چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

بزرگترین محوطه نوسنگی شمال شرق ایران در تصرف باغهای میوه

0 انتشار:

دومین فصل برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه محوطه عمادالدین ۲ رویان شاهرود ،یکی از بزرگترین محوطه های دوره نوسنگی منطقه شمال شرق ایران که بخش بزرگی از آن زیر باغهای میوه و تاکستان است آغاز شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، حسن رضوانی نیک آبادی سرپرست هیأت باستان شناسی ، امروز « یکشنبه  »  با اعلام این خبر گفت :محوطه عمادالدین ۲ در حاشیه جنوبی شهر شاهرود در دو سوی جاده کمربندی این شهر واقع شده و بر اساس یافته های موجود، تاریخ استقرار در آن از دست کم نیمه  هزاره  هفتم تا اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد بوده است.

این باستان شناس افزود : این محوطه با عرصه  بیش از ده هکتار یکی از بزرگترین محوطه های دوره نوسنگی منطقه  شمال شرق ایران است.

وی با اشاره به فصل نخست گمانه زنی در این محوطه با ایجاد ۱۳گمانه در بخش های مختلف تصریح کرد :در فصل دوم که هم اکنون در جریان است تاکنون هشت گمانه در بخشهای حاشیه ای محوطه ایجاد شده است.

به گفته رضوانی نیک آبادی، آنچه عملیات گمانه زنی در این محوطه را بسیار پیچیده کرده، دستکاریهای انسانی طی چند دهه اخیر به منظور تسطیح زمین و ایجاد باغ است که باعث آشفتگی زیاد در چشم انداز اولیه  این محوطه شده است.

این باستان شناس تصریح کرد : بخش بزرگی از این محوطه امروز زیر باغهای میوه و تاکستان است.

او افزود : طی این دستکاریهای انسانی بخش زیادی از نهشته های باستانی از بخشهایی به بخشهای دیگر محوطه منتقل شده و این امر بر پیچیدگی عملیات تعیین عرصه این محوطه افزوده است.

به گفته سرپرست این برنامه  میدانی، اهمیت محوطه عمادالدین ۲ بجز وسعت غیرعادی آن، در این است که شواهدی از استقرارانسانی طی هزاره هفتم پیش  از میلاد در شرق زاگرس و آغاز سفالگری در این منطقه را نشان می دهد.

او تصریح کرد:  چنین شواهدی تاکنون فقط از تپه غربی سنگ چخماق شاهرود به دست آمده بود.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت : این محوطه همچنین نشانه هایی از گذار از دوره چخماق به دوره چشمه علی (اواخر هزاره ششم پیش از میلاد) را در اختیار گذاشته است که تاکنون از کاوش محوطه های دوره نوسنگی شاهرود مانند سنگ چخماق، دهخیر و کلاته خان، به دست نیامده بود.

وی افزود :اهمیت این شواهد آنچنان است که پژوهشکده باستانشناسی قصد دارد برای لایه نگاری این محوطه و بازیافت اطلاعات و شواهد مرتبط با این نشانه ها بودجه ای تخصیص دهد.

دومین فصل برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه محوطه  عمادالدین ۲  رویان  شاهرود سمنان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است .

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید