمین نشست از این مجموعه گفت: در جهان امروز به دلیل جدا افتادن از روح جمعی گذشته، ارتباطات جایگاه متفاوتی را پیدا کرده و انسان مدرن امروز برای رسیدن به ارتباطات موثر ناچار است مجموعه قوانینی را به جهت کاهش چالش‌ها و سوتفاهم‌های انسانی رعایت کند.

به گفته او، آن روح جمعی که در گذشته مناسک و مراسم بود، امروزه جای خود را به آداب اجتماعی و اتیکت‌هایی داده است که در تمام جنبه های زندگی بشر از جمله در سفر و گردشگری وارد شده است.

سفر از دیرباز آدابی داشت که با مطالعه سفرنامه‌ها و نوشته‌های جهانگردان درمی‌یابیم آداب‌دانی تنها به مناسبات اجتماعی محدود نمی‌شد و امروز تبدیل شدن به یک همسفر خوب بودن و لذت سیاحت، نیازمند دانش افزایی اجتماعی است.

با ورود به جهان مدرن، تورهای مسافرتی و هتل‌ها جای کاروان و کاروانسراها را گرفت و قوانین مشخص برای آن‌ها وضع شد که از آن با عنوان اتیکت یاد می‌شود.

آرمان ولیان با بررسی واژه اتیکت و اهمیت آن در کشورهای اروپایی البته به طبقه‌بندی موضوعات نرتبط با آن در سفر پرداخت.

وقت‌شناس بودن، رعایت آداب اجتماعی در اتوبوس یا هواپیما به عنوان یک وسیله نقلیه مسافرتی، ارتباط با کارکنان هتل و فرهنگ انعام دادن، بررسی چالش‌های فرهنگی و بیان کدهای رفتاری در هر جامعه از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

نتیجه آن که سفرهای گروهی نیازمند صبر، انعطاف‌پذیری و درک متقابل است که اتیکت و رعایت نکات آن در سفر باعث می شود که حال بهتری برای خود و دیگران ایجاد کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید