پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تخریب های بافت تاریخی اردکان تحت کنترل است

0 انتشار:

مدیر پایگاه پژوهشی اردکان از پایش مداوم بافت تاریخی اردکان و نظارت جدی بر مرمت های صورت گرفته در این بافت ارزشمند تاریخی خبر داد. او گفت: تخریب های بافت تاریخی اردکان تحت کنترل پایگاه میراث فرهنگی است.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ بافت تاریخی اردکان یزد با مساحتی بالغ بر ۵۰ هکتار یکی از بزرگترین بافت های خشتی استان یزد محسوب می شود که با ۱۲ محله و دروازه در ۴ برج حصار اردکان واقع شده و نمونه ای زیبا از منسجم ترین، سالم ترین و زنده ترین بافت های تاریخی ایران است.

«محسن میرجانی» مدیر پایگاه بافت تاریخی اردکان با اعلام این اینکه بافت تاریخی اردکان یک بافت منسجم و کالبدی است که همین امر موجب نظارت هر چه بهتر شده است، گفت: بافت تاریخی اردکان از آنجایی که یک بافت کاملا منسجم و پویاست همین امر موجب شده که ما نظارت دقیق تر و همه جانبه ای داشته باشیم به طوری که تخریب بخش هایی از بافت اردکان تحت کنترل پایگاه است.

او گفت: درحال حاضر مرمت بافت تاریخی اردکان با تاکید بر قوانین بافت های تاریخی کشور و با نظر شورای فنی و کارشناسان صورت می گیرد چنانچه اگر یک سازه ای به لحاظ زیرساختی قابلیت نداشته باشد با رعایت طرح و ضوابط میراث فرهنگی تلاش می کنیم تا آن سازه که در حال تخریب است باززنده سازی شود.

میرجانی افزود: با همکاری سازمان میراث فرهنگی و ادراه میراث فرهنگی استان یزد، نیروهای امانی و کارگری شامل استادکار و کارگران فنی زیر چتر میراث فرهنگی قرار گرفته ایم و همین امر باعث شده تا برای اقدامات اضطراری مثل گذربندی ها و ساباط ها اقدامات به موقع داشته باشیم.

میرجانی همچنین به تعامل سازنده میان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اردکان و اداره میراث فرهنگی این شهرستان اشاره کرد و افزود: با تعاملات مثبت و دوسویه ای که بین این دو نهاد وجود دارد اقدامات بسیار خوبی در بافت صورت گرفته و توانستیم با ایجاد زیرساخت ها، بخش خصوصی را برای مرمت بناهای تاریخی جذب کنیم. هم اکنون چهار خانه بوم گردی در بافت تاریخی داخل حصار و بافت تاریخی زرتشتیان در محله شریف آباد مرمت و فعال شده اند.

آنطور که مدیر پایگاه بافت تاریخی اردکان می گوید: با توجه به اینکه موضوع میراث فرهنگی در کشور یک امر فراگیر شده است. نگاه مردم به موضوع میراث فرهنگی تغییر پیدا کرده به طوری که جامعه محلی نیز تخریب یک بنای تاریخی را برنمی تابد. بارها شاهد مرمت های مردمی در بحث آب انبارهای روستایی بودیم.

او گفت: درحال حاضر در بحث مشارکت اتفاقات خوبی رخ داده است به طوری که چند پروژه مرمتی بوم گردی با نظارت پایگاه و مرمت بخش خصوصی در خانه ابوطالب، خانه بهجتی در محله چرخاب توسط بخش خصوصی و میراث فرهنگی در حال انجام است. این درحالی که پایگاه پژوهشی اردکان علاوه براینکه بحث پایش را به صورت مداوم دنبال می کند روی نظارت تاکید ویژه ای دارد تا مرمت یک بنای تاریخی منطقی و با کمترین مداخله منفی انجام شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید