جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

تصمیم جدید دولت در جلوگیری از سفر در نوروز کرونایی ایران/خیزش دوباره کرونا همزمان با پایان مرحله اول سفر در نوروز/غیبت وزارت میراث فرهنگی در کارزار سفر ممنوع/رییس جمهوری: سفر جدید و خروج از شهرها ممنوع است

0 انتشار:

صدای میراث: شیوع بیماری کرونا در ایران سفر نوروزی را تا دیروز ۵۴ درصد کاهش داد. با این حال رقم ۳ میلیون مسافر خروجی از استان های مختلف کشور تا نخستین روز فروردین ۱۳۹۹ در پنجمین روز از فروردین ماه سال جدید به ۸٫۵ میلیون مسافر خروجی رسید.

به گزارش صدای میراث، افزایش خروج مسافران نوروزی از استان های کشور که به گفته علیرضا زالی رییس ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران، بیشترین میزان سفرها متعلق به مردم تهران است، در شرایطی صورت می گیرد که کشور در نبرد آشکار با کرونا است و بخش درمان و سلامت بارها با جدیت از مردم خواسته است ماندن در خانه را جایگزین سفر در نوروز کرونایی کنند.

طغیان دوباره کرونا در صورت تداوم سفرها

افزایش تعداد مسافران نوروزی در هفته نخست فروردین ماه که شاید تا امروز به مرز ۱۰ میلیون مسافر خروجی نیز رسیده باشد، نگرانی ها از خیزش دوباره ویروس کرونا در کشور را افزایش داد. نگرانی از بازگشت مسافران مرحله اول سفرهای غیرمسئولانه در نوروز ۹۹ به استان های مبداء نیز افزایش یافته و مقامات بهداشتی کشور از احتمال طغیان دوباره کرونا در ایران به دلیل سفرهای غیرمسئولانه و مغایر با پروتکل های وزارت بهداشت و دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داده اند.

براساس ارزیابی های سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می شود که هر بیمار مبتلا به کرونا می تواند ۲٫۵ فرد دیگر را در ایران به این بیماری دچار کند. با دانستن این موضوع و در نظر داشتن رقم ۸٫۵ میلیون مسافر خروجی از ۱۹ استان کشور در هفته نخست نوروز که توسط هلال احمر اعلام شد، می توان به عمق فاجعه بی توجهی بخشی از جامعه ایرانی به موضوع حفظ سلامت خود و خانواده و همچنین بی توجهی به مسئولیت اجتماعی در حفظ سلامت آحاد جامعه ایران در مسیر مقابله با ناشناخته ترین بیماری قرن پی برد.

۸٫۵ میلیون ایرانی که البته به گفته مقامات بیشتر آن ها را ساکنان شهر تهران تشکیل داده اند از ۱۹ استان کشور خارج شده و در هفته نخست از خطرناک ترین نوروز ایرانی به جاده های کشور زدند و از شهرهای مختلف عبور کردند و هنوز مشخص نیست چه تعداد از آن ها ناقلان کرونا یا مبتلا به کرونا باشند و شهرهای مقصد و حتی شهر مبدا را در مسیر بازگشت از سفر نوروزی بیشتر آلوده کنند.

کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر پنجم فروردین ماه سالجاری خبر داد که از ۱۹ استان کشور بیش از ۸.۵ میلیون نفر با بیش از ۲.۸ میلیون خودرو خارج شده اند. در این حجم بالای خروج، حدود ۶ هزار و ۵۰۰  نفر نیز با علائم کرونا مثل تب شناسایی شدند.

به گفته او، فقط در روز ۲۹ اسفند حدود هزار نفر با علائم کرونا شناسایی شدند که در این شرایط  باید از سفر رفتن تحت هر عنوانی خودداری کرد.

براساس آمارهای جمعیت هلال احمر، از ۲۷ اسفندماه سال ۹۸ تا اول فروردین ماه سال ۹۹، تعداد ۹۷۰ هزار خودرو با ظرفیت حدود سه میلیون مسافر از استان‌های درگیر کرونا خارج شد که ۲ هزار و ۴۰۰ تن مسافران دارای علائم بیماری کرونا مثل تب و… بودند.

اما سیر صعودی روند ابتلا به کرونا در ششمین روز از فروردین ماه سال ۹۹ که آخرین روز از دور نخست سفرهای نوروزی است و حدود ۹ میلیون مسافری که از ۱۹ استان کشور خارج شده بودند در حال بازگشت از سفر کرونایی خود هستند، کاملا قابل مشاهده است. اگر تا همین دیروز سیر صعودی شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا به زیر ۲ هزار بیمار مبتلا اعلام می شد، ظهر امروز (۶ فروردین ماه) تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور براساس اعلام کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت تا ظهر امروز ۲۲۰۶ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شد که بدین ترتیب مجموع بیماران مبتلا به کرونا در کشور براساس آمار رسمی تا ظهر امروز به ۲۷۰۱۷ بیمار رسید.

تعداد مبتلایان شناسایی شده به بیماری کرونا تا ظهر دیروز ۱۷۶۲ مورد بود که اعلام آمار جدید از میزان مبتلایان بیانگر افزایش ابتلا به کرونا در آخرین روز از هفته نخست نوروز است.

حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد مدیریت و مقابله با کرونا دیروز با انتقاد از اقدام به سفر از سوی برخی شهروندان ایرانی اعلام کرد: باید انتشار بیماری را کم کنیم و اصلا مورد قبول نیست که حتی عده‌ای قلیل تحرک بیش از اندازه داشته باشند و به سفر بروند.

حدود ۹ میلیون سفر تنها در هفته نخست نوروز برغم سیاست های محدود کننده سفر و حتی هشدارهای پی درپی مسئولان، کادر درمانی کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی هشدارهای جهانی نسبت به سفر و گردشگری در روزهایی که جهان درگیر مقابله با این بیماری است، در جاده ها و شهرهای ایران سفر کردند. همین موضوع موجب شده است که تصمیم گیران کشور با استناد به این موضوع که بخشی از جامعه ایرانی هشدارهای جهانی و داخلی مبنی بر لزوم پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا را نادیده گرفته اند اقدام به جلوگیری از سفر در هفته دوم نوروز کنند.

ممنوعیت سفر دستور صریح رییس جمهوری

حسن روحانی رییس جمهوری در جلسه صبح امروز هیات دولت از تصویب طرح فاصله گذاری اجتماعی به منظور مقابله با کرونا خبر داد که بخشی از آن به موضوع سفر مربوط است. به گفته رییس جمهوری، این طرح از مردم می خواهد که سریع تر از سفر بازگردند و از سفرهای موج بعد جلوگیری می کند.

رییس جمهوری همچنین در هیات دولت ابلاغ کرده است که سفرهای جدید و خروج از شهرها ممنوع است. علی ربیعی سخنگوی دولت با اعلام این خبر در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرد: متاسفانه برخی هموطنان به توصیه‌های بهداشتی توجه نکردند که موجب می شود موج دوم شیوع بیماری ایجاد شود.

سخنگوی دولت اعلام کرد: سفرهای جدید را ممنوع اعلام می‌کنیم و از همه مردم می‌خواهیم در این زمینه همکاری کنند. چون آمار نشان می‌دهد در جایی که سفر صورت گرفته موج جدیدی از بیماری اتفاق افتاده است.

به گفته او، هیات وزیران به افرادی که سفر رفته اند توصیه می کند بازگشت خود را طوری تنظیم کنند که به روزهای آخر و ایجاد تجمع نرسد و از همین امروز برای بازگشت برنامه ریزی کنند.

ربیعی با تاکید بر این که تصمیم دولت برای ممنوعیت سفر سختگیرانه است افزود: ممکن است تعدادی از مردم ناراضی شوند اما ناچاریم برای سلامت مردم و حفظ جان آن ها تصمیمات سختگیرانه بگیریم و تخلف از این دستور را قوه قضاییه بررسی می کند و نیروی انتظامی نیز پیشگیری و اقدام خواهد کرد.

کم کاری وزارت میراث فرهنگی در کارزار سفر ممنوع

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اما برخلاف سال های گذشته هیچ جایگاهی در تصمیم گیری های مرتبط با سفر در شرایط کرونایی ایران ندارد. برغم آنکه ولی تیموری معاون گردشگری این وزارتخانه، مسئولیت کمیته گردشگری و ورزش در ستاد ملی مقابله با کرونا است، اما رصد خبرهای روزهای گذشته نشان می دهد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تصمیم گیری های مرتبط با سفرهای نوروزی هیچ نقش و جایگاهی در مدیریت کلان مقابله با کرونا ندارد.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور که دیروز پس از آن که اوایل اسفندماه سال گذشته با انتشار بیانیه ای از مردم خواسته بود نوروز امسال سفر نکنند، بار دیگر از لاک سکوت طولانی در نوروز کرونایی ایران  خارج شد و در سخنانی از کاهش ۵۴ درصدی سفرهای نوروزی خبر داد و پیش بینی کرد این رقم تا پایان تعطیلات نوروز به بیش از ۸۰ درصد برسد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تمامی اظهارات روز گذشته خود حتی یکبار هم از مردم نخواست که از سفر در نوروز کرونایی ایران پرهیز کنند و در خانه بمانند. بخش زیادی از سخنان وزیر میراث فرهنگی پس از سکوت طولانی در روزهای کرونایی ایران نیز به گزارش عملکرد وزارت میراث فرهنگی در سال ۹۸ اختصاص داشت.

در معاونت گردشگری این وزارتخانه نیز همین روال ادامه دارد و معاون گردشگری این وزارتخانه تاکنون نه تنها پیام های جدی مبنی بر لزوم لغو سفرهای نوروزی در روزهای پرخطر به جامعه مخابره نکرد که ترجیح داد در سایه بماند و از تکرار مداوم پیام سفر نکنید، خودداری کند. گویی نقش این معاونت در ستاد مقابله با بیماری کرونا یک نقش تشریفاتی است و به صدور دو بخشنامه به هتل ها و تاسیسات گردشگری برای ضدعفونی کردن واحدها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی محدود شده است.

کم کاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا مهمتر از آن نادیده گرفتن این وزارتخانه در تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا کاملا مشهود است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر سال سکاندار اصلی سیاستگذاری در سفرهای نوروزی بود و روزانه به آمار بالای سفرهای نوروزی در کشور افتخار می کرد. اما اینجا در مرحله ای که سفر باید بطور کامل لغو و محدود می شد، هیچ اقدامی برای ممنوع کردن سفرهای نوروزی در کشور انجام نداد.

برخورد قضایی با تمردکنندگان از طرح ممنوعیت سفرهای کرونایی  

ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، کادر درمانی و وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر و از ظهر امروز وزارت کشور با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی مسئولیت مقابله با سفرهای نوروزی در مرحله دوم سفرها را برعهده گرفته اند و در این مسیر حتی برخورد قهری با شهروندانی که بدون توجه به مسئولیت خود در مقابله با بیماری کرونا به شیوع بیشتر بیماری با عامل سفر کمک می کنند و از دستورات مرتبط با لغو سفرها تمرد می کنند، آغاز می شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور صبح امروز از مردم خواسته است سفرهای خود را مدیریت کنند. او گفت: در ورودی‌ شهرها محدودیت و سختگیری‌هایی ایجاد خواهد شد تا مسافرت‌های جدید اتفاق نیفتد.

وزیر کشور از مردم خواسته است در این طرح نیز که با هدف توقف روند شیوع بیشتر کرونا در کشور انجام می شود مشارکت کنند تا دستگاه های مسئول در اجرای این طرح ناچار به استفاده از اختیارات قانونی برای برخورد حقوقی با تمرد از طرح نشوند.

کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر نیز که به کرمان سفر کرده است صبح امروز، چهارشنبه (۶ فروردین ماه) اعلام کرد: تدابیر لازم برای ممانعت از مسافرت در کشور تشدید می‌شود و از امروز، همه دستگاه‌ها از جمله سپاه، نیروی انتظامی و ارتش پای کار هستند.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید