شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تخریب تعمدی خانه تاریخی نفیسی در اهواز

1 انتشار:

خانه تاریخی ثبت ملی شده «نفیسی» در اهواز به دلیل بی‌توجهی شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهر اهواز بطور تعمدی و پنهانی توسط مالک این بنا تخریب شد.

خانه نفیسی شهر اهواز مربوط به دوره پهلوی اول است که در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۷۹ با شماره ۳۴۹۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

براساس تصاویر و اطلاعاتی که مجتبی گهستونی دبیر انجمن تاریانا خوزستان و مسئول کمیته رسانه شبکه تشکل‌های میراث فرهنگی که برای صدای میراث ارسال کرد، مالک این بنای تاریخی بدون آن که دیوارهای این خانه را تخریب کند بطور پنهانی این بنا را از درون فرو ریخته است.

خانه نفیسی اهواز پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران تبدیل به مهد کودک شده بود و در تمام سال‌هایی که این بنا ثبت ملی بود نه مرمتی در آن انجام شد و نه بودجه ای برای حفاظت و مرمت آن در نظر گرفته شد.شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهر اهواز نیز موضوع حفاظت از این بنای ثبت ملی شده را جدی نگرفتند.

اما مالک خانه تاریخی نفیسی شهر اهواز از دهه ۹۰ تلاش‌ها برای تخریب این خانه ثبت ملی شده را آغاز کرد. او به تدریج این خانه تاریخی را تخریب کرد و حالا تصاویر اقدامات او بر علیه یک بنای ثبت ملی شده در صدای میراث منتشر شده است. مالک خانه نفیسی بارها تلاش کرده بود تا این خانه را از فهرست آثار ملی کشور خارج کند اما پس از شکست در این تصمیم خانه نفیسی را به اینروز انداخت که در تصاویر قابل مشاهده است.

خانه تاریخی نفیسی شهر اهواز در منطقه یک این شهر و در قلب شهر اهواز در بازار این شهر قرار گرفته است. منطقه بازار اهواز یک منطقه تجاری است و زمین‌های آن قیمت بیشتری نسبت به سایر نقاط شهر دارد.

تا پیش از یکسال گذشته که تلاش‌های دوستداران میراث فرهنگی آن شهر به ثمر نشست و تعامل بین شورای شهر اهواز، شهرداری و اداره میراث فرهنگی خوزستان برقرار شد، خانه های تاریخی زیادی در آن شهر تخریب شدند. حالا اما با تعامل خوب ایجاد شده شهرداری اهواز تمامی استعلامات مربوط به خانه های تاریخی و ساخت و سازها را به اداره میراث فرهنگی خوزستان ارسال می‌کند و در صورت مجوز میراث پروانه ساخت و ساز صادر می‌کند.

شورای شهر اهواز نیز اعلام کرده است که مبلغ ۴٫۵ میلیارد تومان برای مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی شهر اهواز اختصاص داده است. این رقم تا پیش از این اعلام ۲۰۰ میلیون تومان بود که هرگز صرف حفاظت از بناهای تاریخی و مرمت آن ها نمی‌شد.

print

Discussion۱ دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید